Turci žele iznajmiti skupe Talgo vagone koji već deceniju propadaju
Željeznice Federacija Bosne i Hercegovine intenzivirale su pregovore s turskim željeznicama o iznajmljivanju Talgo vozova, koje ne koriste jer nemaju sredstava za njihovo održavanje. Kupili su ih prije 10 godina za 67 miliona eura, a do sada nisu prevezli nijednog putnika. Ako ne postignu dogovor o iznajmljivanju, tvrde kako će Talgo vagone koristiti na bosanskohercegovačkim, odnosno regionalnim prugama.
Posljednja minuta pred polazak voza na relaciji Sarajevo – Doboj. Mjesto pored prozora za Umu Isić. Kaže kako redovno putuje vozom, ali je uglavnom nezadovoljna uvjetima.
“Ja često putujem vozom Zagreb – Sarajevo, gdje su zaista uslovi puno, puno lošiji. Nemate, i pored zabrana, razdvojene pušačke i nepušačke odjele, da ne kažem toalete, u koje je bolje ne ulaziti”, govori.
Do Doboja, koji je udaljen gotovo 150 kilometara, putuje skoro tri sata, u vozu starom više od 30 godina, koji je i sa vanjske strane jednako neuredan kao sa unutrašnje.
Vrhunski komfor u – garaži
Samo stotinjak metara od stanice u Sarajevu sa koje je krenula nalaze se moderni Talgo vagoni. Pružaju vrhunski komfor putnicima, ali već deset godina stoje neiskorišteni.
Željeznicama Federacije BiH nedostaje približno 2,5 miliona eura godišnje za njihovo održavanje. U Upravi tvrde kako su sada odlučni riješiti pitanje upotrebe vagona. Kažu kako su intenzivirali pregovore s turskim željeznicama o iznajmljivanju te da imaju rezervni plan.
“Pregovori su u toku i mi očekujemo da ćemo u skorije vrijeme dobiti pozitivan odgovor. U suprotnom, ponavljam, Talgo garniture će se naći, vjerujem na zadovoljstvo naših putnika, na prugama u Bosni i Hercegovini, u okviru razvoja regionalnog, odnosno međunarodnog željezničkog saobraćaja”, kaže Samir Kadrić, glasnogovornik Željeznica Federacije BiH.
Pri tome i dalje računaju na pomoć kantonalne, odnosno federalne Vlade, iako iz resornog ministarstva ističu kako u budžetu za to nemaju novca.
Krije li se nešto iza kupovine Talgo vagona, za čiju je nabavku odobrenje dala i federalna vlada, u međuvremenu istražuju pravosudne institucije. Javnost u Bosni i Hercegovini već odavno očekuje da se utvrdi krivična odgovornost za investiciju koju su mnogi ocijenili kao jednu od najvećih promašaja, iz Sarajeva javlja novinar Al Jazeere Emir Skenderagić.
“Kantonalnom tužilaštvu u Sarajevu je krajem prošle godine iz državnog Tužilaštva dostavljen predmet o nabavci Talgo vozova. Taj predmet je još u fazi prijave”, dodaje.
Navode kako je Tužilaštvo Bosne i Hercegovine od 2013. godine, kada je formiran predmet, poduzimalo određene provjere te da Kantonalno tužilaštvo u Sarajevu nastavlja s prikupljanjem informacija i dokaza, sve u cilju donošenja konačne tužilačke odluke.
Obaveze 380 miliona eura
Kupovinu Talgo vagona analizirao je i Ured za reviziju institucija u Federaciji BiH.
“Značajno je napomenuti da prije započetih aktivnosti na nabavci nije sačinjena ozbiljna i sveobuhvatna analiza i studija opravdanosti, izvodljivosti i funkcionalnosti, uvažavajući činjenicu da pruge u Bosni i Hercegovini nisu kompatibilne za ove vagone. Iako su aktivnosti na ovom projektu vođene na nivou Bosne i Hercegovine, za razliku od Federacije BiH, Željeznice [entiteta] Republike Srpske odustale su od nabavke ovih vagona”, navode iz federalnog Ureda za reviziju institucija.
U međuvremenu su pravosudne institucije pokrenule istragu protiv čelnika bivšeg menadžmenta Željeznica Federacije BiH i u drugim predmetima. Sumnjiče se za zloupotrebu položaja, kojim su kompaniju oštetili za više miliona eura.
Firma je od ranije u ogromnim gubicima. Prema posljednjem revizorskom izvještaju iz 2013. godine, obaveze Željeznica Federacije BiH iznose blizu 380 miliona eura, što je povećanje od gotovo 3,6 posto u odnosu na prethodnu godinu.