Amabasadori OSCE-a, SAD-a i EU: Reforma obrazovanja mora biti prioritet
Visoki predstavnici međunarodne zajednice izrazili su danas zabrinutost zbog stanja u obrazovanju u Bosni i Hercegovini, a šef Misije OSCE-a Bruce Berton, ambasadorica Sjedinjenih Američkih Država Maureen Cormack i šef Delegacije Evropske unije Lars-Gunnar Wigemark pozvali su ministre obrazovanja da rade na unapređenju inkluzivnog i kvalitetnog obrazovanja.
U svom zajedničkom obraćanju po prvi put na Konferenciji ministara obrazovanja u BiH istaknuli su da reforma obrazovanja mora biti prioritet na svim nivoima vlasti, te su pozvali lidere i zajednice da naprave neophodne promjene kojima se omogućava kvalitetno obrazovanje i garantira ostvarenje prava svih učenika.
Podsjetili su da će naredne godine u BiH biti proveden Međunarodni program za procjenu znanja i vještina učenika (PISA) te je izraženo uvjerenje da će ovaj program ukazati na izazove sa kojima se suočavaju škole u BiH.
U 2019. godini, uslijedit će Međunarodno ispitivanje trendova u znanju matematike i prirodnih nauka (TIMSS), nakon što je prethodno TIMSS testiranje, provedeno 2007. godine, ukazalo na jasne propuste napravljene širom BiH u izvođenju nastave iz matematike i prirodnih nauka.
Rascjepkana administracija, razdvojene institucije i etnički obojeni nastavni planovi i programi u obrazovnom sistemu u BiH, otežavaju pomirenje, produbljuju bespotrebne podjele širom zemlje i u nekim situacijama krše međunarodne konvencije o ljudskim pravima.
Kako su istaknuli u saopćenju koje prenosi Misija OSCE-a u BiH, slabosti postojećeg obrazovnog sistema, od zastarjelih nastavnih materijala, do obuke nastavnog osoblja, ograničavaju ekonomski razvoj i ugrožavaju dugoročnu stabilnost i sigurnost BiH, ali sve se to može promijeniti.
Na globalnom tržištu raznolikost ima neprocjenjiv značaj, a upravo je ona historijski i centralni stub društva u BiH i kulturološka, jezička i vjerska raznolikost u BiH nevjerovatna je prednost te ju je stoga potrebno njegovati.
– U 21. vijeku, u BiH nema mjesta za diskriminaciju, roditelji i učenici to znaju. Kada na prvo mjesto stave profesionalizam u školama, zasnovan na stručnosti, ministri obrazovanja mogu raditi zajedno da bi učenicima osigurali savremeno kvalitetno obrazovanje, stabilnost i ekonomski prosperitet – stav je Bertona, Cormack i Wigemarka.
Misija OSCE-a u BiH, Ambasada SAD-a i EU traže načine za nastavak dugogodišnje saradnje u pružanju podrške unapređenju obrazovanja u BiH. Prema odredbama važećeg Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, EU nastavlja voditi dijalog s BiH, a važnost standarda EU u oblasti obrazovanja je jasna.
Na raspolaganju su dodatna sredstva osigurana putem Instrumenta pretpristupne pomoći EU (IPA), iz kojeg je za potrebe obrazovanja u BiH u proteklih 20 godina već izdvojeno više od 50 miliona eura, a tu je i tehnička podrška iz nekoliko izvora, ali samo ako BiH napravi iskorak u provedbi konkretne reforme.
Takva reforma moguća je samo kroz partnerstvo i koordinaciju lidera u obrazovanju u svih deset kantona, Brčko Distriktu BiH, Federaciji BiH, Republici Srpskoj, kao i na državnom nivou, te Berton, Cormack i Wigemark naglašavaju da ovo nije politički projekt nego moralni imperativ i ekonomska nužnost.
Ove tri misije spremne su udružiti snage s Konferencijom ministara obrazovanja u BiH, sa zajednicama i porodicama, s nastavnicima i upravama škola, da bi unaprijedili koordinaciju i pomogli u usvajanju zajedničkog pristupa reformi obrazovanja širom BiH, istaknuo je.