Banja Luka
Nakon otkaza ekskurzije u Italiji: Učenicima umjesto rate novca vraćaju vaučer, roditelji tuže agenciju
Više od samih agencijskih troškova roditelje je naljutila verzija po kojoj će, umjesto dijela novca, dobiti turistički vaučer u iznosu 113,71 KM, a koji se može iskoristiti – isključivo preko agencije, najkasnije do 30. juna 2022.
Đacima banjalučke Elektrotehničke škole, koji zbog pandemije korona virusom nisu otišli na ekskurziju u Italiju u maju prošle godine, neće biti vraćen kompletan iznos novca koji su uplatili ukoliko nadležni sud ne odluči drugačije, piše Inforadar.
Organizator putovanja, agencija Star travel d.o.o. Banjaluka, naumila je vratiti tri rate koje su roditelji uplatili, a umjesto četvrte predvidjela je vaučer u iznosu od 113 KM koji učenici mogu iskoristiti u istoj agenciji. Organizator putovanja, takođe, traži da se od iznosa koji treba da vrati odbije pet odsto na ime agencijskih troškova.
UMJESTO VRAĆANJA RATE – VAUČER
Ponuda o kojoj se nije ni diskutovalo razbjesnila je jedan broj roditelja koji tuže Star Travel tražeći povrat gotovine, bez vaučera i agencijskih troškova.
“U martu ove godine dobili smo anketu koja je u roku od 36 sati trebala biti vraćena odjeljenskim starješinama, ne dajući nam šansu da se bilo šta dogovorimo, nego jednostavno da potvrdimo da prihvatamo uslove Star Travela – da nam uzmu pet odsto za agencijske troškove i da nam jednu ratu isplate u vaučerima, uz tri rate koje bi vratili u novcu”, priča Miroslav Blagojević, jedan od roditelja učenika koji su trebali ići na ekskurziju.
Ogorčeni, kako kažu, bahatošću agencije koja nije ponudila nikakav dogovor, 22 roditelja zatražilo je pomoć advokatske kancelarije Đurić-Majstorović, jer smatraju da je organizator ekskurzije dužan da vrati cjelokupan iznos, u gotovini.
Ali u turističkoj agenciji ne misle tako. Iz Star Travela za Inforadar ističu da organizator putovanja “vrši povrat uplaćenih sredstva po pravilima stečenog bez osnova u skladu sa odredbama Zakona o turizmu i Zakona o zaštiti potrošača”. Dodaju i to da, prema Zakonu o zaštiti potrošača, agencija ima pravo na naknadu od pet odsto od ukupne vrijednosti aranžmana na ime administrativnih troškova.
U Zajedničkoj advokatskoj kancelariji Đurić-Majstorović potvrđuju da su agencijski troškovi predviđeni Zakonom o zaštiti potrošača u RS, do maksimalne visine od pet odsto, ali pod uslovom da su opravdani i da se dokažu.
“Do danas nismo dobili ni jedan dokaz o postojanju tih nužnih troškova i njihovoj visini. Teret dokazivanja u vezi toga će biti na agenciji u daljem toku sudskog postupka. S obzirom da trenutno ne raspolažemo dokazima u vezi navedenog, bilo bi neodgovorno detaljnije se izjašnjavati o tim navodima”, kažu advokati.
Ipak, više od samih agencijskih troškova roditelje je naljutila verzija po kojoj će, umjesto dijela novca, dobiti turistički vaučer u iznosu 113,71 KM, a koji se može iskoristiti – isključivo preko agencije, najkasnije do 30. juna 2022. Smatraju to ucjenom, ističući da su ekskurziju platili novcem te ga žele nazad.
Iz Star travela objašnjavaju da vrijednosni vaučer izdaju “na ime nužnih troškova koji su nastali uplatom avansa partnerima u inostranstvu”.
“Agencija je, zapravo, izašla u susret korisnicima usluga i omogućila da se vaučeri koriste za bilo koju uslugu koja je u ponudi u turističkoj agenciji”, navode iz Star Travela.
“Ni jedan zakon ne predviđa obavezu učenika i roditelja da prihvate turistički vaučer umjesto vraćanja uplaćenog novca. To je klasnična ponuda koja može biti prihvaćena ili ne, a u slučaju učenika koje mi zastupamo ta ponuda nije prihvaćena jer djeca nisu đačku eksurziju plaćala vaučerima, pa da im se isti vraćaju, već novcem”, odgovoreno je Inforadaru iz advokatske kancelarije Đurić-Majstorović.
ZAPALJEN AUTOBUS
Miroslav Blagojević dodaje da se ni uprava Elektrotehničke škole nije iskazala u zaštiti prava svojih učenika.
“Oni su jednostavno prosljeđivali dopise iz agencije. Ni u jednom momentu nisu ni pomislili da naprave sastanak sa nezadovoljnim roditeljima i da iznesu neki plan kako riješiti kompletnu situaciju”, kaže Blagojević.
Brojni roditelji nezadovoljni su, kako tvrde, monopolom koji određene agencije imaju u organizovanju đačkih ekskurzija. Smatraju da su cijene previsoke, posebno kada je riječ o ekskurzijama unutar Bosne i Hercegovine.
Takođe, u slučajevima nenadanih problema organizatori putovanja ponekad ne reaguju na način kako korisnici usluga očekuju.
Tako se grupi učenika iz Banjaluke, koji su krenuli na ekskurziju u Italiju u maju 2018., dogodila saobraćajna nesreća prilikom koje se autobus zapalio. Povrijeđenih, srećom, nije bilo, ali su učenicima izgorile stvari i putna dokumentacija. Prema riječima pojedinih roditelja, organizator putovanja, Star Travel, tražio je da djeca nastave ekskurziju. Učenici koji su željeli da se vrate kućama trebali su potpisati izjavu o samovoljnom prekidanju ekskurzije.
Roditelji su posumnjali da je cilj toga skidanje odgovornosti sa agencije kako se uplaćeni novac ne bi morao vratiti. Iz Star Travela su to negirali, tvrdeći da su djeca kratko zadržana dok im se ne obezbijede putne isprave kako bi mogli nazad u Bosnu i Hercegovinu.
Roditelje je posebno razbjesnio stav agencije koji su se, kako tvrde, nakon cijelog slučaja ponašali nezaintersovano, iako su bili organizatori ekskurzije.
Star Travel se, inače, pominje kao jedna od firmi koje Vlada RS favorizuje dodjelom sredstava za razvoj turizma. Kako su mediji ranije izvijestili, ova agencija prošle godine dobila je u tu svrhu grant Ministarstva trgovine i turizma u iznosu od 500.000 KM. Novac je uplaćen firmi Stars & Moore, koja se bavi organizacijom koncerata, a čiji je Star Travel osnivač.
Mediji su takođe pisali o tome da je vlasnica Star Travela u bliskim rodbinskim odnosima sa Mladenom Milovanovićem Kajom, jednim od najbogatijih ljudi u RS, što bi moglo da objasni povlašten položaj ove agencije nad brojim poslovima u Republici Srpskoj.