Treba li i na bh. autocestama postaviti sistem “Tutor”?
Uspjeh Slovenije u smanjenju broja poginulih na cestama povezan je s nizom preventivno-represivnih mjera uvedenih posljednjih godina. Kršitelji saobraćajnih propisa suočeni su sa stacionarnim i pokretnim kamerama, presretačima, laserima i radarima koji uz brzinu mjere i razmak između vozila.
Ovoga su ljeta u represivni sistem Slovenci uveli i helikopter.
Slovenci iz zraka dvogledom love registarske oznake vozila zatečenih u prekršaju. No, ni to nije sve jer je u Sloveniji gradovima i općinama dopušteno uvođenje sistema kontrole brzine, a vodeća slovenska kompanija za mjerne sisteme Intermatic nudi i mogućnost iznajmljivanja uređaja koji služe za upozorenje, ali i lov na prekršitelje.
Posljednje u nizu rješenja koje su Slovenci uveli u upotrebu je sistem “Tutor” za mjerenje prosječne brzine na autocesti, prisutan već godinama u Italiji, a odnedavno i u Austriji.
Sistem za mjerenje prosječne brzine na autocesti A1, dionici Trojane – Blagovica u smjeru Ljubljane, kompanija DARS, koja upravlja slovenskim autocestama, postavila je u saradnji s policijom još u junu. Tutorovim kamerama ne smetaju ni noć, ni kiša, a učinkovite su i kad je zbog magle vidljivost samo tridesetak metara.
Slovenski Tutor u pogon je pušten u septembru, ali s obzirom na to da još nije dobio odgovarajuću potvrdu slovenskog Zavoda za mjeriteljstvo, svi prikupljeni podaci o prekršiteljima zasad se koriste samo za statistiku. Ona, pak, kaže da je u prvoj sedmici u smjeru Ljubljane prošlo gotovo 137.000 vozila, pri čemu je maksimalnu dopuštenu brzinu od 100 km/h premašilo 57 posto vozača (78.090 vozila) te da je najviša izmjerena brzina bila čak 218 km/h.
Ni uključivanje tolerancije od 10 km/h značajnije ne popravlja rezultat jer je u prekršaju uhvaćeno gotovo 30 posto vozača (41.100 vozila). Nakon što sistem, čija se vrijednost procjenjuje na više od 250.000 eura, dobije atest, slijedi druga faza pilot-programa u trajanju od šest mjeseci u kojoj će prikupljeni podaci služiti i kao osnova za sankcioniranje prekršitelja.
U praksi, to sektorsko mjerenje naizgled je vrlo jednostavno, ali pakleno učinkovito. U slovenskom slučaju na portal ispred ulaza u tunel Trojane postavljene su dvije kamere koje očitavaju registarske oznake svih vozila koja prolaze.
Potom pet kilometara dalje istu operaciju odrađuje drugi set kamera, postavljen na portalu na izlazu iz tunela Podmilj. Registarske oznake vozila koji zadanu dionicu prođu prosječnom brzinom manjom od 108 km/h automatski se brišu iz sistema, dok podaci o prekršiteljima odmah ulaze u proces izricanja sankcija.
U DARS-u ističu da pristup podacima ili možebitno brisanje registriranih prekršitelja nije moguće, te da će fotografije prekršitelja koje sistem registruje odmah biti automatski prosljeđivane policiji koja će potom “čestitkama obradovati” vlasnike vozila.
Smanjen broj nesreća
Tutor je svoju učinkovitost već je pokazao u Austriji, Češkoj, a posebno u Italiji. Na Apeninskom poluostrvu prvi su Tutori postavljeni još 2005. i vrlo su se brzo pokazali odličnim instrumentom za kontrolu ponašanja vozača. Već nakon prve godine upotrebe dramatično je smanjen broj nesreća, a s njima i stopa smrtnosti (čak 50 posto) te broj nesreća s teškim ozljedama (27 posto). Trenutno je tamo čak 54 dionica autocesta pokriveno Tutorom. Jedini problem je sankcioniranje vozila stranih registarskih oznaka, koji Italijani svih ovih godina nisu uspjeli riješiti.