transparency international
Sukob interesa novog direktora Autocesta FBiH Elmedina Volodera nema ko da utvrdi
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine imenovala je Elmedina Volodera za novog direktora Autocesta FBiH, iako zakon ne dozvoljava izabranim zvaničnicima rukovođenje javnim preduzećima šest mjeseci nakon isteka mandata
Federalna vlada imenovala je Elvedina Volodera, zastupnika u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH na čelo Autocesta FBiH. Budući da se radi o funkcijama koje su zakonski nespojive, Voloder je najavio da će se odreći mandata u Predstavničkom domu što opet ne ne bi promijenilo da se radi o čistom sukobu interesa.
Zakon o sukobu interesa u organima vlasti u FBiH zabranjuje izabranim dužnosnicima, nosiocima izvršnih funkcija i savjetnicima da budu imenovani za članove upravnih i nadzornih odbora ili kao ovlašteno lice u javnom preduzeću. Pored toga što im brani imenovanje u toku trajanja mandata, Zakon izabranim zvaničnicima izričito zabranjuje imenovanje u upravu javnih preduzeća šest mjeseci nakon prestanka mandata.
Ovo znači da je imenovanje Volodera na poziciju direktora Autocesta FBiH suprotno zakonu i da se on nalazi u direktnom sukobu interesa odnosno da je taj angažman nespojiv sa njegovom funkcijom izabranog zvaničnika u periodu od pola godine nakon što vrati mandat.
Pored nespojivosti funkcija u javnom preduzeću i u Predstavničkom domu, imenovanje Volodera na rukovodeću poziciju ovog javnog preduzeća je upitno i zbog njegovog poslovnog angažmana budući da je firma u njegovom vlasništvu od javnog preduzeća Autoceste FBiH dobila nekoliko ugovora čija vrijednost je preko 8,8 miliona KM. Od toga su tri ugovora vrijednosti 7,1 miliona KM sklopljena u 2019. godini odnosno u vrijeme dok je Voloder bio poslanik u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH.
U pitanju je firma DIVEL D.O.O. koja je od 2015. godine od javnih preduzeća u BiH dobila čak 68 ugovora ukupne vrijednosti 13,8 miliona KM a svi su vezani za usluge izrade saobraćajnih projekata, nadzora nad izvođenjem radova i poslovima revizije projektne dokumentacije.
Ova i slične situacije u kojoj izabrani dužnosnici vrše nekoliko funkcija koje su po svojoj prirodi nespojive i predstavljaju konflikt između ličnih i opšteg interesa su posljedica nedovoljno preciznog zakonskog okvira ali i njegove pogrešne primjene pa čak i namjerne opstrukcije.
Tako u Federaciji BiH svaki sukob interesa prolazi bez sankcija jer ne postoji tijelo koje može da ga utvrdi, budući da je ta nadležnost oduzeta Centralnoj izbornoj komisiji još 2013. godine, a izmjene zakona ili novi zakon nikad nisu doneseni, te novo tijelo nikad nije formirano.
Zbog toga Transparency International u Bosni i Hercegovini zagovara donošenje novog zakonskog rješenja koji, između ostalog, predviđa osnivanje nezavisne Komisije za odlučivanje o sukobu interesa čiji članovi ne bi mogli dolaziti sa funkcija izvršne i zakonodavne vlasti ili biti članovi političkih stranaka u prethodnih pet godina.
Pored toga, TI BiH se u svom prijedlogu zalaže za jasnije definisanje nespojivih funkcija i na koje javne institucije, organe i preduzeća se primjenjuje sukob interesa a predviđa se i uvođenje kontrole tačnosti imovinskih kartona koje podnose nosioci javnih funkcija.