Potpisan Sporazum o grantu EU za izgradnju prekograničnog mosta u Gradišci
Vjekoslav Bevanda, ministar finansija i trezora Bosne i Hercegovine, Matteo Rivellini, šef Odjeljenja za kreditno poslovanje Evropske investicione banke (EIB) za Sloveniju, Hrvatsku i Zapadni Balkan, i Branko Červiz pravni savjetnik EIB-a danas su u Banjaluci potpisali Sporazum o investicijskom grantu za izgradnju prekograničnog mosta u Gradišci, javlja Anadolu Agency (AA).
U pitanju je grant Evropske unije (EU) u vrijednosti od 6,8 milliona eura, kojim će sufinansirati izgradnju prekograničnog mosta na rijeci Savi između Bosne i Hercegovine i Hrvatske. Projekat je dio velike infrastrukturne investicije u Gradišci koja uključuje izgradnju prekograničnog prelaza na dionici puta Banjaluka – Gradiška, izgradnju prekograničnog mosta na rijeci Savi između Bosne i Hercegovine i Hrvatske, kao i dionicu autoputa Banjaluka – Gradiška.
Projekat predstavlja važan korak ka integraciji regije Zapadnog Balkana u kontekstu Agende povezivanja (Conectivity Agenda) i u skladu je sa novom Strategijom EU za Zapadni Balkan.
Danas je potpisan i Ugovor o finansiranju autoputa Banjaluka – Doboj B u iznosu od 47 miliona eura, a osim Rivellinija i Bevande, ovaj ugovor su potpisali i Zoran Tegeltija, ministar finasija RS-a i Marko Mitrović, izvršni direktor za finansijske poslove preduzeća “Autoputevi” RS-a.
Svečanom potpisivanju u administarativnom centru Vlade RS-a prisustvovao je i ambasador Lars-Gunnar Wigemark, šef Delegacije EU i specijalni predstavnik EU u BiH.
“Danas je dobar dan za BiH i EU jer pravimo još jedan korak jedni prema drugima. Napokon počinjemo graditi novi most u Gradišci. Izuzetno mi je drago što će EU dati gotovo sedam miliona evra za ovaj projekat”, rekao je on.
Naglasio je da je ovo dobar dan i za RS i opštinu Gradiška, koja će imati mnogo koristi od novog mosta i bolje povezanosti, naročito jer saobraćaj više neće ići kroz centar nego tri kilometra od jezgra grada. Dodao je da će se otvoriti 300 novih radnih mjesta, a da će ovo biti efikasniji i djelotvorniji granični prelaz.
“To će zahtjevati dalji rad i saradnju BiH i Hrvatske kako bi prelaz bio što sigurniji. Nadam se da će to biti jedan od najvažnijih graničnih prelaza prema EU. Očekuje se da će za desetak godina dnevni prelaz na ovom prelazu iznositi 28.000 vozila dnevno”, kazao je Wigemark.
Istakao je da će most povezati zemlju sa susjedima i biti dio infrastrukturnih projekata na koje se Evropska unija obavezala, a koji će dosezati milijardu eura.
“Kada je u pitanju grant, htio bih da naglasim da su to bespovratna sredstva EU, a EIB će da kanališe i prati svrsishodnu upotrebu. Što se tiče projekta autoputa Banjaluka – Doboj, finansiramo ga s još 47 miliona evra. Ponosan sam što doprinosimo izgradnji osnovne infrastrukture”, rekao je Rivellini.
Dodao je da banka ostaje opredjeljena da obezbjeđuje sredstva za izgradnju infrastrukture.
“Mi smo samo finansijski partner vlasti BIH, a ovo su vaši projekti, projekti vaše zemlje i mi smo tu da pomognemo da se realizuju”, kazao je Rivellini.
Bevanda je nakon potpisivanja je da je na ovaj način zatvorena finasijska kontrukcija za izgradnju mosta u Gradišci.
“Osigurana su i sredstva za kompletnu infrastrukturu kakva je potrebna takvom graničnom prelazu”, rekao je Bevanda.
Nedeljko Čubrilović, predsjednik Narodne skupštine RS, rekao je da je RS za izgradnju bila spremna prije osam godina, ali nedostatak dobre volje s druge strane onemogućio raspisivanje tendera za izvođenje radova.
“Ovo je najbolja vijest za privrednike s jedne i druge strane Save koji su satima čekali na graničnom prelazu”, rekao je Čubrilović.
Željka Cvijanović, predsjednica Vlade Republike Srpske, izrazila je zahvalnost na donaciji kojim će se završti veliki infrastrukturni projekat autoput Banjaluka – Gradiška.
“Prije 14 godina pokrenute aktivnosti na izgradnji mosta i razgovarali smo sa nekoliko hrvatskih vlada i uvijek je dolazilo do nekog zastoja”, rekla je Cvijanović i izrazila zadovoljstvo što je došlo do dogovora.
Dodala je da zajednički tim BiH i Hrvatske usaglašava tendersku dokumentaciju za raspisivanje međunarodnog tendera.
“Vrijednost mosta iznosi 17 miliona, imaćemo sredstva iz GSM licenci, a ostaje 10,5 miliona za RS i Hrvatsku”, rekla je Cvijanović.
Odgovarajući na pitanja novinara, ona je istakla da se procjenjuje da će kompletan proces trajati ukupno još tri godine, a da potrebno oko dvije godine da bude zaršena građevinska faza.
Most dužine 462 metara koštaće oko 21 milion evra, a troškove će snositi zajedno BiH i Hrvatska. Hrvatska je obavezna izgraditi dodatnu saobraćajnicu kojom će most biti povezan s autoputem Zagreb – Beograd.