Gradiška
Kamiondžije na granici čekaju od utorka: “Nemamo WC-a, a kažu nam perite ruke”
Savjetuju nas – perite ruke, a mi uopšte nemamo uslove da to radimo, rekao je jedan od vozača kamiona koji je krenuo u utorak, a danas je prešao granicu između BiH i Hrvatske
Kolona kamiona koji čekaju da pređu u Hrvatsku na Graničnom prelazu Bosanska Gradiška danas je mnogo kraća nego prethodnih dana, ali vozači kamiona koji su danas uspjeli preći granicu čekali su više od 30 sati, javlja Anadolu Agency (AA).
“Trenutna situacija sa kamionima, šta da vam kažem, strašno. Oni čekaju 12 sati na ulazu dok je sad trenutno poboljšana situacija, čekaju tri do četiri sata. Na izlazu su čekali do 30 sati”, rekao je Miodrag Švraka, šef smjene na GP Gradiška u jedinici Gradiška Granične policije BiH.
On je istakao da je zahvaljujući razgovorima nadležnih u BiH i Hrvatskoj situacija od jutros poboljšana, a od sedam do oko 13 sati iz BiH je izašlo oko 170 kamiona.
Na pitanje kako na cijelu situaciju reaguju vozači kamiona, Knežević je odgovorio da se ne žale.
“Oni su strpljivi, znaju šta se dešava, kakva je situacija, jeste da je njima najteže, bez hrane su, bez vode”, rekao je Knežević i dodao da su predstavnici Crvenog krsta iz Bosanske Gradiške dijelili određene količine hrane i vode.
Vozači bez toaleta i vode za pranje ruku
Ekipa Anadolu Agency (AA) danas se na GP Gradiška uvjerila koliko se svi trude da kamioni što prije pređu u Hrvatsku, zbog čega mnogi od vozača kamiona trče kada ih pozovu sa GP.
Među njima je bio i Amir Karađuz iz Gračanice.
“Od utorka prelazim, od utorka poslijepodne”, rekao je on i otišao, jer su ga pozivali da donese potrebnu dokumentaciju.
Ševal Zekić iz Jelaha kaže da je u utorak oko 17.30 stao na autoputu Banja Luka- Bosanska Gradiška.
“Dobro je da smo na vrijeme krenuli, pa vidjećemo”, rekao je Zekić kojem je krajnje odredište Njemačka.
Kaže da nema rok za isporuku robe, ali da mu je cilj da istovari kamion što je prije moguće, iako nije previše optimističan, jer su mu kolege rekle da će u Hrvatskoj morati čekati formiranje konvoja do granice sa Slovenijom.
Da bi se zaštitio od korona virusa, Zekić koristi zaštitnu masku, kao i većina njegovih kolega, a na pitanje da li se plaši, odgovorio je: “Mogu reći da se plašim.”
Azrudin Ibrahimagić iz Zenice kaže da je krenuo na put prije dva dana, a većinu vremena proveo je u koloni na autoputu.
“Imamo ono što smo ponijeli, nisu dobri uslovi, nemamo WC-a tamo”, kazao je on.
Iako život vozača kamiona ni inače nije lak, sada je zbog pandemije korona virusa dodatno otežan.
“To je veliki problem, savjetuju nas perite ruke, a mi uopšte nemamo uslove da to radimo”, kaže Ibrahimagić.
Smatra da je ovu situaciju potrebno hitno riješiti, a da bi najbolje bilo da se otovori više graničnih prelaza između BiH i Hrvatske kako bi se vozači kamiona mogli rasporediti. On putuje u Sloveniju, tačnije Maribor, a nada se da će sutra stići na odredište.
Radovan Đurić, šef Carinske ispostave Gradiška, kaže da kada je u pitanju carinjenje u ovoj ispostavi imaju manje posla nego prije.
“Vidjeli ste i sami da je granični prelaz zatrpan kamionima zbog odluke Hrvatske da se odrede samo dva prelaza za robe, a od toga je Bosanska Gradiška 80 posto”, kazao je Đurić.
On je pojasnio da iz Bosanske Gradiške idu koridori za cijelu zapadnu Evropu, dok je GP Šamac otvoren za koridor prema Mađarskoj, Češkoj i drugim zemljama koje se nalaze na tom pravcu.
Kaže da je situacija od sinoć počela da se poboljšava, te da se nada da će se do sutra gužva raščistiti.
Kamioni ne smiju stajati zbog UIO
“Koristimo svu opremu koju imamo da se zaštitimo, izloženi jesmo riziku, ali ipak skidam kapu vozačima, oni su u puno većem riziku. Mnogo više rizikuju od svih nas zajedno da bi imali normalno snabdijevanje” kazao je Đurić.
On je istakao da se službenici Uprave za indirektno oporezivanje prilagođavaju situaciji i rade sve kako ne bi bilo gužvi.
“Apelujem i na uvoznike i na špeditere, kad god su u situaciji da što više kamiona upute u unutrašnje ispostave koje imaju znatno manje posla od nas, a i sami će sebi ubrzati. Znam ja da to njima izaziva dodatni trošak carinskog terminala, ali mislim da to sad nije toliko bitno u odnosu na zadržavanje. Na kraju, pomoći će i sebi i nama”, kazao je Đurić.
Prema njegovim riječima, tokom noći nema mnogo posla, sve se uglavnom završi tokom dana, a ukoliko se ukaže potreba za radom od 24 časa i to će raditi.
“Kamioni ne smiju stajati zbog radnika i službenika Uprave za indirektno oporezivanje BiH. Takav je stav uprave i svih nas”, rekao je Đurić.