reforma
Kurikularni programi u školama u ZDK-u eksperimentalno već naredne školske godine
Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta ZDK-a i Misija OSCE-a u Bosni i Hercegovini prije dvije godine potpisali su ugovor o početku procesa izrade kurikularnih NPiP, nakon čega su formirani stručni timovi, koje su činili oko 150 stručnjaka iz svih dijelova BiH – od univerzitetskih profesora, do nastavnika u praksi
U osnovnim i srednjim školama u Zeničko-dobojskog kantona naredne školske godine, kao eksperimentalna te neobavezna jednogodišnja faza, nastava će se realizirati i po programima kurikularne reforme – najavila je danas na pres-konferenciji direktorica Pedagoškog zavoda ZDK-a Aida Salkić, koja je bila i voditeljica projekta “Kvalitetno obrazovanje kroz kurikularnu reformu”.
Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta ZDK-a i Misija OSCE-a u Bosni i Hercegovini prije dvije godine potpisali su ugovor o početku procesa izrade kurikularnih NPiP, nakon čega su formirani stručni timovi, koje su činili oko 150 stručnjaka iz svih dijelova BiH – od univerzitetskih profesora, do nastavnika u praksi.
-Škole u ZDK-u dobile su predmetne kurikulume koji sadrže jasno definisane ishode učenja za svaki predmet, za svaki razred pa će i djeca biti u prilici da nastavu izučavaju aplicirajući kritično razmišljanje, multiperspektivnost i druge elemente koji su u fokusu današnjeg obrazovanja. Danas živimo u izuzetno kompleksnom svijetu pa moderni kurikulumi trebaju da podržavaju mlade generacije da žive i rade u demokratskim i raznolikim društvima – kazao je na zamjenik direktora Odjela za ljudsku dimenziju Misije OSCE-a u BiH Mark Hanbury.
ZDK je, istakao je, do ove tačke “uradio izuzetan posao na reformi nastavnih planova i programa”, ali sada počinje implementacija pa će biti potrebna podrška nastavnog i ostalog školskog osoblja kako bi proces uspješno zaživio.
Otpravnica poslova i zamjenica šefa misije Ambasade Kraljevine Norveške u BiH Siri Andersen podvukla je kako je ovo samo jedan od projekata u sferi obrazovanja koji su podržali, jer je “obrazovanje ključno za ekonomski i društveni razvoj”.
Savremeno obrazovanje, dodala je, bit će ključno za perspektive mladih te njihovu konkurentnost na globalnim tržištima rada.
-Projekt je veoma važan primjer šta je moguće uraditi ako svi akteri rade zajedno, ako imamo političke hrabrosti i želje da se načine promjene u društvu – kazala je Andersen.
Prvi sekretar i zamjenik šefa misije Ambasade Republike Italije u BiH Matteo Evangelista također je istakao značaj ovog projekta te izrazio zadovoljstvo što su ga bili u prilici podržati zajedno s Ambasadom Norveške i Misijom OSCE-a, kao implementatorom.
Podvukao je kako se radi o projektu koji je dio reforme obrazovanja u BiH, koja je jedan od uslova za pristupne pregovore s Evropskom unijom.
-Kao što smo čuli, projekt je polučio izuzetnim rezultatima, što je inspiracija za sve nas. Kao što je predstavnik Misije OSCE-a istakao, ovo predstavlja prekretnicu u unapređenju nastavnih planova i programa u ZDK – kazao je Evangelista, koji je izrazio zadovoljstvo što će učenici u tom kantonu biti u priliku učiti i italijanski jezik.
Stručni timovi izradili su ukupno 53 nacrta predmetnih kurikuluma, koji su prošli javnu raspravu i stručne recenzije, a svim aktivnostima koordiniralo je 13 stručnih savjetnika za oblast obrazovanja iz ZDK-a.
