Ovo su iznosi koje su građani BiH već platili za akcize, a ništa od novih cesta
Zbog usvajanja seta zakona o akcizama u Parlamentu BiH građani BiH će morati plaćati skuplje gorivo, a određene procjene govore da će u rezervoare svojih automobila vozači morati sipati i 9 KM više nego do sada.
Brojni zvaničnici, uključujući i zastupnike koji su glasali protiv, osudili su povećanje akciza. Pogotovo je zabrinjavajuće što se zbog povećanja cijena goriva očekuje i rast cijena životnih namirnica.
I dok je usvajanje seta zakona o akcizama pravdano potrebom za gradnjom novih cesta i autoputeva, postavlja se pitanje da li će novac koji će na kraju izdvojiti građani uopće završiti u takvim najavljenim infrastrukturnim projektima. Tim prije što su građani u ovu svrhu već izdvojili milionske iznose, a upoređujući sa zemljama regiona, u BiH je izgrađen zanemarljiv broj novih kilometara autoputa.
Kako bismo provjerili koliko su građani do sada izdvojili novca u ove svrhe, kontaktirali smo Upravu za indirektno oporezivanje (UIO).
Podaci dostavljeni za Fokus.ba iz ove institucije govore da su za različite putarine građani BiH u proteklih 12 godina izdvojili čak 3,2 milijarde KM.
U pregledu naplaćene putarine vidljivo je da su rekordni iznosi naplaćeni u protekle tri godine kada su zapravo najavljivani i najveći projekti izgradnje novih cesta. Od toga gotovo da ništa nije realizirano.
“Svi prihodi od indirektnih poreza (PDV, akciza, carina i putarina), prikupljaju se na Jedinstveni račun. Novac koje se prikupi u toku radnog dana raspoređuje se narednog dana do 12 sati. Prvo se odvoje sredstva za povrat PDV-a svim obveznicima koji su ostvarili pravo povrata na taj dan. Nakon toga odvajaju se sredstva za finansiranje Institucija BiH. Nakon toga se ostatak sredstva dijeli entitetima i Distriktu Brčko u skladu sa Odlukom o koeficijentima za raspodjelu prihoda. Trenutni koeficijenti su: Federacija BiH: 64,26 %, Republika Srpska: 32,19 % i Distrikt Brčko: 3,55 %”, kazao je za Fokus.ba Ratko Kovačević, portparol UIO”, kazao je za Fokus.ba Ratko Kovačević, portparol UIO.
Jedino se prihodi od posebne putarine za izgradnju autoputeva (0,10 KM po litri derivata), rapoređuju na drugačiji način.
“Odlukom o privremenoj raspodjeli prihoda od putarine za izgradnju autoputeva, utvrđeno je da od ukupnih prihoda od putarine za izgradnju autoputeva (0,10 KM) 10 % ostaje na podračunu jedinstvenog računa i služiće za poravnanje prihoda po utvrđivanju konačne metodologije raspodjele, a preostalih 90 % prihoda od putarine dijeli se između entiteta i Brčko Distrikta BiH tako da 59 % pripada Federaciji Bosne i Hercegovine, 39 % pripada Republici Srpskoj i 2 % pripada Brčko Disktriktu BiH”, zaključio je Kovačević.