Kako je BH Airlines uništen, a milioni dolara nestali
Bosanskohercegovačka aviokompanija BH Airlines je pred gašenjem. Avio linije su obustavljene 11. juna. Račun je blokiran od aprila. Radnici nisu dobili plaće više od četiri mjeseca. Dok novi predsjednik Vlade Federacije BiH, u čijem je vlasništvu ova kompanija, ocjenjuje da je višemilionski dug gotovo nemoguće riješiti, članovi granskog sindikata stečaj i likvidaciju smatraju neprihvaljivom.
Predsjednik Vlade FBiH Fadil Novalić, saopštio je nakon posljednje sjednice federalne vlade da je donesena odluka o stečaju nacionalnog avioprevoznika BH Airlines. Novalić navodi da su dugovi toliko narasli da Vlada nema mogućnosti riješiti problem. On objašnjava da kompanija godišnje pravi dug od 10 miliona maraka ( 5 miliona eura) te da bi trebao čarobni štapić da se situacija riješi.
‘’Vlada Federacije BiH ima 6,2 miliona maraka za rješavanje tog problema, a problem je 35 miliona. Ako neko ima 35 miliona maraka da da BH Airlinesu on će letit, ako nema on neće letit. Ili ako se potražioci dugovanja odreknu svojih potraživanja on će letit u protivnom neće’’, kaže Novalić.
Najveći procenat duga odnosi se na potraživanja kompanije za upravljanje imovinom i potraživanjima HETA ASSET RESOLUTION BiH, u iznosu od 15 miliona maraka (7,5 miliona eura).
Zbog nemogućnosti vraćanja duga u aprilu su BH Airlinesu blokirani računi. Radnici za to krive Vladu FBiH kojoj su, kako kaže predstavnik sindikata radnika Elvis Žiga, prebacivali zaradu kompanije na poseban račun.
‘’To je novac od odlazećih putnika. Znači zarađen novac. Za prošlu godinu on iznosi negdje oko 5,14 miliona maraka i taj novac liježe na poseban račun vlade FBiH. Od tog novca ni u prošloj ni u ovoj godini mi nismo dobili ni pfeninga.’’
Tako su radnici ostali bez plaća, a ni doprinosi im nisu uplaćivani godinama. Neki od njih odlučili su posao potražiti drugdje. Amir Baralić, kapetan BH Airlinesa navodi da je do sada kompaniju napustilo 10 pilota, šest kapetana i četiri kopilota koji su se zaposlili u nacionalnim kompanijama Indije, Turske, Srbije, a osam preostalih će vrlo brzo pronaći posao.
Loše poslovanje i loša menadžerska politika rezultirali su otkazivanjem 100-tinjak ugovora u ovoj godini, kaže predstavnik sindikata kompanije Elvis Žiga:
‘’Imali smo ugovorenih 170 čarter letova za ovu godinu. Do sada smo realizovali 58, ali zbog novonastale situacije morali smo raskinuti ugovore.’’
Ovo su posljedice, no problemi se gomilaju posljednjih 10 godina. Počeli su, kaže bivši ministar prometa i komunikacija FBiH Enver Bijedić još 2005. godine kada je sa HIPO lizingom sklopljen štetan ugovor o kupovini dva jedina aviona koja BH Airlines koristi.
‘’Uzeto je 18,4 miliona dolara, da se za 10 godina vrati HIPO lizingu 25 miliona dolara, nakon čega ti avionic ostaju u vlasništvu HIPO lizinga. Druga klauzula ugovora ostavila je mogućnost da se ove 2015. godine za svaki avion HIPO lizingu plati još dodatnih 1,3 miliona i nakon toga će ti avioni biti naši. Po meni je to bio štetan ugovor. Druga stvar, prema mojim saznanjima, avioni koji su tada plaćeni 9,2 miliona koštali su ispod osam miliona dolara, znači tri miliona su negdje nestala.”
Tadašnji ministar prometa Nedžad Branković prošle godine je izjavio da je taj ugovor u datom trenutku bio najbolje rješenje.
‘’To je uobičajen finansijski aranžman za angažovanje aviona i tu je ostavljeno kompaniji na izbor hoće li otplatom ostatka vrijednosti postati vlasnik aviona ili će nakon deset godina kupiti nove avione. Činjenica da su ljudi 10 godina zarađivali plate na tim avionima govori kakav je to ugovor bio.’’
Nakon toga uslijedilo je četverogodišnjepartnerstvo sa jednom od najjačih aviokompanija Turkish Airlines, koje je BH Airlinesu nanijelo višemilionsku štetu, navodi Bijedić.
‘’Druga strana tu nije imala čiste namjere. Otvarale su se pogrešne avionske linije. Deset linija je otvoreno i zatvoreno s tim da su izvukli dobre linije sebi, a da smo mi služili kao pokusni kunić za ispitivanje tržišta. Samo tim pogrešnim linijama načinjena je šteta BH Airlinesu od miliona KM. Osim toga prestali su plaćati kredit HIPO lizingu na šta su se obavezali ugovorom, zbog čega smo godinu dana nakon toga bili blokirani.’’
No, sve se to moglo na vrijeme spriječiti kažu radnici, da Vlada FBiH nije imala maćehinski odnos prema ovoj kompaniji. Dok je bilo prilike za izvlačenje kapitala iz većinski državne firmedo tada su i avioni sa bh. zastavom letjeli, barem na nekoliko destinacija. Kada je kasa presušila, kompanija je stavljena na spisak za gašenje.
Iz sindikata BH Airlinesa navode da ukoliko se firma ugasi, za ponovno uspostavljanje avijacije u Bosni i Hercegovini trebalo bi minimalno 10 godina.