Autoceste FBiH
Umjesto da koriste vlastito vozilo za održavanje autoputa, plaćaju druge firme!?
Nalazi za ovo javno preduzeće ne izgledaju dobro: Plaćaju penale EBRD-u za nepovučena sredstva, favorizuju ponuđače na pojedinim tenderima
Javno preduzeće Autoceste FBiH nastavilo je tokom 2023. godine zaključivati ugovore za održavanje dionice „Zvirovići – Bijača“ u Hecegovini i to sa firmama „HP Investing“ d.o.o. Mostar kojima je ugovor istekao 31. marta ove godine, kao i sa grupom ponuđača „Sarajevoputevi“ d.d. Sarajevo i „Euro-Asfalt“ d.o.o. Mostar čiji ugovor traje od do 31. oktobra.
U ovoj informaciji ne bi bilo ništa toliko sporno da, prema nalazim federalnih revizora, Autoceste FBiH na spomenutoj dionici nemaju smješteno višenamjensko vozilo „Unimog“ za održavanje sa dodatnom opremom. No, iz Autocesta FBiH navode da ga u dalje ne koristi za predviđene namjene.
Realizovane 2 preporuke
Ovo je samo jedan od brojnih nalaza u novom revizorskom izvještaju za Autoceste FBiH u kojem konstatovano da je ovo javno preduzeće od ukupno 17 datih preporuka iz 2022. dvije godine kasnije realiziralo samo dvije. Pet je djelomično realizirano, a osam preporuka nije realizirano, što, kako navode revizori, predstavlja nizak stepen, implementacije preporuka.
Također, na temelju dostavljene dokumentacije revizori su utvrdili smo da je i za 2024. godinu Autocestama obračunata taksa na nepovučena sredstva temeljem dva EBRD kredita u iznosu od 179.527 KM.
Iz Autocesta su objasnili da smanjenje iznosa obračunatih taksi u odnosu na 2022. godinu znači da su krediti jednim dijelom iskorišteni, a da se preostali dio odnosi na dionicu Tunel Kvanj – Buna za koju tender još nije raspisan. Također navode da takse nemaju karakter kaznenih penala radi kašnjenja radova, već da je to ugovorena obveza pod uvjetima EBRD kreditora, koja je nastala po ugovaranju kredita Vijeća ministara BiH.
Međutim, revizori su konstatovali da Autoceste nisu provele sve pripremne predradnje za građenje dionica prije operativnosti međunarodnih kredita, a povlačenje kreditnih sredstava uvjetovano je i gradnjom dionica za koje su namijenjeni ovi krediti, a samim tim i trošak takse po kreditu.
Nadalje, uvidom u dostavljenu dokumentaciju, kao i pojedine postupke javnih nabavki, utvrdili s da ovo preduzeće dalje ne sačinjava tendersku dokumentaciju sa svim neophodnim elementima kako bi davala potpune informacije o postupku javne nabavke i u cilju jednakog tretmana i nediskriminacije potencijalnih ponuđača.
Nacrtani tender
-U 2023. godini izvršena je nabavka službenih vozila lot 1 Putnička motorna vozila u iznosu od 398.600 KM bez PDV-a od ponuđača „MRM Export- Import“ d.o.o. Ljubuški za četiri motorna vozila za koja iako su tehničke specifikacije vozila postavljene dosta široko (boja, zapremina prtljažnika, kožni mjenjač, krovni nosači, zatamnjena zadnja bočna stakla i zadnje staklo, unutrašnja obloga krova u crnoj boji i dr.), detaljnim navođenjem tehničkih karakteristika i dodatne opreme vozila upućuju na favoriziranje određene marke vozila – istaknuli su revizori.
Također, prema jednom do nakaza “adendumima se prolongiraju rokovi izgradnje, zbog čega dolazi do povećanja vrijednosti u odnosu na prvobitno potpisane ugovore”.
-Navodimo primjere: za poddionicu Vranduk – Ponirak Adendum br. 4 potpisan 26. 1. 2024. godine za novi rok za završetak radova: 31. 3. 2026. godine (prvobitni rok izgradnje bio august 2021. godine); poddionica Ponirak – Vraca, Adendum br. 4 potpisan 4. 9. 2023. godine kojim se prolongira rok do 31. 12. 2024. godine (prvobitni rok bio april 2022. godine), zbog čega preporuku ocjenjujemo kao nerealiziranu – nalaz je revizora.