UGRADNJA I IZGRADNJA
Jedanaest beskorisnih kilometara asfalta, preplaćenih za 60 miliona
Da li ste iz Autocesta, SBB plijena ili iz HDZ federalnog ministarstva prometa i komunikacija ili pak SDA premijera čuli i stidljivu naznaku da će istražiti odgovornost za katastrofalno lošu pripremu projekta izgradnje „zeničke zaobilaznice“?
Sistematično nam već decenijama ovdašnji politički „čimbenici“, pa i njihovi izabranici iz javnih preduzeća vrijeđaju inteligenciju. Posljednjih sedmica u tome su najagilniji iz Autocesta Federacije, najavljujući kraj šestogodišnje sage izgradnje onog što nazivaju zeničkom zaobilaznicom. U suštini, to je samo dionica autoceste koja prolazi nadomak Zenice.
„Autoceste FBiH poklanjaju građanima BiH za Dan državnosti još jedan uspješno završeni objekat na Koridoru Vc“, ushićeno su saopštavali 2013. godine iz ovog javnog preduzeća, piše Aarildo Gutić za Žurnal.
„Kompanija „Autoceste Federacije“ poklonit će Bosni i Hercegovini novih 11 kilometara autoputa, simbolično – 25. novembra, na Dan državnosti BiH“, blebeću režimski i stranački mediji ovih avgustovskih dana 2020. godine. Niko ne pita za razloge šestogodišnjeg čekanja na nove kilometre autoputa. A pitanja se nameću.
Poklanja nam ko?
„Daruje“ nas SBB-HDZ-SDA javno preduzeće koje nas putem svog poslušnika na čelu, pokušava impresionirati sa ugrađenih „27.000 kubika betona, pet miliona kilograma armature“.
Poklanjaju nam kada?
Nakon šest godina bez kilometra autoceste.
Da li ste iz Autocesta, SBB plijena, iz HDZ federalnog ministarstva prometa i komunikacija ili pak SDA premijera čuli i stidljivu naznaku da će istražiti odgovornost za katastrofalno lošu pripreme projekta izgradnje „zeničke zaobilaznice“?
Ko je „promašio„ u procjeni tvrdoće tla, pa je izgradnja usporena ugradnjom potpornih zidova. Čijom greškom je bila potrebna izmjena trase, ima li odgovornosti što je izvršena višemilionska eksproprijacija na jednom području, pa potom ponovo trošeno na otkup za novu trasu?
Ko su ti stručnjaci koji su tokom projektovanja dionice previdjeli čak i trasu plinovoda Sarajevo – Zenica!? Ne, o tome se ne govori.
Poklanjaju nam šta?
Autoceste „poklanjaju“ 11 kilometara koji su bez daljnih dionica potpuno, u praktičnom, saobraćajnom smislu, bezvrijedni. Pardon, nisu bezvrijedni jer je cijena gradnje premašena za najmanje 60 miliona maraka u odnosu na prvobitno najavljenu.
„Do 2021. planira se uraditi 145 kilometara ceste“, proricao je direktor Autocesta Adnan Terzić, oličenje ove vlasti koja mnogo obećava, ništa ne uradi, a enormno troši za svoje stranačku, budžetsku, glasačku bazu.
Zna Terzić da pojam odgovornosti trenutno u BiH ne postoji, ni moralno ni materijalno, ni krivično ni bilo kog drugog oblika. Ko, primjera radi pita za neuspjeli projekat izgradnje hidrocentrale Vranduk ? Koga briga?
Na raspolaganju su im krediti koji obilato koriste, a trag novca od milijarde naplaćenih akciza na naftne prerađevine nemoguće je upratiti nakon ulaska u budžetske „labirinte“.
Cijena „više sile“
Postoje dvije stavke koje pojedince involvirane u izgradnju autocesta najviše interesuje, Jedan je trasa planiranih dionica, koje su uglavnom odavno „podijeljene“ nakon što su ih „dobro obaviješteni“ jeftino kupili i enormno prodali. Gradili su su se tu objekti „preko noći“, podizali spratovi, opremale unutrašnjosti „skupim“ materijalom, doslovno premještani voćnjaci, a sve kako bi se enormno naplatila eksproprijacija.
Druga stavka jeste tender. Opće je poznato da pojedini domaći izvođači te podizvođači nemaju ljudske i tehnološke kapacitete da u roku završe posao, ali najvažnije je pobijediti na tenderu, pa potom polako, biće… Uvijek se kašnjenje može pravdati „nepredvidivim terenom“ i „višom silom“.
Naravno, isplata za radova ne kasni, dapače bude i unaprijed plaćena… Upravo kako je bilo na „zeničkoj zaobilaznici“, koju će nam nakon radova „kilometar po godini“, svečano „pokloniti“ 25. novembra, ako im je vjerovati na još jednoj najavi okončanja radova. Potom čekajmo 2025. godinu.