Naplata autorskih prava dijeli bh. filmske radnike
Već dvije decenije bh. filmski radnici bore se za zaštitu autorskih prava. Kad je ta oblast napokon zakonski uređena, izbili su problemi u vezi s tim ko će naplaćivati u ime filmaša. Udruženje filmskih radnika iz Sarajeva (UFRBiH) izgubilo je dozvolu za kolektivna autorska prava, a dobila je Udruga filmske industrije iz Kiseljaka (UFI), javlja Aljazeera.
Vanredna skupština filmskih radnika pokazala je podjele među samim filmašima koji, uglavnom, za sve krive politiku.
Udruženje filmskih radnika najprije je dobilo, pa izgubilo dozvolu za kolektivnu naplatu naknada od prikazivanja audiovizuelnih djela domaćih autora u kablovskim mrežama. To je i bio razlog za vanrednu skupštinu.
„Došlo je do ovog nekog pravnog nasilja, ja bih rekao. Gdje su se, iz ne znam kojih razloga, umiješali nečiji prsti, oduzeli licencu, [a razlog] je totalno pravno neprimjeren i neutemeljen“, rekao je Srđan Vuletić iz Upravnog odbora UFRBiH.
U sarajevskom udruženju tvrde kako zastupaju kuće koje proizvode 99 posto sadržaja, okupljaju deset puta više autora od konkurentske Udruge filmske industrije iz Kiseljaka, kao i znatno više producenata. Ali,Institut za intelektualno vlasništvo dozvolu je, ipak, dodijelio konkurentskom UFI-ju, automatski je oduzimajući sarajevskom udruženju.
„Ako već dozvola postoji, ako postoji organizacija koja radi po toj dozvoli, onda postoji zakonska procedura po kojoj se može dokazati da drugo udruženje može bolje da obavlja te poslove“, kazao je Jovan Marjanović, član Upravnog odbora UFRBiH.
Umiješana i politika
Za sve optužuju politiku. I to kao HDZ-ovo preuzimanje kulture te dizanje ruku od nje u, također vladajućim, SDA i SBB-u. Primjer za to vide i u Filmskom centru Sarajevo koji je, kao ustanova pod nadzorom federalnog ministarstva, kiseljačkoj udruzi dao pravo na posredništvo u naplati za prikazivanje prijeratne filmske baštine.
„Kako neko sam može da odluči, ne znam koji su novci, koje dešavanje, da se ustupe djela svega onoga što je napravljeno do agresije na BIH“, pita Ahmed Imamović, filmski reditelj.
Međutim, i među filmašima je bilo žučne rasprave.
Producent Almir Šahinović je član sarajevskog udruženja, ali je svoja prava na zastupanje predao kiseljačkoj udruzi koja je, kaže, za autore povoljnija. Tvrdi i kako, s obzirom na strana zastupništva, kiseljački UFI predstavlja više kuća te da su optužbe sarajevskog udruženja neutemeljene.
„Mislim da je tu jedna velika prednost prije svega za autore jer novac ne može niko nigdje odnijeti, on mora ostati autorima. Mi smo ti koji možemo obezbijediti značajno veća sredstva nego što je to projekat Udruženja filmskih radnika“, rekao Šahinović.
„Iz Instituta za intelektualno vlasništvo odgovorili su kratko da je sve učinjeno po zakonskim procedurama. Sarajevski filmaši, pak, sve žele ispitati kroz upravni postupak“, javlja reporter Al Jazeere Ivan Pavković.