-Bilo je puno rada, puno edukacija…Veliku pomoć pružili su nam međunarodni stručnjaci koje je angažovala Misija OSCE-a u BiH. Ono što je kvalitetno bilo u starim nastavnim planovima i programima, to smo zadržali. Ono što je novina – uzeli smo Zajedničku jezgru sa ishodima učenja, koju je izradila Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH. To je i razlika u odnosu na stare nastavne planove i programe, jer sam kurikulum nam govori da će učenici raditi po ishodima učenja. To znači da će nakon svakog završenog časa nastavnici znati, odnosno određivati ishode učenja kod učenika – istakla je direktorica Salkić.
U kurikularnu reformu, napomenula je, uvršteni su PISA rezultati, kritičko mišljenje te sva međunarodna istraživanja – po vertikalnoj i horizontalnoj aktivnosti.
– Bitno je istaći da stari nastavni plan i program nismo ‘izbrisali gumicom’. Ostali su temelji starog NPiP-a, ali smo ih osavremenili. Tako da će i učitelji imati više kreativnosti; više svoje mašte u načinu i kreiranju samog nastavnog procesa, ali će moći da se lakše vrednuje učenički rad. Vrednuje se i sam rad nastavnika, ali i samovrednovanje i eksterno vrednovanje škola – podvukla je Salkić.
Tokom eksperimentalne faza primjene kurikularnih programa, bit će obuhvaćeno 35 škola u ZDK-u; 135 odjeljenja te 421 nastavnik razredne i predmetne nastave prvih i šestih razreda osnovnih te prvih i trećih razreda gimnazija.
-To znači da je 50 posto škola u ZDK-u raspoloženo da dobrovoljno učestvuje u eksperimentalnoj fazi upotrebe kurikuluma, nazvanih ‘Kvalitetno obrazovanje kroz kurikularnu reformu’. Poslije godinu dana, Pedagoški zavod ima obavezu da sumira sve rezultate te da uporedimo stare nastavne programe i nove kurikulume. To je bitno jer sve zemlje u okruženju i zemlje Evropske unije rade po kurikularnim nastavnim planovima i programima – napomenula je Salkić.
Ministar obrazovanja ZDK-a Spahija Kozlić, koji je bio i menadžer projekta, naglasio je kako su na kraju “jednog velikog, strateški bitnog projekta u oblasti obrazovanja”.
-Naravno da je kurikularna reforma jedan od stubova obrazovanja generalno. Mi smo protekle četiri godine radili na tome da pospješimo sve te stubove na kojima stoji obrazovanje. Pored kurikularne reforme, koja je suštinski najbitnija, puno smo uradili i na stvaranju boljih uslova za izvođenje nastave. Radi se o projektima rekonstrukcije školskih objekata i do kraja ovog mandata završit ćemo nekih 60-ak objekata – napomenuo je Kozlić.
Poboljšani su, napominje, materijalni uslovi za oko 6.000 zaposlenih u osnovnom, srednjem i visokom obrazovanju ZDK-a, koji će dodatno, najavljuje, biti popravljeni ove godine pa time šalju i poruku kako je “obrazovanje nulti prioritet ove vlade i ovog ministarstva”.
Navodi kako predstoji i reforma srednjeg-stručnog obrazovanja u dijelu “jačanja praktičnih kompetencija, koje trebaju steći učenici sredenjih stručnih škola” te tako “otvorili jednu veliku priču, koja se zove dualno obrazovanje na području ZDK-a”.
ZDK će početi i proces digitalizacije udžbenika, ali je napomenuo kako su već doniijeli pravilnik kojem su dali naziv: “Jedan predmet, jedan udžbenik” te time “napravili red u udžbeničkoj politici”.
Samostalni Sindikat osnovnog obrazovanja i predškolskog odgoja ZDK, napomenuo je predstavnik Šaban Bubalo, podržava svaki vid reforme, “pogotovo reforme koja će doprinjeti da imamo što kvalitetnije obrazovanje” te mogućnost da djeca rade i uče u boljim uslovima.
-Insistirali smo da to ide kao pilot-projekt. Nakon toga, izvršit će se testiranje da vidimo šta je to pokazalo u onim školama koje, na dobrovoljnoj osnovi, budu prihvatile da rade po novim programima – kazao je Bubalo.
Napomenuo je kako vjeruje u uspjeh, ali i da nastavnici moraju imati dodatnu obuku, koja je planirana da se realizira tokom augusta ove godine.