Capital.ba
Skupocjene igračke bogatih na pogon građana
Besplatnu energiju uglavnom koriste turisti koji posjećuju Banjaluku s obzirom da većina stanovnika Republike Srpske nema dovoljno novca kako bi ih kupila
Građani Banjaluke platiće preko 7.500 maraka za struju potrošenu u ovoj godini za punjenje električnih vozila, jer ova lokalna zajednica jedina u BiH na teret budžeta časti vozače ovih poprilično skupocjenih vozila, saznaje portal CAPITAL.
Podsjećamo, krajem 2018. grad je na dvije lokacije instalirao po tri punjača koji je kao donaciju dobio od kompanije “Malbašić” koja je tada i sama posjedovala električni automobil.
U pitanju su srednje brzi punjači instalisane snage 22 kilovata koji bateriju automobila mogu napuniti za oko dva časa.
Međutim, ispostavilo se kako donacija nije nimalo jeftina po Banjaluku jer je grad uložio 40.000 hiljada maraka u njihovo instaliranje da bi potom, u auta, „natočenu“ struju plaćao iz budžeta.
Projektno tehnička dokumentacija plaćena je 3.000 KM, kablovi i razvodni ormar 18.000 KM a samo je za građevinske radove izdvojeno 12.000 maraka.
Na sve to, na sedam lokacija su postavljeni putokazi koji usmjeravaju ka punjačima a koji su građane koštali 7.000 maraka.
Inače, troškovi će za godinu dana biti još veći jer će isteći garantni rok koji je podrazumijevao besplatno održavanje i popravku aparata.
“Punjenje je trenutno besplatno. Prema informacijama kojima raspolažemo radi se o jedinim punjačima na javnim površinama u BiH na kojima je besplatno punjenje za korisnike”, rekli su za CAPITAL iz gradske uprave Banjaluka.
Besplatnu energiju uglavnom koriste turisti koji posjećuju Banjaluku s obzirom da većina stanovnika Republike Srpske nema dovoljno novca kako bi ih kupila.
Tako je bilo i danas kada se na parkingu u Vidovdanskoj ulici, na jedan od tri punjača koji se nalaze na ovoj lokaciji prikopčao skupocjeni “Tesla” slovenačkih registarskih oznaka, čija cijena u zavisnosti od motora i opreme često prelazi i 100.000 maraka.
Do kada će građani plaćati troškove za skupe igračke bogatih nisu nam precizirali. Većina banjalučana smatra kako je kao znak dobre volje dovoljno bilo vozače osloboditi plaćanja parkinga, jer oni koji sebi mogu priuštiti ova auta, sigurno mogu izdvojiti i nekoliko maraka za punjenje baterije.
Sa tim se slaže i Saša Lazić, nezavisni odbornik u gradskoj skupštini koji za CAPITAL kaže kako gradska uprava treba da ide upravo u tom pravcu.
On smatra kako je podatak o utrošku električne energije od 7.500 maraka jednostavno prenaduvan.
“Prema informacijama kojima raspolažem iznos za potrošnju električne energije je i deset puta manji na nivou godine. Ovaj podatak proističe iz činjenice da se u prosjeku dnevno puni samo jedno auto, a cijena te usluge je u nivou od dvije do tri marke. Matematika je jasna”, kaže Lazić.
On kaže kako se besplatno punjenje baterije može zadržati samo uz rigoroznu kontrolu potrošnje struje.
I pored toga što je tržište električnih automobila bukvalno eksplodiralo u posljednjih nekoliko godina, vozila na fosilna goriva i dalje su na prvom mjestu kod domaćih vozača.
Prema zvaničnim podacima, tek jedno električno vozilo je registrovano u Republici Srpskoj dok ih je ove godine u BiH uvezeno tek desetak.