Kako su teroristi unijeli eksploziv i oružje na aerodrom Ataturk?
Povećane mjere bezbjednosti na aerodromu “Ataturk” nisu bile dovoljne da spriječe teroristički napad u kom je poginulo nekoliko desetina ljudi, a povrijeđeno preko 239 osoba.
Trojica bombaša su na ulazu u terminal aerodroma aktivirali eksploziv, ali kako?
Ono što zabrinjava je činjenica da aerodrom u Istanbulu, koji spada u najprometnije na svijetu, ima bolji sistem bezbjednosti od većine svjetskih “vazdušnih luka”.
Putnici koji koriste aerodrom moraju da prođu kroz bezbjednosnu provjeru, jednom prije ulaska u zgradu terminala za međunarodne letove, a drugi put kad prođu pasošku kontrolu.
Provjeravaju se i sumnjiva vozila koja se približe na oko 500 metara od ulaska na terminal.
Međutim, aerodrom „Ataturk“, kao i mnogi drugi ima slabe tačke, koje su teroristi iskoristili.
Kako kažu stručnjaci za bezbjednost, kontrolni punktovi i dodatne provjere mogu biti kontraproduktivni.
Takođe, teško je spriječiti napade na dijelovima aerodroma koji su dostupni javnosti.
Kako kaže Clarissa Ward, izvještač CNN-a, teroristi su možda iskoristili halu za dolaske kao slabije čuvani dio aerodroma.
– Na ulazu u halu za odlaske se nalazi teško obezbjeđenje. Tamo se vrši pun proces provjere sa rendgenom i detektorom za metal. Ali u hali za dolaske nije isti nivo obezbjeđenja pa se vjeruje da su dvojica napadača bili tamo – kaže Ward.
Ljudi koji idu u halu za dolaske na donjem spratu moraju da prođu pored detektora za metal, ali ih nadgleda manji broj pripadnika obezbjeđenja. To bi mogao biti razlog zašto usred ljeta niko nije obratio pažnju na osobu u zimskoj jakni. Ispod te jakne bio je eksploziv.
Treći bombaš je u međuvremenu detonirao eksploziv u autoparku, izvan prvog kontrolnog punkta sa rendgenom.
Vlasti mogu da sprovedu provjere koje će spriječiti napade poput onih 11. septembra u Njujorku gdje su se teroristi ukrcali u avione i preuzeli kontrolu nad njima, ali napadači mogu da promijene svoje ciljeve i usmjere napad na mete prije nego što naiđu na kontrolne punktove i obezbjeđenje.
Bivši obaveštajni agent CIA Robert Baer kaže da nema načina da se spriječi sličan napad.
– Ne možete da učinite aerodrome 100 odsto zaštićenim, naročito u mjestima kao što je Turska gdje IS ima svoje ćelije – kaže Baer.
Iako na neke aerodrome putnici mogu da uđu samo sa pasošem i avionskom kartom, to neće sprečiti teroriste.
– To je osmišljeno da odbije one koji nisu došli sa namerom da putuju, ali neće odbiti bombaše, jer i bombaši mogu da kupe karte – rekao je Norman Shanks, bivši šef obezbjeđenja aerodroma Hitrou u Londonu.
Odgovor obezbjeđenja
Turska policija i radnici bezbjednosti su pucali u jednog napadača, ali je on ipak uspeo da aktivira eksploziv. Svjedoci kažu da je odgovor na napad bio brz.
Radnici obezbjeđenja su odveli na bezbjedno što je više bilo moguće ljudi i spriječili da tragedija dostigne još veće razmjere.
Neki od ljudi koje je obezbjeđenje odvelo u zaklon, kažu da su čuli eksploziju sa drugog kraja aerodroma.
– Obezbjeđenje je uradilo šta je moglo – rekli su svjedoci.