Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Javna saslušanja

Primjeri iz javnog sektora FBiH: Kako država krade samu sebe, a usput i novac građana

20221025_103659

Kako su se zakoni i propisi kršili u ministarstvima pravde, obrazovanja i nauke i unutrašnjih poslova Federacije BiH

U Federalnom parlamentu danas su održana javna saslušanja za 14 institucija koje nisu dobile pozitivno mišljenje u izvještajima Ureda za reviziju institucija FBiH. Predstavnike institucija saslušali su članovi Komisije odgovorne za reviziju Parlamenta FBiH kojom je predsjedavao federalni delegat Aner Žuljević.

Piše: A. DUČIĆ/Fokus.ba

Predstavnici Ureda za reviziju ukazali su na niz neregularnosti u radu Federalnog ministarstva pravde, a tako, između ostalog, i na to da imenovanje članova komisija za utvrđivanje prijedloga liste vještaka, polaganje pravosudnog ispita, stručnog upravnog ispita i ispita za stalne sudske tumače nije vršeno u skladu s načelom transparentnosti utvrđenim Zakonom o budžetima u FBiH, kao i zakonskim i podzakonskim propisima kojima su regulisane ove oblasti.

Također, ovom ministarstvu se spočitava i da nije uspostavio jedinicu za internu reviziju Ministarstva i svih sedam kazneno-popravnih zavoda u skladu sa Zakonom o internoj reviziji u javnom sektoru u FBiH i Pravilnikom o kriterijima za uspostavljanje jedinica za internu reviziju u javnom sektoru u FBiH.

Ni reforma javne uprave u FBiH, prema nalazima Ureda za reviziju, nije urađena u dovoljnoj mjeri suprotno važećim dokumentima.

Enver Išerić, direktor Zavoda za javnu upravu FBiH kazao je da kada je riječ o reformi javne uprave po pitanju sredstava iz EU blokira Republika Srpska. Dodao je i da je problem u tome što zavod na čijem je on čelu ima ukupno tri uposlenika, a treba ih imati 14.

Kada je riječ o Federalnom ministarstvu obrazovanja, prema mišljenju revizora, sporno je kako je realiziran, transfer za institucije nauke i kulture od značaja za BiH u iznosu od 800.000 KM odnosno bez primjene jasnih i mjerljivih kriterija, što nije u skladu sa članom 37. Zakona o izvršavanju Budžeta FBiH za 2021. godinu.

Također, Ministarstvo nije, u skladu sa ugovorima, zatražilo povrat sredstava Transfera doznačenih Univerzitetu u Zenici u iznosu od 153.080 KM i Univerzitetu Džemal Bijedić Mostar u iznosu od 153.080 KM, iako je rok za dostavu izvještaj o namjenskom utrošku i ostvarenim učincima istekao.

Predstavnik Ministarstva obrazovanja je rekao da se radi o politički složenom problemu.

– Ovaj transfer je odlukom ovog Parlamenta napravljen da se prevaziđe pravni vakum zbog nepostojanja vlasnika institucija od kulturnog značaja jer nemaju riješen pravni status. Utvrdili smo kriterije i raspodijelili sredstva onako kako smo morali uraditi, da ne bi imali zatvaranje tih institucija – rekao je on.

Također, raspodjela sredstava od igara na sreću u iznosu od 493.292 KM za projekte „Zaštita prava djece koja su žrtve zlostavljanja, pedofilije i prosjačenja“ i „Sudjelovanje u liječenju, prevenciji i borbi protiv ovisnosti o drogi, alkoholu, igrama na sreću i kocki“ izvršena je na temelju posebnih kriterija koji nisu mjerljivi i za koje nije utvrđena dokumentacija kojom bi se potvrdila njihova ispunjenost.

Žuljević je tom prilikom naveo kako su sredstva koja nisu utrošena trebala biti vraćena u budžet, dok je predstavnik Ministarstva istaknuo da su kriteriji propisani uredbom Vlade FBiH.

– Sva ministarstva su dobila istu primjedbi da kriteriji nisu mjerljvii. Naravno da nisu mjerljivi kriteriji za nauku, kao kriteriji za industriju. Svako ministarstvo pravi svoje kriterije – rekao je on.

– Ured za reviziju je besplatni konsultant institucijama kojeg plaćaju građani, zašto se svi iz institucija koji dođu ovdje osjećaju napadnuti? Priča o kriterijima je porazna. Iz godine u godinu se ponavlja priča. Kada se nekima daju sredstva za to imaju kapacitet da ih povlače, a nemaju ih da opravdaju utrošak – rekao je Žuljević.

U izvještaju za Federalno ministarstvo unutrašnjih poslova navedeno je da su izdaci i razgraničeni rashodi koji se odnose na nabavku opreme i rekonstrukciju i investiciono održavanje na datum bilansa precijenjeni su za 157.944 KM.

Knjigovodstveno evidentiranje izvršeno je na osnovu ugovora koji su zaključeni u 2022. godini, što nije u skladu s članom 76. Zakona o budžetima u FBiH

Predstavnici FMUP-a su naveli da su Ministarstvu tek krajem novembra 2021. godine preraspodjelom sredstava odobrena sredstva za nabavku opreme i radove za rekonstrukciju i investiciono održavanje na Policijskoj akademiji, koji su bili neophodni. Ovo je, kažu, uticalo na to da su postupci kasno pokrenuti u novembru i decembru 2021. godine.

Revizori su, nadalje, istaknuli da obračun poreza i doprinosa na isplaćene naknade članovima komisija nije imao tretman prihoda od nesamostalne djelatnosti u skladu sa Zakonom o porezu na dohodak i Zakonom o doprinosima, zbog mišljenja Federalnog ministarstva finansija i ograničenja postojeće aplikacije za obračun plaća i naknada u Trezoru FBiH. Naveli su da su problemi na relaciji sa Ministarstvom finansija FBiH, a radi se o različitom tumačenju tretiranja komisija kojima se isplaćuju naknade. Ministarstvo finansija tumači da su to prihodi od samostalne djetnosti, a Ured za reviziju da se radi o prihodima od nesamostalne djelatnosti.

Revizori su podsjetili da je Vlada FBiH utvrdila da se naknade za komisije uposlenicima koji su budžetski korisnici mogu isplaćivati samo ako taj posao u komisiji odrađuju nakon radnog vremena. Revizori teško mogu utvrditi da li rade u komisijama nakon radnog vremena)

– Ovo je pravna nesigurnost u obračunu poreza u FBiH jer ovakve konstatacije imamo za brojne institucije. Nije dobra poruka da „država krade samu sebe – konstatovao je Žuljević.