Mašić na “Krugu 99”: BiH potrebna decentralizacija i regionalizacija
Zastupnik u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH Damir Mašić, koji je na posljednjoj sjednici predložio rezoluciju o osudi svih inicijativa za federalizacijom koje vode daljim etnonacionalnim podjelama i jačanju separatističkih tendencija, istakao da je Bosni i Hercegovini potrebna i decentralizacija i regionalizacija, ali nikako etnička federalizacija, javlja Anadolu Agency (AA).
“Narodi BiH nisu nosioci suvereniteta. BiH nije nastala kao odluka tri naroda, već je ona historijski država svakog njenog građanina koji kao pojedinac nosi taj suverenitet. Etnička prava nikada ne smiju niti mogu biti iznad prava svakog građanina da bude slobodan i jednak”, rekao je Mašić, na nedjeljnoj sesiji Asocijacije nezavisnih intelektualaca “Krug 99”.
Kako je kazao, rezoluciji koju je predložio nije cilj da “odgovara na bilo čije nedosanjane snove, aspiracije i težnje, a pogotovo ne takozvanog Hrvatskog narodnog sabora kojeg smatramo i tretiramo kao svau drugu nevladinu organizaciju u BiH”.
“To što HDZ BiH želi privatizirati jedan cijeli narod kroz tu nevladinu organizaciju i uvesti eksluzivno pravo predstavljanja naroda kroz jedan politički subjekt to je njihov problem. Federalizam kakvog zagovaraju i Dragan Čović i Milorad Dodik definitivno je put u nestanak države BiH i oni koji u zemlji i van nje ne vide da to ide u tom pravcu definitivno nisu dobronamjerni prema BiH”, rekao je Mašić.
Podsjetio je da je Evropski sud za ljudska prava proglasio etnički model federalizma kao suprotan svim temeljim evropskim vrijednostima i naglasio da u BiH nijedan konstitutivni narod nije diskriminiran, već svi građani koji u njoj žive.
“Ono što se pokušava podvaliti kao federalizam u ovom momentu jeste prikriveni fašizam koji vodi podjeli BiH na tri etnička dijela”, rekao je Mašić.
Rezoluzija koju je predložio je, kako je kazao, jasan odgovor onima koji BiH ne vide onako kako bi trebali da je vide i o njoj će se glasati na sjednici parlamenta 21. marta.
Govoreći o pojmu federalizma o kojem se nedavno polemisalo u Evropskom parlamentu, Mašić je podsjetio da je 2014. tadašnja izvjestiteljica za BiH Doris Pack federalizam koji je tada predložila u rezoluciji jasno precizirala da ne znači federalizam po modelu Belgije, nego federalizam po modelu Austrije ili Njemačke koji nema etnonacionalni kontekst kao pozadinu.
“Priča u EP je bila opasna jer svi zastupnici iz Republike Hrvatske koji su zastupnici Evropskom parlamentu su vodili jednu potpunu neprincipijelnu i prljavu kampanju protiv BiH i njihov cilj nije bio ovo o čemu se Doris Pack 2014. izjasnila nego bukvalno guranje stvari u pravcu koji u ovom trenutku politički odgovara Draganu Čoviću i HDZ-u”, ocijenio je Mašić.
Prof. dr. Ivo Komšić podsjetio je da je ideja federalizacije nastala početkom 1994. godine i konačno definirana 6. februara na Saboru Hrvata BiH koji je organiziran u toku rata u Sarajevu.
Kako jekazao, iza ideje federalizacije stajale su gotovo sve hrvatske i katoličke institucije koje su imale sjedišta u Sarajevu, pojedine političke stranke iz BiH, ali i iz Hrvatske te mnoga kulturna i naučna društvna, humanitarne organizacije
“Jedina politička stranka koja nije bila iza takvog rješenja za BiH bio je HDZ BiH i već formirana tzv. Hrvatska Republika Herceg-Bosna. Oni su čak održali kontra sabor onome što smo mi zaključili 6. februara u Sarajevu i priredili jedno novo rješenje za mirovne pregovore o prekidu rata u BiH”, rekao je Komšić.
Istakao je da je zanimljiva evolucija HDZ “od otvorenog protivljenja i neprijateljskog stava prema ideji federalizacije do propagande u vezi neke nove federalne koncepcije”.
“Ovdje samo treba vidjeti o čemu se radi. Da li se radi na unapređenju federalnog koncepta koji je usvojen Washingtonskim sporazumom ili se radi o vraćanju na koncepciju federalizacije kojom bi se država etnički podijelila. Ideja federalizacije se može potpuno uništiti, može se uništiti njena suština ukoliko bi se ona svela na etničku federaciju, a ima naznaka da se o tokome radi. Šta znači etnička federacija? To je stvaranje etničkih federalnih jedinica, odnosno federalnih entiteta, etničkih entiteta unutar Federacije”, istakao je Komšić i dodao da bi takvo nešto značilo vraćanje u devedesete godine.
Podvukao da federalizacija ne dijeli državu već je decentralizira i podsjetio da je federalizam fleksibilno uređenje mnogih evropskih zemalja.
“Ono je fleksibilno i praktično zato što omogućava da federalne jedinice sa sebe prenose vlast na državu ili da država spušta određene nadležnosti na federalne jedinice, koje mogu spuštati dio svoje vlasti na lokalne zajednice i većina evropskih zemalja je danas tako uređena”, objasnio je Komšić.