Za Vijeće Evrope korupcija jedan od najvećih izazova za BiH
Korupcija predstavlja jedan od najvećih izazova Bosni i Hercegovini. Efikasna provedba zakonodavstva i političkog okvira za borbu protiv korupcije suočava se s višestrukim odgodama, uglavnom zbog fragmentiranog i nekoordiniranog institucionalnog okvira u zemlji i, što je još i teže, nedostatka čvrste političke volje da se krene naprijed u dalekosežnoj antikorupcijskoj agendi, navodi se u izvještaju Grupe država za borbu protiv korupcije Vijeća Evrope (GRECO) o stanju antikorupcijske borbe u BiH koji je objavljen danas.
Kada je riječ o četvrtoj evaluacijskoj rundi, pozitvne mjere su poduzete na jačanju pristupa informacijama o parlamentarnom radu. Nove mjere trebaju se poduzeti da bi se proširile mogućnosti za jačanje pristupa informacijama o parlamentarnom radu. Također se trebaju poduzeti mjere na širenju mogućnosti za učešće javnosti u razvoju, provredbi i reviziji zakonodavstva kao ključnog sredstva za dodatno snaženje javnog nadzora parlamentarnih aktivnosti, kao i transparentnosti u interakciji s parlamentarcima s trećim stranama koje pokušavaju da utiču na parlamentarni proces. Neka sredstva su na raspolaganju da bi promovirala princip integriteta u zakonu i regulirala i limitirala bi one aktivnosti koje bi mogle kompromitirati parlamentarni mandat jačanjem sukoba interesa. Bitno je da uvođenje odvojenog zakonodavstva u sukobu interesa na nivou entiteta i države, i uspostava odvojenih nadzornih institucija ne vode do nekonzistentnih standarda u raznim parlamentima, navodi se u izvještaju.
Još je bitnije da režim nadzora i provedbe integriteta i sprečavanja sukoba interesa u zakonodavstvu bude značajno osnažen. Iako parlamentarci imaju obavezu da se povinuju etičkim standardima navedenim u pravilima ponašanja ili u internim pravilima postupka, nije jasno kako bi neprimjereno ponašnje moglo izazvati kazne.
Složenost četiriju pravosudnih sistema i prijetnje nezavisnosti sudstva duboko ugrožavaju efikasnost pravosuđa i jačaju veoma negativan stav javnosti prema njemu. Nedostatak dostupnih resursa zbog fragmentiranog planiranja budžeta i glomazno pravouđe dodatno otežavaju te probleme. Uvođenje koncepta nezavisnog pravosuđa osigurava bolje određivanje prioritetnih slučajeva i efikasnije korištenje raspoloživih resursa koje jača povjerenje javnosti. Visoko sudsko i tužilačko vijeće, koje ima ključnu ulogu u izboru sudskih i tužilačkih profesija, imalo je poizitivan uticaj u jačanju nezavisnosti i profesionalizma pravosuđa. Napredak je, ipak, krhak i Vijeće je suočeno s kritikama o svom sastavu, organizaciji i odgovornosti svojih članova. Ta operacija mora biti ojačana, prvenstveno stvaranjem mogućnosti za posebna sudska i tužilačka podvijeća, izbjegavanje prevelike koncentracije moći u istim rukama i osiguravanjem da njegove odluke budu predmetom žalbi u sudu, navodi se u izvještaju.
U svjetlu nalaza u izvještaju GRECO je preporučio BiH da se o pitanju članova parlamenta uvedu pravila koja definiraju i uređuju proces javnih konsultacija o zakonodavstvu u parlamentu, osnaži transparentnost parlamenternog procesa, da se interni mehanizmi dodatno artikuliraju radi efikasnijeg nadzora i povinovanja pravilima ponašanja, harominiziranju zakona o sukobu interesa na teritoiriji kompletne države i uvođenju jedinstvenih izvještaja o imovinskom stanju, između ostalog. Također se preporučuje da parlamenti Republike Srpske, Federcije BiH i Brčko Distrikta budu pozvani da poduzmu akciju u skladu s preporukama iz izvještaja.
Kada je riječ o sudijama i tužiocima, GRECO preporučuje da se poduzmu odlučne zakonske i operativne mjere na jačanju uloge Visokog sudskog i tužilačkog vijeća u zaštiti sudskih i tužilačkih zvaničnika od neprimjerenih uticaja, izbjegavanju pretjerane koncentracije moći u istim rukama i osiguravanju da odluke Visokog sudskog i tužilačkog vijeća o imenovanju, promociji i discilinskoj odgovonosti budu predmetom žalbi u sudu. Također se preporučuje uvođenje mjera na jačanju finansijske transparentnosti, sprečavanju sukoba interesa i stvaranju adekvatnih nadzornih mehanizama.