Myroslava Markova
Hrabra Ukrajinka za Fokus o svakodnevnoj borbi protiv ruske propagande
Radila je i u najtežim uslovima dok joj je porodica bila u okupiranom Hersonu. Ruska propaganda se mijenjala, vremenom su „zaronili“ u društvene mreže
Myroslava Markova, mlada analitičarka ukrajinskog VoxCheck, organizacije koja se bavi provjerom tačnosti (fact-checking), povodom druge godišnjice od agresije Rusije na Ukrajinu u razgovoru za Fokus govorila je o svakodnevnoj borbi faktcheckera protiv ruske propaganda.
Na samoj početku ruske invazije na Kijev 24. februara 2022., obrela se u ukrajinskom glavnom gradu gdje je živjela i radila, a njena porodica se tada nalazila u Hersonu gradu kojeg su Rusi odmah na početku okupirali i koji je mnogo stradao u agresiji.
Promjena narativa
Markova je u intervjuu govorila o tome kako se i sami narativ ruske propaganda promijenio za dvije godine odnosno od početka agresije na Ukrajinu do danas.
– Moja porodica je provela šest mjeseci u okupiranom gradu. Nisu bili u mogućnosti da napuste ovaj grad jer je moj djed bio veoma bolestan i nije bilo moguće da ga transportuju. No nakon toga su došli u Kijevu. Herson je zaista bio bombardovan svaki dan. Svaki dan je bilo desetine žrtava – kazala je Markova.
Govoreći o ruskoj propagandi u navedenom periodu, naša sagovornica kaže da je na početku invazije ruska propaganda bila usmjerena kao opravdanju agresije na Ukrajinu.
-Na početku su, paralelno s teškim vojnim naoružanjem, bombardovali i informacijama o tome da Ukrajina nije demokratska država, da su unutar države već bila ratna dešavanja. Onda su pribjegli falsificiranju historije Ukrajine, od samog Putina pa nadalje. Sve je dakle bilo usmjereno ka tome da se „objasni“ ruski napad na Ukrajinu. S tim da treba naglasiti da je agresija na Rusiju zapravo počela 2014. godine – istaknula je Markova.
Periodično su, navela je, pribjegavali lažima o neprisustvu ruskih vojnika na tlu Ukrajine dok je cijeli svijet imao drugačiju perspektivu. Dodaje da nisu previše marili ni za kakve očite dokaze koje su govorile suprotno.
-Kada su vidjeli da ovakva vrsta propagande u Ukrajini ne nalazi na plodno tlo počeli su mijenjati narativ na način da su ciljali na civilno stanovništvo koristeći se psihologijom. Prvo na način da im se usadi osjećaj opasnosti ne zbog očitog bombardovanja niza lokacija u Ukrajini nego da ne mogu vjerovati vlastima svoje države. Dakle cilj je bio izazvati strah stanovništva od vlastite vlade kao i Zapada – ističe Markova.
Evropa i SAD
Vremenom su, dodaje, mijenjali i instrumente za širenje propagande. Na početku su, kaže ona, koristili klasične medije, da bi vremeno dublje „zaronili“ u socijalne mreže, koristeći prevashodno Telegram, gdje imaju naširoko rasprostrannjen propagandnu mrežu sa stotinama kanala.
-Također, ruska propaganda se mijenjala i u Evropi odnosno u SAD-u. Na početku su to gotovo isključivo bili Russia Today i Sputnik. Nakon odluka EU da se oni zatvore tražili su se lokalne medijske kuće. Uporedo s tim kreirana je ogromna mreža pseudoeksperata koji su širilu propagandu Evropskom unijom i SAD-om. Dakle, prvo su se negirali ratni ruski zločini, sjetite se propagande o Buči, a zatim se kreirala slika koruptivne države Ukrajine, čija vlast je kompromitirana i koja državu dovodi do propasti – kaže naša sagovornica.
Na upit koliko je bila uspješna ruska propaganda, uz konstatacija da je u naprimjer u Srbiji i RS-u naišla na plodno tlo, Markova dodaje da je bila uspješna i u Mađarskoj i Slovačkoj kojima upravljaju Orban i Fico.
-Dakle tamo gdje su proruske politike. Čak smo imali i jedan citat i izvještaja ruskog FSB-a o “aktivnim mjerama” gdje se koriste ne samo vijesti nego se kreiraju konkretni događaji.
-Svjedoci smo dešavanja u proteklim danima na granici Poljske i Ukrajine gdje proruski aktivisti djeluju kao farmeri i blokiraju saobraćaj – pocrtala je Markova.