Željeznice FBiH: Mi smo kolateralna šteta u migrantskoj krizi
Nakon što jutros nije dozvoljeno migrantima da napuste voz u Bihaću, oglasili su se iz Željeznica FBiH, čije saopćenje prenosimo u cjelosti:
Dana 23./24. 10. 2018. godine došlo je do nasilnog prekida odvijanja redovnog putničkog željezničkog saobraćaja na relaciji Bihać – Sarajevo.
Naime, pripadnici MUP-a USK su bez najave ušli u putnički „BH voz“ i onemogućili putnicima koji su imali uredno kupljenje vozne karte da nesmetano putuju do određene destinacije koja uključuje željezničke stanice Bosanska Otoka, Bosanska Krupa i Bihać. Po dolasku u Bihać, 96 putnika je spriječeno da napuste voz. Prema navodima policije, riječ je o migrantima, te su zahtijevali da se isti vrate natrag u Sarajevo i to bez kupljenih karata. To je izazvalo revolt kod tih putnika, ali je onemogućeno i drugim putnicima, sa uredno kupljenim kartama, da nesmetano putuju na relaciji Bihać-Sarajevo. O ovom postupanju pripadnika MUP-a USK, Željeznice FBiH nisu zvanično obavještene.
Napominjemo da su Željeznice FBiH o ovom problemu migrantske krize u više navrata izvještavale Ministarstvo sigurnosti BiH, MUP FBiH, MUP KS i ostale nadležne organe i institucije i to:
– „Sigurnosni aspekti migrantske krize, zahtjev za pojačano prisustvo policije i osiguranje unutrašnjeg reda sigurnosti vozova i infrastrukture ŽFBiH“, br. : 1-13596-1/18 od 26. 06. 2018. godine;
– „Narušavanje sigurnosnih uslova i rizici migrantske krize, efekti na održavanje unutrašnjeg reda sigurnosti vozova i infrastrukture ŽFBiH“, br.: 1-19969/18 od 25. 09. 2018. godine.
I pored urgencija u kojima su ŽFBiH tražile pomoć od nadležnih organa i institucija, do sada nismo dobili odgovor o daljem postupanju u aktuelnoj situaciji u BiH. Zato su danas ŽFBiH ponovo izvjestile Ministarstvo sigurnosti BiH, Vladu FBiH, Ministarstvo prometa i komunikacija FBiH, Ministarstvo unutrašnjih poslova FBiH, Vladu USK, Ministarstvo unutrašnjih poslova USK i MUP KS o aktuelnoj problematici.
JP Željeznice FBiH d.o.o. Sarajevo su nažalost postale kolateralna šteta u migrantskoj krizi, nastupile su materijalne i nematerijalne štete po peduzeće. Dovedeno je u pitanje i osnovna funkcija željeznica, a to je nesmetan i bezbjedan transport roba i putnika.
U skladu sa važećim Zakonom o ugovorima o prevozu u željezničkom saobraćaju, ŽFBiH imaju obavezu da putnike prevezu do uputne stanice vozovima koji su navedeni u javno objavljenom redu vožnje. Ova obaveza nastaje po osnovu zaključenog ugovora o prevozu. Putnik je dužan prije započetog putovanja kupiti voznu kartu koja predstavlja dokaz da je zaključen ugovor o prevozu. Po osnovu ovog ugovora željeznica ima svoje obaveze prema putnicima. Napominjemo da se odredbe Zakona o ugovorima o prevozu u željezničkom saobraćaju primjenjuju na odnose nastale iz ugovora o prevozu putnika i stvari. U zakonu ne postoji druga kvalifikacija osim putnik koja je definisana kao lice koje na osnovu ugovora ima pravo na prevoz.
Osim toga, željeznica nema pravo legitimisanja putnika osim za slučaj kada po osnovu indentifikacionog dokumenta ostvaruje pravo na određenu komercijalnu povlasticu.Također, željeznica ne može uskratiti pravo prevoza putnicima, osim ako to nije predviđeno posebnim propisima ili odlukama nadležnih administrativnih organa.
ŽFBiH traže hitno djelovanje nadležnih organa i institucija u iznalaženju sistemskog rješenja o gore navedenim problemima, a u cilju redovnog i sigurnog odvijanja željezničkog saobraćaja na ovoj relaciji, kao i smjernice za dalje postupanje ŽFBiH u uslovima migrantske krize, kaže se u saopćenju.