Javne nabavke su sredstvo za postizanje cilja, a ne cilj
Kako do efektivne kontrole svrsishodnosti javnih nabavki tema je u fokusu regionalne konferencije održane danas u okviru Projekta „Ka efikasnim mehanizmima javnih nabavki u državama (potencijalnim) kandidatima za članstvo u EU“, koji u Bosni i Hercegovini provodi Fond otvoreno društvo BiH.
Konferencija je okupila više od 70 predstavnika organizacija civilnog društva, medija, državnih institucija za reviziju i javne nabavke iz BiH, Srbije, Crne Gore i Makedonije
Rezultati komparativnog istraživanja pravnog i institucionalnog okvira javnih nabavki, analiza više od 200 konkretnih slučajeva javnih nabavki, te praćenje efektivnosti postojećih sistema javnih nabavki u četiri promatrane države, koji su predstavljeni na konferenciji, ukazuju na niz slabosti.
Kako je kazao programski koordinator iz Fonda za otvoreno društvo Bosne i Hercegovine Mervan Miraščija, kad je riječ o BiH, uočene slabosti sistema javnih nabavki jesu neadekvatan ili neefikasan sistem praćenja postupaka javnih nabavki.
– To znači da Agencija za javne nabavke BiH nije u mogućnosti ocijeniti u kojoj mjeri postupci javnih nabavki odgovaraju načelima transparentnosti, nediskriminacije, poštenog konkurentskog nadmetanja i posebno efikasnog korištenja javnog novca, kako to propisuje Zakon o javnim nabavkama BiH- kazao je Miraščija.
Nadalje, dodao je, iz izvora za praćenje postupaka izostavljene su informacije medija i izvještaji nevladinih organizacija, te isključena mogućnost anonimnog prijavljivanja nezakonitosti u postupcima javnih nabavki.
Po njegovim riječima ni Ured za razmatranje žalbi BiH ne objavljuje svoje odluke još od 1. januara 2016. godine, iako je to zakonska obaveza.
Još neke od uočenih slabosti sistema javnih nabavki jesu i netransparentost javnih nabavki u svim fazama postupka te nesvrsishodnost javnih nabavki.
– Svrsishodnost je neophodna u svim fazama javne nabavke – planiranje, provođenje postupka i izvršenje ugovora. Agencija za javne nabavke je i dalje nadležna da prati samo jednu fazu javne nabavke, a to je faza koja obuhvata objavu poziva o javnoj nabavci, evaluaciju ponuda i dodjelu ugovora. Niti jedan praćeni slučaj javnih nabavki u BiH, koji smo analizirali, ne prolazi kriterij svrsishodnosti – dodao je glavni istraživač na projektu u BiH Aleksandar Draganić.
Postizanje svrsishodnosti trošenja budžetskih sredstava u velikoj mjeri ovisi o kvaliteti zakonskih i podzakonskih rješenja, ali i od rada stručnih službi institucija koje vrše nabavke. U BiH je primjetan nedostatak volje za značajnije zakonodavne i institucionalne promjene sistema javnih nabavki.
– Proces prijeko potrebnog unapređenja sistema javnih nabavki u BiH zahtijeva jasno razumijevanje identificiranih problema u javnim nabavkama i čvrstu posvećenost svih relevantnih aktera, kao i otvorenost i inkluzivnost za sve zainteresirane strane – jedan je od zaključaka analize stanja u BiH, koja je prezentovana danas na konferenciji.
Konferencija je održana u okviru regionalnog projekta „Ka efikasnim mehanizmima javnih nabavki u državama (potencijalnim) kandidatima za članstvo u EU“koji je usmjeren na jačanje pritiska organizacija civilnog društva prema vlastima država zapadnog Balkana, a radi uspostavljanja efikasnijeg sistema javnih nabavki i veće odgovornosti u trošenju javnih sredstava.
Vrhovna državna revizorka Sektora za reviziju svrsishodnosti poslovanja Državne revizorske institucije Srbije Svetlana Toma Anokić istakla je da su se svi sastali na jednom zadatku a to je kako doći do svrsishodnijeg trošenja javnih sredstava.
U fokusu kontrole svrsishodnosti javnih nabavki nije poštivanje formalnosti, već opravdanost nabavke i da li je ispunjena svrha nabavke, istaknuto je na konferenciji.
Projekt provode Fondacija za otvoreno društvo Srbija, Centar za razvoj neprofitnog sektora Srbija, Centar za građanske komunikacije Makedonija, Mreža za afirmaciju nevladinog sektora Crna Gora, Fondacija za otvoreno društvo Slovačka i Fond otvoreno društvo BiH, uz finansijsku podršku Evropske unije.