Ne mogu im ništa
Automafija u BiH jača je od države
Sarajevo je već tradicionalno na vrhu liste po krađama automobila
Brutalno dvostruko ubistvo policajaca u Sarajevu ponovo je u žižu javnosti vratilo pitanje nesposobnosti države da se suoči sa automafijom.
Više od 20 godina autokriminalne grupe haraju Bosnom i Hercegovinom, a za to vrijeme postale su organizovanije i dovitljivije zbog čega su korak ispred policije i pravosuđa.
Pljačkaši motornih vozila u BiH već odavno ne prezaju ni od čega, a građani su pri tome sa stalnom glavoboljom, da li će zateći svoj automobil na parkingu.
Baš u sličnoj situaciji prije četiri godine našao se i Sarajlija Sakib Pleh.
“U ranim jutarnjim satima, kada sam pošao na posao, primijetio sam da je na parkingu moja Škoda Oktavia nestala. Naravno, želim da se nikada nikome to ne desi, ali ovima kojima se desilo sigurno znaju šta znači ta trauma. Lično smatram da sam tog momenta dobio diabetes mellitus tip 2, tj. šećerna bolest. Prvo sam, naravno, morao pozvati policiju koja je došla na lice mjesta, pa dok dođe policija čeka se i čeka, pa onda pitanje: ‘Kako je bilo okrenuto auto, koje je auto bilo do njega…’. Sačini se zapisnik i onda idete u kriminalističku policiju, naravno, da tamo čekate u redu da vas primi inspektor i da njemu objasnite kako je nestalo auto, ko ga je ukrao, zna li se?! Moje iskustvo je jako loše pogotovo za inspektore koji tako traljavo rade”, priča žrtva automafije.
Sakib Pleh nikada nije našao svoj automobil, a ni pljačkaši ga nisu nazvali da otkupi svoj automobil, što je česta praksa, na primjer, u Sarajevu.
Sarajevo je već tradicionalno na vrhu liste po krađama automobila, zbog toga i ne čudi podatak da se u Kantonu Sarajevo u prošloj godini desilo 87 krađa vozila više nego u svim ostalim kantonima Federacije BiH i Republike Srpske (RS) zajedno, javlja Radio Slobodna Evropa.
No, sudeći prema statističkim podacima, broj krivičnih djela ove vrste je u padu.
“U prvih devet mjeseci (2018. godine) otuđeno je 230 motornih vozila, 110 manje u odnosu na isti period prošle godine. Kada govorimo o vraćenim vozilima, od ovih 230 automobila, 52 su vraćena, što od strane Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo (MUP KS), Ministarstva unutrašnjih poslova RS-a (MUP RS) i od strane vlasnika vozila”, navodi Suvada Kuldija, glasnogovornica MUP-a KS-a.
Ubistvo dvojice sarajevskih policajaca Adisa Šehovića i Davora Vujinovića, koje su živote izgubili tako što su na njih iz automatske puške pucali pljačkaši automobila, uznemirili su javnost.
Za ubicama policajaca se još traga, a detalje istrage u MUP-u KS-a nisu željeli otkriti. Tek se zna da je privedeno više od 80 osoba, koji su saslušani, a jedna je osoba pritvorena.
Akcije hapšenja pripadnika automafije se svakodnevno nastavljaju. U okolini Rogatice uhapšene su četiri osobe, a pronađeno je desetak vozila za koje se sumnja da su ukradena, a na Sokocu je uhapšen Branislav Gordić, koji se tereti za organizovani kriminal u vezi s krađama automobila, krijumčarenjem i daljnjom prodajom.
No, građani Damad, Jasmin i Mirela smatraju da se ranije i odlučnije trebalo suprotstaviti automafiji.
Najčešće se kradu automobili marke BMW, škoda i volkswagen grupe.
“Mogu reći da se radi o organizovanim grupama koje dolaze na područje Kantona Sarajevo, najčešće, prema našim saznanjima sa područja Republike Srpske. Kradu motorna vozila, skupocjena. Rade u grupama i svi članovi grupe imaju svoja zaduženja. Jedni stražare, drugi otvaraju vozila i stavljaju u pogon. Nakon čega napuštaju područje Kantona Sarajevo, najčešće, prema našim saznanjima prelaze u Republiku Srpsku. Ono što su prethode akcije pokazale su da ta vozila samo na području RS-a, već i susjednih država ili se rashoduju”, objašnjava Kuldija.
Na sjednici Skupštine Kantona Sarajevo, posvećenoj sigurnosnoj situaciji nakon ubistva policajca, poslanik Saveza za bolju budućnost (SBB) Zvonko Marić rekao je kako je indikativno da sve više građana pokušava da sami vrate ukradeni automobil.
“Da li je to zato što nemaju povjerenje u policiju ili zbog toga što misle da će na taj način sigurnije vratiti svoj automobil, a ja neću da sudim, ali sasvim sigurno je indikativno. Na sjednici nema tužilaštva. Nezamislivo je da se sada sve ono što je loše i desilo se u vezi sa tragičnim ubistvom dvojice policajaca fakturiše se menadžmentu policije. Ja sam protiv toga. Treba otvoriti karte i biti iskren. Građani već duže vremena trpe posljedice, a kaznena politika je nešto posebno, kao što je i rad pravosuđa i tužiteljstva. Sama činjenica da je 49 ljudi identificirano, privedeno odmah znači da su policajci njih jako dobro znali, da imaju dosije i da su povratnici u činjenju krivičnih djela. A zašto su oni na slobodi?!”, pita Marić.
Najobuhvatnija akcija protiv automafije u BiH je simboličnog naziva “Volan”. Gotovo godinu nakon prvih hapšenja u akciji “Volan” podignuta je optužnica protiv 27 osoba koje dolaze iz oba bh. entiteta.
Terete se da su naoružani i maskirani krađe izvršavali specijalističkim alatom i priborom, uz upotrebu radiostanice podešene na policijske frekvencije kako bi pratili kretanja policije.
Ukradena vozila, više od 200, skrivana su uglavnom na području Sarajeva, Lukavice, Pala, Sokoca, a od vlasnika vozila kasnije je iznuđivan otkup.
Optuženi su se na ročištima pred Sudom BiH u avgustu izjasnili da nisu krivi. Suđenje tek predstoji.
Iako je policiji, nakon akcija i optužnica, poznat način kako funkcionišu kriminalne grupe, izostaje odlučnija borba protiv sve organizovanije automafije.
Za bivšeg ministra unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo Nermina Pećanca, kriminalci samo koriste slabosti sistema.
“Ne bih mistificirao ni automafiju, ni bilo koji drugi vid organizovanog kriminala zato što smatram da smo više mi slabi nego što su oni jaki. Oni jesu postali brutalniji i agresivniji, ali mislim da država ako želi nešto da učini u vezi toga treba uzvratiti udarac. Kad to kažem, mislim da svako ima svoj segment i u tom uzvraćanju udaraca”, objašnjava Pećanac i dodaje da država treba stati iza policiji i opremiti je kako treba.