Građani se ne protive
Treba li Sarajevu helikopter?
Građani smatraju da je helikopter potreban iako nema osnovnih uslova, poput heliodroma, te kažu kako se prioriteti u trošenju novca ionako ne poštuju
Građani koje je Radio Slobodna Evropa anketirao u Sarajevu podržavaju nedavnu odluku Vlade Kantona Sarajevo o kupovini helikoptera.
Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo najavilo je prije sedam dana da će u narednom periodu nabaviti višenamjenski helikopter za operativne poslove Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP), kao i za civilne potrebe.
Građani smatraju da je helikopter potreban iako nema osnovnih uslova, poput heliodroma, te kažu kako se prioriteti u trošenju novca ionako ne poštuju, javlja Radio Slobodna Evropa.
“Potrebno je u svakom slučaju da postoji nešto takvo za evakuaciju, na primjer medicinsku, ako će to biti regularno”, smatra Damir Šefner, građanin Sarajeva.
“Ja mislim da je potrebno, a sad kakav oni prioritet daju, mislim, kao što im je i politika naopaka, sve je loše. Ali, mislim da je to potrebno, valjda bi onda policija bila uspješnija”, mišljenje je Gordane, građanke Sarajeva.
“Apsolutno je to odluka koja je bitna, helikopter je bitan. Prioriteti se inače ne poštuju u ovoj zemlji, tako da ovo sa helikopterom za mene je odlično. Znači, samo naprijed”, rekla je Sarajka Aida u anketi za RSE.
Za nabavku helikoptera, uz specijalnu i dodatnu opremu, školovanje četiri pilota, hangar za smještaj helikoptera potrebno je 27,4 miliona konvertibilnih maraka (oko 13,7 miliona eura).
Višenamjenska letjelica, koju namjerava nabaviti Vlada Kantona Sarajevo, trebala bi biti korištena u slučajevima elementarne nepogode, za transport povrijeđenih i bolesnih, te pripadnike specijalne jedinice.
U Savezu za bolju budućnost protiv
Nakon najave o kupovini helikoptera reagovala je stranka koja je dio vlasti (vladajuće šestorke) u Kantonu Sarajevo – Savez za bolju budućnost (SBB).
“Povodom izjave ministra unutrašnjih poslova u Vladi Kantona Sarajevo Admira Katice da je plan nabavke helikoptera i dodatnih troškova za hangar i edukaciju, što ukupno iznosi blizu 40 miliona konvertibilnih maraka, SBB smatra da je u pitanju notorna neistina. Stoga, ministar Katica treba znati da iza nabavke nema ‘šestorke’, jer SBB odbija da participira u neodgovornom trošenju enormnih novčanih sredstava građana koja se moraju utrošiti na mnogo važnijim stavkama od helikoptera kojim bi se vozili neostvareni ministri ili politički čelnici”, navedeno je u saopštenju za javnost ove stranke.
Kupovina helikoptera jeste jedna od 300 mjera koje u Kantonu namjerava provesti ‘šestorka’, ali helikopter nije prioritet i u mjerama u vezi sigurnosti, rekao je za Radio Slobodna Evropa poslanik SBB-a u Skupštini Kantona Sarajevo Zvonko Marić.
“Sporno je mnogo stvari. To nije nešto što bi se trebalo rješavati u ovom trenutku, jer ima puno važnijih projekata koje bi trebali realizirati za dobrobit građana. Mislimo da je Prva transverzala u odnosu na to puno značajnija, a za nju je izdvojeno 20 miliona KM (oko 10 miliona eura). Za helikoptere bi bilo izdvojeno 27 miliona plus kupovina zemljišta i tako dalje, to bi izašlo oko četrdesetak miliona”, upozorava Marić.
Prema Marićevom mišljenju novac bi trebao biti dat za projekte, čiju će korist imati veliki broj građana Kantona Sarajeva.
“Helikopter bi se možda koristio tri ili četiri puta godišnje, a Prvu transverzalu, kao i druge infrastrukturne objekte koriste građani koji ulaze i izlaze iz ovog grada, kao i građani Kantona”, kaže Marić te dodaje da u ovom njihovom potezu nema mjesta sumnji da je zbog kupovine helikoptera ugrožena stabilnost vladajuće ‘šestorke’.
Ministar: Politička odluka
Ministar unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo Admir Katica ustvrdio je, međutim, na konferenciji za novinare prije sedam dana, najavljujući nabavku helikoptera, da je to jedna od mjera ‘vladajuće šestorke’, te da je to ‘politička’ odluka’.
