Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

CIKBiH

Stranke na izbornu kampanju potrošile više od 11 miliona KM

Sarajevo obljepljeno plakatima uoči općih izbora koji se održavaju u nedjelju
27.09.2022., Sarajevo, Bosna i Hercegovina - Plakati kandidata na Opcim izborima u BiH. Izbori su u nedelju. Photo: Armin Durgut/PIXSELL

Postoje indicije, a što je i rečeno na današnjoj sjednici CIK-a da sve stranke nisu prijavile troškove oglašavanja putem interneta tokom kampanje, pa iznos koji je potrošen može biti i veći od ukupno prikazanih oko 11 miliona. Čak 32 stranke nisu navele ili dostavile troškove kampanje

Tokom izborne kampanje za Opće izbore u BiH održane 2. oktobra, političke stranke i nezavisni kandidati ukupno su potrošili oko 11,3 miliona KM. Podatak je ovo iznesen na današnjoj sjednici Centralne izborne komisije BiH u okviru Informacije o podnesenim postizbornim finansijskim izvještajima političkih stranaka, nezavisnih kandidata i finansiranju izborne kampanje za Opće izbore 2022. godine.

Piše: S. DEGIRMENDŽIĆ/Fokus.ba

Iako je zakonska obaveza da sve stranke u roku mjesec dana od izbora dostave CIK-u izvještaj o novcu potrošenom tokom kampanje, sedam političkih partija to nije učinilo, dok njih 25 uopšte nije iskazalo troškove kampanje. Jedna stranka prekoračila je limit troškova za kampanju u iznosu od oko 10.000 KM. Na sjednici CIK-a nije bilo govora o tome koliko je koja od stranaka pojedinačno potrošila novca na kampanju, a pisani izvještaj bit će naknadno objavljen na internetskoj stranici Komisije.

PARE DOBIJAJU IZ BUDŽETA I OD FIZIČKIH LICA

Međutim, postoje indicije,a što je i rečeno na današnjoj sjednici CIK-a da sve stranke nisu prijavile troškove oglašavanja putem interneta tokom kampanje, pa iznos koji je potrošen može biti i veći od ukupno prikazanih oko 11 miliona.

Provjere će CIK kako su naveli vršiti naknadno, nakon čega bi trebali biti predstavljeni i rezultati tih provjera.

U strukturi ukupnih troškova, utvrđeno je da su stranke tokom ovogodišnje kampanje povećale troškove oglašavanja u elektronskim i štampanim medijima.

Tokom prezentacije rečeno je da su stranke ostvarile ukupno prihoda u visini od oko 17 miliona KM, a od ovog iznosa čak oko 58 posto sredstava je iz budžeta, to jeste od novca poreskih obveznika. Navedeno je i da je u odnosu na ranije izborne godine porastao broj prihoda stranaka od fizičkih lica i on iznosi oko 27 posto od ukupnih prihoda.

Rečeno je i da stranke imaju ukupno oko osam miliona dugovanja.

Željko Bakalar, član CIK-a, tokom diskusije o ovoj informaciji kazao je da je za njega zanimljivo da su čak 32 političke stranke, a od kojih su neke na proteklim izborima postale i parlamentarne u svojim izvještajima iskazale 0 troškova izborne kampanje, odnosno tvrde da nisu potrošile ni marku u izbornoj kampanji, što smatra Bakalar, treba biti predmetom ozbiljne analize.

Na izborima je učestvovalo 90 stranaka i 17 nezavisnih kandidata. Ako se u obzir uzme da za 32 stranke nema troškova kampanje 58 stranaka t i 17 nezavisnih kandidata.

RASIPNIŠTVO SNDS-a, SDA , SDS-a…

Inače, Transparency International (IT) BIH ranije je objavio rezultate monitoringa troškova izborne kampanje, koji pokazuju da su stranke u prve tri sedmice kampanje potrošile oko 9,6 miliona KM. Najnoviji podaci CIK-a govore da su očigledno stranke u posljednjoj sedmici kampanje potrošile dodatnih oko dva miliona KM.

Prema podacima TI ubjedljivo najveće iznose potrošili su SNSD (1,6 miliona KM) i SDA (1,5 miliona KM), zatim slijede PDP i SDP koji su na kampanju do sada potrošili po 600 hiljada KM.

Prethodno je TI naveo da ovi iznosi nisu konačni, a tačne iznose o tome koliko je koja stranka potrošila na svoju i promociju svojih kandidata znat će se kad CIK objavi izvještaj, jer kao što smo naveli danas nisu pominjali nazive stranaka.

Kako je ustanovio TI oglašavanje na bilbordima ubjedljivo je najskuplji oblik oglašavanja koji su koristile političke stranke, a posmatrači TI BiH na terenu su zabilježili oko 3.500 reklama na bilbordima, čija tržišna vrijednost iznosi oko 6 miliona KM. TI BiH je na online mapi objavio sve lokacije bilborda na kojima je evidentirano stranačko oglašavanje, a najveći broj postavila je SDA (541), čija tržišna vrijednost iznosi preko milion KM.