Kakve su posljedice neusvajanja budžeta za 2018. godinu i Zakona o PIO za građane FBiH
Zastupnički dom Federalnog parlamenta u četvrtak nije usvojio ni dnevni red sjednice na kojoj se trebalo raspravljati o prijedlogu budžeta za 2018. i Prijedlogu zakona o PIO. Na sjednici se nisu pojavili zastupnici Kluba HDZBiH – HNS.
Naime, zastupnici tog kluba su novinarima podijelili saopćenje u kojem navode da ne žele učestvovati u parlamentarnom radu do okončanja 26. redovne sjednice, koju su napustili prošle sedmice nakon što je na dnevni red uvršten zaključak SDP-a o obrisanju etničkih odrednica iz naziva javnih preduzeća. Također, kazali su da od tada do danas nije došlo do normalizacije odnosa između koalicionih partnera.
Zbog neodgovornosti zastupnika hrvatskih stranaka i neusvajanja budžeta, po svemu sudeći, morat će se donijeti odluka o privremenom tromjesečnom finansiranju, što znači da će se iz budžeta finansirati samo osnovne, redovne obaveze.
Ni stav člana vladajuće koalicije, SBB-a, nije jasan po pitanju usvajanja budžeta. Prema riječima šefa Kluba zastupnika SBB-a Mirsada Isakovića, ova stranka će podržati usvajanje budžeta samo pod uvjetom da budu prihvaćeni njihovi amandmani. Isaković je iznio niz primjedbi u vezi sa prihodovnom stranom budžeta, a SBB će, “imati neke svoje zahtjeve u vezi budžeta koje će saopćiti na sjednici”.
Sredstva od klirinškog duga Ruske Federacije u iznosu od 107 miliona KM će ostati neutrošna obzirom da Parlament nije usvojio Program investiranja a što je bio u obavezi po Zakonu o izvršavanju budžeta FBiH za 2017. godinu.
Usvajanjem Odluke o privremenom finansiranju odgoditi će se, sve dok se budžet za 2018. godinu ne usvoji, sljedeće najznačajnije kategorije transfera iz budžeta:
– Transferi za boračke kategorije (izuzev invalidnina) uključujući i implemetaciju Sporazuma sa borcima u ukupnom iznosu od 18,2 miliona KM
– Transfer/ podsticaj za poljoprivredu planiran u iznosu od 69,7 miliona KM
– Podsticaj za veterinarstvo u iznosu od 2,4 miliona KM
– Transferi za raseljena lica i povratnike u iznosu od 22,6 miliona KM
– Tranfer za sanaciju zdravstvenih ustanova u iznos od 6 miliona KM
– Transferi za kulturu 8,8 miliona KM
– Tranferi za obrazovanje u iznosu od 6,8 miliona KM
– Transfer za izgradnju putne infrastrukture u iznosu od 183 miliona KM
– Transferi nižim nivoima vlasti u iznod od 18 milona KM
– Transferi općinama za ulaganja u industrijske zone u iznos od 5 miliona KM
– Transferi namjenskoj industriji za finansiranje kapitalnih projekata u iznos od 4 miliona KM
– Transfer za uspostavljanje trajnog revolvin fonda pri Union Banci za preduzeća iz oblasti industrije u iznosu od 2,3, miliona KM
– Transfer za projekat podrške zapošljavanju u suradnji sa Svjetskom bankom u iznosu od 12,3 miliona KM
– Transferi za male i srednje poduzetnike, obrtnike i zanatlije u iznosu od 3 miliona KM
– Transfer za uvezivanje staža radnika u iznosu od 2 miliona KM
– Transfer za ulaganja u turizam i okoliš u iznosu od 3,9 miliona KM
– Transfer za sanaciju klizišta u područjima pogođenim poplavama u iznos od 1,8 miliona KM
– Transfer za uspostavljanje povoljne kreditne linije za rješavanje stambenog pitanja za mlade u iznosu od 10 miliona KM
– Transfer za elektrifikaciju unske pruge na relaciji Bihać – Blatina u iznos od 2,3 miliona KM
– Transfer za izmirrnje obaveza po Zakonu o finansijskoj konsolidaciji Željazniica FBiH u iznosu od 6 miliona KM
– Tranfer za ulaganja u aerodromsku infrastukturu u iznosu od 7,5 miliona KM
– Rješavanje trajnog smještaja institucija Vlade FBiH u iznos od 19 miliona KM
SUM= 432,6 mil KM
Sve do usvajanja budžeta se neće moći takođe započeti implementacija seta antikoruptivnih zakona odnosno uspostavljanje posebnog odjela suda i tužilaštva u FBiH.
Naime, temeljem člana 35 stav 5. broj uposlenih se ne smije povećavati organima uprave u odnosu na broj zaposlenih na dan 31. 12. 2017. godine. Obzirom da je za uspostavljanje Posebnog odjela suda i tužilaštva planirano dodatnih 65 zaposlenih, konkursne procedure će se moći pokrenuti tek po usvajanju budžeta FBiH.
Posljedice neusvajanja zakona o PIO:
– oko 83.000 penzionera, penzionisanih do 31. 7. 1998. i do 31. 12. 2007., koji zbog postojećeg zakona imaju ubjedljivo najniže penzije (uglavnom 326 KM), neće dobiti povećanje od 10% i 5%,
– oko 412.000 penzionera, koliko ih je na isplati 31. 12. 2017., neće dobiti usklađivanje (tj. povećanje) penzija 15. 4. 2018. od oko 2,5%,
– oko 2-3000 udovica šehida i poginulih boraca neće, sa napunjenih 50 godina, steći pravo na penziju, koje po postojećem zakonu nisu mogle nikad steći, jer na dan pogibije supruga nisu imale 45 godina,
– hiljade novih penzionera, koji su u javnim preduzećima, agencijama, ustanovama i sl. zarađivali visoke plate, će ući u sistem PIO sa penzijama približno zadnjim platama, pa čak i višim, čime će značajno opteretiti finansijski sistem PIO i javne finanasije, time onemogućiti podizanje visine starih penzija, te produbiti društvenu nepravdu i povećati socijalne tenzije,
– onemogućeno je prijevremeno penzionisanje uglavnom radnika iz realnog sektora, koji sa 56-64 godine ne mogu naći posao, i zbog toga nemaju nikakva stalna primanja, te vrše pitisak na firme u kojima su nekad ostvarivali prava, a koje zbog tog tereta se ne mogu oporaviti,
– Zbog neusvajanja budžeta i, vjerovatnog, privremenog finansiranja u I kvartalu, FZ MIO/PIO neće dobijati kompletni transfer po osnovu sufinansiranja povoljnijih penzija.
Projekcije su da će zbog toga nedostajati svaki mjesec oko 2-3 miliona KM.