Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

PROGRAM RESTRUKTURIRANJA

Kako “planiraju” spasiti GRAS: Otpustit će 273 radnika i povećati subvencije

gras

Britanska konsultantska kuća PricewaterhouseCoopers (PwC) od marta 2018. godine analizirala organizaciju i poslovanje GRAS-a kako bi napravila program restrukturiranja ovog preduzeća. Njihova analiza pokazuje da je restrukturiranje nužno, predviđa se, između ostalog, promjena organizacione strukture, otpuštanje najmanje 273 radnika, izlazak iz sporednih djelatnosti, te povećanje subvencija

Od marta 2018. godine britanska konsultantska kuća PricewaterhouseCoopers (PwC), u saradnji s Ambasadom Velike Britanije u BiH i Vladom Kantona Sarajevo, analizirala je organizaciju i poslovanje „Gradskog saobraćaja“ Sarajevo (GRAS) kako bi napravila program restrukturiranja ovog kantonalnog javnog komunalnog preduzeća koje, prema podacima koje je u oktobru 2019. godine prezentirao PwC, na osnovu poreza duguje preko 219 miliona maraka, piše Žurnal.

PwC je analizirao prodaju, finansijsku, poreznu i troškovnu situaciju, te je, generalno, mjerio poslovne procese, a korišteni su i primjeri gradskih prijevoznih preduzeća iz okruženja i istočnoevropskih država čija su vozila slične starosti.

RESTRUKTURIRANJE JE NUŽNO

Iako se od 2015. do 2018. godine neto gubitak GRAS-a smanjivao, analiza PwC-a pokazala je da je gubitak od operativnog poslovanja na istom nivou, a sve osnovne djelatnosti ostvaruju značajne gubitke. Stoga je, zaključuju, za dugoročnu održivost GRAS-a potrebna implementacija mjera restrukturiranja.

Pojednostavljeno, ciljevi projekta podijeljeni su u tri grupe – troškovni, prihodovni te provođenje programa zbrinjavanja.

Od implementacije troškovnih ciljeva očekivani efekt je 7,85 miliona maraka. Oni podrazumijevaju promjenu operativnog modela, prilagođavanje organizacione strukture, te izlazak iz sporednih djelatnosti.

Ono što je možda i najzanimljivije jeste to što izlazak iz sporednih djelatnosti, između ostalog, podrazumijeva da GRAS izađe iz djelatnosti buseva i minibuseva, što je dugoročni cilj. Osim toga, predviđen je izlazak iz djelatnosti izrade i naplate karata, zaštite, društvene prehrane…

Bivši v.d. direktor GRAS-a Ismet Kapo, koji je s te funkcije smijenjen krajem decembra 2019. godine, za magazin Žurnal kaže kako se, zbog tvrdog stava sindikata, izlazak iz minibuskog i autobuskog saobraćaja u konačnoj verziji, ipak, ne predviđa.

„Ja ipak mislim da bi GRAS u konačnici trebalo svesti na tramvajski i trolejbuski saobraćaj, a za bus i minibus raspisati javni natječaj. Upravljanje saobraćajem i štampanje karata bi trebalo preuzeti neovisno tijelo – agencija u okviru Ministarstva saobraćaja KS, što je dobro, ali uz prethodno usvajanje zakona o javnom prijevozu u KS“, kaže Kapo.

Zaključeno je i da je dosadašnja proizvodna organizacijska struktura izrazito duboka, razgranata i kompleksna što negativno utječe na fleksibilnost, te je nužno pojednostavljenje organizacije s fokusom na temeljne djelatnosti, te organizacijom koja će poticati specijalizaciju.

Dalje, prihodovni ciljevi (očekivan efekt 8,84 miliona maraka) podrazumijevaju povećanje subvencija GRAS-u do nivoa regionalnih preduzeća.

Ostatak prihodovnih mjera bit će vezan uz povećanje kvalitete usluge, a podrazumijevaju povećanje cijene karata, te povećanje udjela koji se plaća u mjesečnim kartama.

Predočeno je da je nivo subvencija GRAS-u trenutno ispod prosjeka regije.

SMANJENJE BROJA RADNIKA

PwC-ovom analizom utvrđeno je da je GRAS u 2018. godini imao 1.362 zaposlene osobe, a usaglašen je umjereni scenarij restrukturiranja s ciljem smanjenja broja radnika za 273 (te još 48 u, eventualnom, drugom valu restrukturiranja).

Ono što je bitno za radnike GRAS-a jeste da je program rješavanja viška radnika zasnovan na dobrovoljnoj osnovi i da je, kako se tvrdi, stimulativnog karaktera.

Proces provođenja ovog plana trebalo bi da se obavi kroz tri vala – dva dobrovoljna i jedan sukladno sistematizaciji – proglašavanje tehnološkog viška.

Radnici koji se dobrovoljno prijave u prvom krugu, kao otpreminu bi trebali dobiti dvije trećine prosječne neto mjesečne plaće pomnoženu s ukupnim brojem godina radnog staža (u GRAS-u).

Oni koji se dobrovoljno prijave u drugom drugu, kao otpremninu bi trebali dobiti pola prosječne neto plaće pomnoženu s ukupnim brojem godina radnog straža (u GRAS-u).

Ako ne bude dovoljno „dobrovoljaca“, temeljem nove sistematizacije otpustit će se tehnološki višak, a oni bi kao otpremninu trebali dobiti trećinu prosječne neto mjesečne plaće pomnoženu s brojem godina radnog staža (u GRAS-u) ili šest mjesečnih neto plaća.

Naglašeno je i to da je potrebno osigurati da kvalitetni i potrebiti kadrovi ne mogu otići dobrovoljno uz ponudu stimulativnih otpremnina.

Scenariji troška otpremnina variraju prema rizičnosti provedbe, a njihov trošak kreće se između 4,4 i 13,4 miliona maraka. Sredstva bi se trebala osigurati budžetom Kantona Sarajevo za 2020. godinu.

IMPLEMENTACIJA KASNI

Kako su nam iz GRAS-a saopćili, do sada je urađena analiza postojećeg stanja, razrada i kvantifikacija potencijala i mjera za unapređenje, međutim o toku i procesu urađenih i planiranih aktivnosti, kako kažu, „nisu u mogućnosti davati odgovore“.

S određenim aktivnostima već se kasni, najviše zbog promjene većine u Skupštini Kantona Sarajevo i neusvajanja budžeta Kantona Sarajevo za 2020. godinu.

Potvrdio je to bivši v.d. direktor GRAS-a Ismet Kapo. Potvrdio je i da je dokument koji je u Žurnalovom posjedu autentičan, te da ga je Vlada Kantona Sarajevo u najvećem dijelu prihvatila.

„Prema mom mišljenju, predloženi i usvojeni program je jako profesionalno i stručno urađen. Svakako može biti dobar osnov kroz čiju provedbu bi se GRAS doveo na zdravije osnove poslovanja“, ističe Kapo dodajući kako je prva faza programa trebala biti završena do 20. marta 2020. godine.

Iz PwC-a nismo dobili odgovor o tome da li je došlo do probijanja određenih rokova.

„Projekat se provodi na zahtjev Kantona Sarajevo, a donatorska sredstva osigurala je Britanska vlada. Projekat se završava krajem marta, kada će rezultati projekta biti dostavljeni Vladi Kantona Sarajevo na dalje razmatranje i postupanje predloženih mjera“, navodi se u njihovom odgovoru Žurnalu.