Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Ukinuti segregaciju

Zbog amandmana Hrvatske promakla ključna poruka Evropskog parlamenta za BiH, a tiče se djece

Evropski parlament naglašava potrebu da se hitno stane na kraj segregaciji u obrazovanju, koju utjelovljuje kontinuirana diskriminacijska praksa „dvije škole pod jednim krovom”

U izvještaju Evropskog parlamenta za Bosnu i Hercegovinu koji je protekle sedmice usvojen, zbog političke dimenzije koja se odnosila na amandmane hrvatskih parlamentaraca o konstitutivnosti i legitimnom predstavljanju naroda, gotovo je promakla jedna od ključnih poruka za bh. vlasti.

Piše: A. DUČIĆ

Riječ je o fenomenu “dvije škole pod jednim krovom“, eklatantnoj segregaciji djece, koju BiH u Evropi svrstava na samo dno kada je riječ o ljudskim pravima.

Tako Evropski parlament naglašava potrebu da se hitno stane na kraj segregaciji u obrazovanju, koju utjelovljuje kontinuirana diskriminacijska praksa „dvije škole pod jednim krovom“, “koja institucionalizira etničke podjele, nastavlja stereotipe i predrasude i njeguje nepovjerenje sprečavanjem kontakata između učenika različitog backgrounda, naglašava da se ova praksa ne samo u potpunosti kosi sa samim pojmom pomirenja, već predstavlja i dugoročnu prijetnju stabilnosti i prosperitetu zemlje”.

Svakako ova poruka Evropskog parlamenta oslanja se na važne zaključke i smjernice iz OSCE-ove publikacije od 26. oktobra pod nazivom „Dvije škole pod jednim krovom: najvidljiviji primjer diskriminacije u obrazovanju u BiH“,

U tom izvještaju OSCE-a između ostalog se navodi praksa „dvije škole pod jednim krovom“ predstavlja kršenje međunarodnih konvencija i domaćeg zakonodavstva. Kako se ističe, postoje izričite zakonske odredbe, i u državnim i zakonima na nižim nivoima, koje zabranjuju diskriminaciju i segregaciju kao oblik diskriminacije.

-Dok učenici imaju mogućnost pohađanja bilo koje od škola u okviru modela „dvije škole pod jednim krovom“, praksa je pokazala da će pohađati školu u kojoj preovlađuje njihova etnička grupa. Pored nastavnog plana i programa, školsko okruženje je takvo da se u njemu dobro mogu osjećati samo pripadnici jedne etničke grupe. Iako je potreba da se zaštiti kulturni identitet razumljiva, zloupotreba istog nije, što je potvrđeno i u Izvještaju Vijeća za ljudska prava Ujedinjenih nacija (UN) za BiH, u kom se navodi: „koristi se prekomjerno naglašavanje kulturnih razlika, uključujući jezičke razlike da se opravdaju prakse koje nameću segregaciju učenika na osnovu etnonacionalne pripadnosti”. Postoji i odluka domaćeg suda koja je praksu ocijenila diskriminirajućom, ali je tek treba provesti – navodi se u ovom izvještaju.

Premda administrativnoi pravno ujedinjavanje ukazuje da je iskorak napravljen, kako konstatuje OSCE, ukupna situacija se ne popravlja.

-Naprotiv, bilo je pokušaja da se osnuju nove „dvije škole pod jednim krovom“ ili da se djeca potpuno odvoje u monoetničke škole. Ovo posljednje predstavlja praksu u multietničkim područjima gdje se djeca prevoze u škole u područjima u kojima čine etničku većinu. Te su mjere dijametralno suprotne praksi koja je danas potrebna za napredovanje, pomirenje i prosperitet mladih ljudi u BiH. Ovo pitanje je i dalje teško riješiti. Kantonalne vlasti koje imaju primarne nadležnosti u obrazovanju u FBiH ne snose odgovornost za uklanjanje diskriminacije u obrazovanju. Postoji i ozbiljan nedostatak političke volje, kao i zabrinutosti roditelja oko očuvanja nacionalnog identiteta – zaključuju u OSCE-u.

Dalje se ističe da je prelazak s „dvije škole pod jednim krovom“ na inkluzivne kvalitetne škole od najveće je važnosti. Ova promjena, dodaju, omogućila bi djeci da zajedno pohađaju veći broj časove, dok bi se jezička i kulturna raznolikost njegovala i preko odvojenih časova jezika i vjeronauke. Ovdje bi djeca učila prema nastavnim planovima i programima definiranim na ishodima učenja, promovirajući toleranciju i kritičko razmišljanje, istovremeno ih izlažući višestrukim gledištima i viđenjima (multiperspektivnost).

-Da bi odlučno krenuli prema inkluzivnim školama, Misija preporučuje sljedeće: 1. Politički dijalog 2. Administrativno i pravno ujedinjavanje škola 3. Veća interakcija među djecom 4. Reforma nastavnih planova i programa 5. Poštovanje sudskih odluka 6. Odgovornost donatora. „Dvije škole pod jednim krovom“ jedna je od mnogih politika i praksi u obrazovnom sektoru koje su diskriminirajuće i štetne za mlade u BiH – poručuju iz OSCE-a.