“Sa policijskog aspekta, sigurnosnog aspekta, dva (helikoptera) bi bila malo. Nabavka višenamjenskog helikoptera, to je politička odluka. Da li mi možemo ovo priuštiti, pravi odgovor će dati Skupština Kantona Sarajevo kada bude usvajala budžet za 2020. godinu”, rekao je Katica novinarima.
Potrebno je i formiranje helikopterske jedinice, koju će činiti dvije posade – tačnije četiri pilota, dva automehaničara, kao i četiri uposlenika, neophodna za funkcionisanje jedinice. Ali, nedostaje pilota, ali i aviomehaničara, zbog čega će biti potrebno izdvojiti novac za njihovo dvogodišnje školovanje.
“Iskustvo nosimo iz helikopterskih jedinica koje su bile formirane prije rata”, rekao je novinarima Omer Kulić, inžinjer saobraćaja, višegodišnji pilot i instruktor letenja, koji je ujedno i predsjednik Radne grupe MUP-a Kantona Sarajevo.
On je naglasio da je do 1992. godine Republika BiH imala helikoptere kroz Izvršno Vijeće i gradski i republički MUP.
“Za nabavku helikoptera mora se raspisati međunarodni javni poziv i sada se ne može precizirati koliko će koštati, niti kojeg će tipa biti, ali zbog vremenskih uslova i geografskog položaja u Kantonu Sarajevo svakako mora imati dodatnu opremu, koja, između ostalog, uključuje vuču podesnog tereta i instrumentalno letenje”, rekao je Kulić.
Kulić je novinarima rekao da niko ne planira nabavku helikoptera kroz budžetska sredstva već da se kreditno zadužuje, a kako je naglasio, praksa je pokazala da je za ovakve nabavke kamata oko jedan posto. To je investicija koja će biti od koristi svima u narednih 30 godina.
Slijede javni pozivi
Modeli helikoptera – Augusta, Bell, Eurokopter, MI-35 ili Sikorski su on za koje bi se vlasti Kantona Sarajevo trebale odlučiti.
Za sada, jedine policijske snage koje imaju helikopter u Sarajevu su Federalna uprava policije. No, taj helikopter je star 40 godina, a piloti su pred odlaskom u penziju.
Opoziciona Stranka demokratske akcije (SDA) nije protiv kupovine helikoptera, no u toj stranci smatraju da postoje prioriteti. I ova stranka je reagovala zbog najave kupovine helikoptera, jer kako je za Radio Slobodna Evropa rekao šef Kluba SDA u Skupštini Kantona Sarajevo Mahir Dević, potrebnije je da se ozbiljnije ulaže u obrazovanje, zdravstvo ili infrastrukturu.
“Kanton Sarajevo je površinom jako mali. Vi dok jednu takvu letjelicu zagrijete, podignete je u zrak na nivou kantona ćete to autom uraditi u roku pola sata. Tako da zaista smatram da u ovom momentu ne trebalo biti u vrhu prioriteta”, smatra Dević.
Novinarka Otvorene mreže Rubina Čengić za Radio Slobodna Evropa kaže da je neupitna činjenica da Sarajevu treba helikopter, koji bi bio u službi građana. Prisjetila se i jedne situacije kada je sin bivšeg gradonačelnika Sarajeva Ive Komšića bio hitno helikopterom prebačen iz Sarajeva u Ljubljanu na liječenje. Tada se u javnosti komentarisalo da nije bila riječ o djetetu nekog važnog, njegov sin sigurno ne bi bio helikopterom prebačen na liječenje.
“Činjenica je da nam treba. E sad da li je nabavka opravdana u ovom trenutku, čula sam različite argumente i za i protiv. Znam da Kanton Sarajevo ima dosta novca. Također znam da ima i dosta obaveza, kada su u pitanju različite reforme, nabavke, pospremanje javnih preduzeća koja su u dugovima i tako dalje. U svakom slučaju, nisam spremna da kažem ni da ni ne”, kaže Čengić.
Nakon ove najave, ali i konačne odluke, očekuje se javni poziv za prijem školovanja pilota, a nakon toga i javni međunarodni poziv za kupovinu helikoptera koji mora imati dva motora, koji bi mogao sletjeti na sve planine u BiH sa teretom i posadom od 10 ljudi.