U jeku priče o ratu
Rusi žele dio željeznica BiH, spreman je i sporazum: Šta će biti sa podrškom EU?
Predviđeni su zajmovi od specijalizovanih ruskih institucija za podršku izvozu, ruskih komercijalnih banaka. EU već finansira željezničke projekte, Amerikanci upozoravaju na ruski utjecaj
U jeku političke krize i prijetnji otcjepljenjem i ratom, Ministarstvo prometa i komunikacija BiH na čelu s ministrom Vojinom Mitrovićem (SNSD), kako saznaje Fokus.ba, pripremilo je sporazum kojeg bi trebali potpisati Vijeće ministara BiH i Vlada Rusije o “saradnji u implementaciji željezničkih infrastrukturnih projekata”.
Piše: A. DUČIĆ
U članu 1. sporazuma se navodi da je cilj implementacija željezničkih infrastrukturnih projekata uključuje rekonstrukciju ili obnovu, trenutno održavanje i izgradnju objekata željezničke infrastrukture, uključujući, ali se ne ograničavajući na željezničku trajnu podlogu za trasu i željezničke kolosijeke, stanice, željezničke stanice, signalizaciju i komunikacione sisteme, kontaktne mreže i vučne podstanice.
Strane kao prioritetne projekte za saradnju i implementaciju, prema sporazumu, definišu željezničke dionice Bosanska Poljana – Tuzla – Zvornik zatim Tuzla – Međunarodni aerodrom u Tuzli te Vareš – Banovići.
Zanimljivo je da se pripremljeni sporazum poziva na saradnju između Vijeća ministara BiH i Vlade Rusije koja je parafirana sporazumom 8. septembra 2004. godine, dakle prije 17 godina.
Također, ono što pada u oči jeste da se u članu 7. ovog sporazuma kao izvori finansiranja projekata navode zajmovi od specijalizovanih ruskih institucija za podršku izvozu, ruskih komercijalnih banaka, a tek kao alternativa i međunarodnih finansijskih organizacija.
-Uključivanje ruskih ovlaštenih organizacija u implementaciju projekata iz ovog sporazuma vrši se na nekonkurentnoj osnovi ako je obezbijeđen izvor finansiranja – kaže se u sporazumu.
No šta Rusi ovim sporazumom žele konkretno? Osim izrade studije izvodljivosti i planske dokumentacije, u sporazumu je navedena i izgradnja, obnova, trenutno održavanje i rekonstrukcija infrastrukturnih objekata u BiH, zatim nabavka i snabdijevanje robom (mašine, oprema i materijali) potrebnom za izgradnju, obnovu, održavanje i rekonstrukciju infrastrukturnih objekata, pružanje konsultantskih usluga, tehničke pomoći, obuka osoblja, prenos iskustava, vještina i tehnologija za implementaciju projekata, kao i upravljanje željezničkim sistemima.
Ostaje da se vidi da li će Vijeće ministara kada to bude na dnevnom redu izglasati potpisavanje navedenog sporazuma sa Rusijom s obzirom na kontinuirana upozorenja uslovno rečeno Zapada, a konkretno SAD i EU o ruskom utjecaju u BiH te potrebi njegovom suprotstavljanju. S tim u vezi potrebno je naglasiti da je niz američkih kongresmena nedavno na sjednici jednog kongresnog tijela upravo jasno navelo kako Rusija koristi Milorada Dodika za izazivanje neviđene političke krize u BiH.
S druge strane, kada je riječ o željezničkim projektima u BiH ali i na Zapadnom Balkanu, Evropska unija ih konkretno, finansijski podržava putem Berlinskog procesa koji je započeo 2014. godine.