Elementarno neznanje
Sporan još jedan udžbenik: Greške korigovane ali samo u online izdanju
Autorice Zinaida Livnjak i Mediha Pašić predstavile su Đurđevdan kao romski vjerski praznik koji se proslavlja umivanjem cvjetnom vodom, plesom, pjesmom i igrom. A trebale bi znati da romska religija ne postoji, da su Đurđevdan i Aliđun tradicionalni, a ne vjerski praznici
Još jedan primjer, a ko zna koliko ih je samo koji nisu uočeni, pokazuje da se hitno mora djelovati u smjeru ispravljanja grešaka u udžbenicima.
Pohvalno je što su osnovci u Kantonu Sarajevu i ove godine dobili besplatne udžbenike, međutim, još značajnije bi bilo da su stručnjaci sjeli i “prečešljali” ono što u njima piše kako djeca ne bi svoja buduća znanja i obrazovanje gradila na pogrešnim temeljima. Jer kad je šteta učinjena, mnogo je potrebno za saniranje posljedica i ispravljanje krivo stečene slike.
“Državna zajednica”
Nakon što je početkom ove školske godine ukazano na to da su generacije i generacije učenika petog razreda iz predmeta Društvo učile da je Bosna i Hercegovina “državna zajednica”, u istom udžbeniku uočen je još niz spornih i neustavnih navoda i grešaka. Osim toga, roditelji su upozorili i na udžbenik za predmet Moja okolina za treći razred osnovne škole. U lekciji o vjerskim praznicima navedeni su katolički, pravoslavni, muslimanski, jevrejski, ali i romski praznici.
U uvodu u lekciju napisano je da “u našoj zemlji žive ljudi različitih religija (vjera) i da je lijepo poštovati narode drugih vjera i njihove praznike”. Dobro je i poželjno djecu učiti o vjerskoj različitosti kao bogatstvu naše zemlje i poticati ih na poštivanje drugog i drugačijeg. Međutim, sporno je što su dvije različite autorice u udžbenicima dvije izdavačke kuće pokazale elementarno neznanje o ovoj temi i narodima koji ovdje žive.
Tako su Zinaida Livnjak i Mediha Pašić predstavile Đurđevdan kao romski vjerski praznik koji se proslavlja umivanjem cvjetnom vodom, plesom, pjesmom i igrom. A trebale bi znati da romska religija ne postoji, da su Đurđevdan i Aliđun tradicionalni, a ne vjerski praznici, te da su Romi etnička zajednica koja poštuje i praktikuje sve tri dominantne religije u Bosni i Hercegovini. Da su Romi muslimani, katolici ili pravoslavci, ili da možda uopće nisu vjernici. Iako se na ove greške upozoravalo i ranije, isti udžbenici našli su se pred djecom.
Obratili smo se Ministarstvu za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo sa pitanjem zašto sporni navodi nisu ispravljeni, koje su aktivnosti poduzeli i da li su nastavnici zvanično dobili instrukcije na koji način trebaju predavati ovu lekciju. Iz Kabineta ministrice Naide Hota Muminović kazali su za Fokus da su 8. septembra, dakle sedmicu nakon početka školske godine, od Izdavačke kuće Sarajevo Publishing zatražili informaciju o korekciji udžbenika. Odgovoreno im je da je dio teksta korigovan i da je elektronski udžbenik postavljen na Obrazovnom portalu, zajedno sa ispravljenim prijedlogom nastavne pripreme.
Iz Ministarstva navode i da su informacije o korigovanim udžbenicima i nastavnim pripremama proslijeđene svim osnovnim školama na području Kantona Sarajevo uz napomenu da nastavu iz predmeta Moja okolina za 3. razred osnovne škole realiziraju u skladu sa njima.
Oglasilo se i ministarstvo
Ranije se o problemima sa udžbenicima saopćenjem oglasilo i Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke. Iz ovog ministarstva su poručili da trenutno rade na pripremi paketa udžbenika “koji će proći kroz pažljiv proces superrecenzije”.
-Odluka o brisanju sa Spiska odobrenih udžbenika, radnih udžbenika i drugih nastavnih sredstava ne može se donijeti bez traženja mišljenja superrecenzenata… Ukoliko se postojeći udžbenici pokažu kao neadekvatni, predložit ćemo da se svi povuku s liste odobrenih. Do tada apelujemo na nastavnike da uočene greške u nastavnim materijalima isprave i prijave nadležnom ministarstvu, prije nego što ih koriste u svojim nastavnim aktivnostima – navodi se u saopćenju.
Ostaje nada da će se do naredne školske godine štampati nova kvalitetnija izdanja i da će se konačno neko ozbiljno pozabaviti udžbeničkom politikom, te da su nastavnici dovoljno stručni da sami prepoznaju materijalne greške, ali i fleksibilni da izvode nastavu koja nije isključivo usmjerena na udžbenike.