U BiH postoje 64 nelegalna džemata
Zamjenik reisu-l-uleme mr. Husein ef. Smajić izjavio je u intervjuu za današnje “Oslobođenje” da prema informacijama Islamske zajednice u BiH na području koje ona pokriva postoje 64 nelegalna džemata.
Nakon sastanka proširenog Vijeća muftija (sa članovima Rijaseta IZ-a u BiH) 14. decembra 2015, Vijeće muftija, odnosno reisu-l-ule-ma IZ-a u BiH Husein ef. Kavazović, obavezalo je sve glavne imame da do kraja januara 2016. godine obave razgovore sa organizatorima i predvodnicima paradzemata na području svojih medžlisa. Iz obznanjenog dokumenta Tuzlanskog muftijstva očito je da bi imami trebali ukazati na štetnost djelovanja tih paradzemata, te zatražiti od njihovih predvodnika da odmah, a najkasnije do kraja februara 2016, prestanu sa održavanjem i organiziranjem vjerskih aktivnosti u objektima koje koriste kao mesdžide, a koji nemaju odobrenje za rad nadležnog organa IZBiH, te ih pozvati da se uključe u rad i aktivnosti džemata Islamske zajednice.
– Riječ je o najvećim podružnicama IZ-a u BiH, Tuzlanskom, Zeničkom, Bihaćkom, Sarajevskom, Mostarskom i Goraždanskom muftijstvu, iako IZ obuhvata i Srbiju, Hrvatsku, Sloveniju, našu dijasporu, Zapadnu Evropu, Sjevernu Ameriku i Australiju. No, mi smo se ovdje dotakli pitanja matičnih džemata, oformljenih izvan sistema IZ-a. A to su džemati koje predvodi osoba koju nije postavio reisu-l-ulema – kazao je za “Oslobođenje” zamjenik reisu-l-uleme ef. Smajić.
Prema informacijama kojima raspolažu u IZ-u, takvih džemata ima 64.
VEZANI TEKST Do kraja februara zabraniti paradžemate
– To pitanje se vuče već duže vremena, od završetka agresije, od potpisivanja Dejtonskog sporazuma, jer, eto, neki ljudi smatraju da IZ ne radi dovoljno na čuvanju i širenju islama i oni su našli zashodno da formiraju džemate i da ih predvode, da predvode džume, da uče djecu, da okupljaju džemate na dnevnim namazima, da klanjaju teravih-namaz, da održavaju predavanja… – kazao je on.
Naveo je kako prema Ustavu IZ-a može biti oformljen džemat i u njemu može biti imam, hatib i mualim samo neko ko je na to mjesto postavljen po dekretu reisu-l-uleme. To je regulisano i zakonom koji su potpisali IZBiH i druge vjerske zajednice, Zakonomo slobodi vjera i vjerskih zajednica u BiH, gdje se kaže da niko ne može predvoditi džemat a da nema odobrenje za formiranja tog džemata i da nema dozvolu za to.
– Nažalost, oni su otišli još i dalje, pa su se uspjeli registrovati kod državnih organa u sudu kao udruženja građana. To su dodatni problemi koji nisu riješeni između IZ-a i same države. Ja ovdje sada govorim o IZ-u, ali nema samo ona te probleme. Sudije koje su registrovale udruženja koja će da se bave islamom, čuvanjem islama, pravom na islamsko opredjeljenje i slobodno prakticiranje islama morale su da prethodno zatraže našu saglasnost da bi se vidjelo da li takvi prakticiraju islam po maturidijskom i mihanefijskom mezhebu, a nisu. Tako su osnovani mnogi džemati nad kojima mi nemamo nikakvu odgovornost i nadzor. Područje Zenice je njima zatrpano, područje Travničkog i Bihaćkog muftijstva također, a ponavljam, zakonska je obaveza sudova da svako onaj ko se bavi islamomiislamskim propisima, tumačenjima, predvođenjem džemata, mora zatražiti saglasnost Islamske zajednice, svako ko ima u svojoj registraciji odrednicu islamski. Mnoge zahtjeve smo mi odbili, ali, eto, neki sudovi nisu od nas ni zatražili te saglasnosti. Znači, država je prekršila Zakon o slobodi vjere i vjerskih zajednica – kazao je ef. Smajić.
Dalje naglašava kako je dat rok od mjesec do dva da sve muftije i glavni imami razgovaraju stim ljudima u nelegalnim džematima.
– Mi njih pozivamo da uđu u IZ, da u BiH nema slučajeva kao po Afganistanu i drugdje, gdje se formiraju samostalni džemati, gdje se ne radi po Ustavu IZ-a, a govori u ime islama i IZ-a, gdje se tumači islam na svoj način. Mi te stvari moramo ispraviti, dovesti u red, inače, skrećemo pažnju nepotrebno na Bošnjake, na nered među Bošnjacima, na neorganizovanost Islamske zajednice – upozorio jhe ef. Smajić u intervjuu za “Oslobođenje”.