Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Insajderske informacije

Jagma za nove dionice autoputa u Hercegovini: Ove firme se spominju kao favoriti

autocesta radovi
Foto: Autoceste FBiH/Arhiv

Fokus donosi imena firmi koji su favoriti za gradnju dionica Mostar Jug – tunel Kvanj, tunel Kvanj – buna, Mostar Jug – Mostar Sjever i tunela Prenj

Prema insajderskim informacijama do kojih je došao Fokus, dok se trenutno privode kraju procedure postupaka nabavki radova za pojedine dionice autoputa na području Hercegovine, paralelno se, u tzv. sivoj zoni, lobira za izbor izvođača radova na pojedinim dionicama.

Fokusu su iz više izvora, koji su oslonjeni na projekte Autocesta FBiH potvrđene informacije da uveliko postoje favoriti za gradnju pojedinih dionica autoputa kroz Hercegovinu.

Sredstva EBRD-a

Tako se za dionicu Mostar Jug – tunel Kvanj u krugovima Autocesta FBiH, ali i drugih kompanija kao izvođač radova sve više spominje austrijski Strabag, kompanija koja je u BiH angažirana na nizu infrastrukturnih projekata, ali još ni na jednoj dionici autoputa Koridora 5C.

Ova dionica je duga 9,2 kilometara, a u Autocestama su kao izvore finansiranja naveli EBRD (kredit od 60 miliona eura), kao i grant sredsstva od 30,3 miliona eura. Tender za ovu dionicu je objavljen još krajem 2020. godine, ali su u više navrata prolongirani rokovi za odabir izvođača radova, što dodatno potvrđuje i informacije o lobiranju za gradnju ove trase.

Kao favorit za izgradnju dionice tunel kvanj – Buna spominje se azerbejdžanski Azvirt. Jednako kao i na dionici Vranduk – Ponirak, Azvirt bi ovaj posao treba raditi zajedno sa širokobriješkim Heringom. Kao što je poznato, Tužilaštvo HNK vodi istragu o kriminalu na pomenutoj dionici Vranduk – Ponirak, a aferu o zloupotrebama na ovoj dionici je otkrio Fokus.

Dionica tunel Kvanj – Buna duga je 5,2 kilometra. Dva puta je ponavljan izbor najpovoljnijeg izvođača radova. Podsjetimo, Fokus je prije dvije godine javnosti obznanio informacije o istrazi Evropskog ureda za borbu protiv prevara (OLAF) na osnovu informacije da je tadašnji direktor Autocesta FBiH Elmedin Voloder usred evaluacije ponuda za izgradnju ove dionice, poslao pismo komisiji za ocjenu ponuda u kojem im daje uputstva da moraju isključiti ponuđača Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi A.S. (Turska) – Azvirt Limrted Liability Company (Azerbejdžan) i Hering d.d. (Široki Brijeg, BiH).

Dokument OLAF-a

Upravo je to bio ponuđač, ističe se u dokumentu OLAF-a, koji je imao najnižu ponudu. Ponuđač kojeg su na kraju izabrale Autoceste FBiH bio je konzorcij China Second Metallurgy Group Co.Ltd (Kina) & Guizhou Transportation Planning Survey – Dizajn Academe Co. Ltd (Kina). Iz OLAF-a su tada rekli da je ovaj ponuđač dao ponudu koja nije bila u skladu s uslovima tendera.

Kada je riječ o gradnji dionice Mostar Jug – Mostar Sjever u krugovima Autocesta FBiH se za favorita spominje turska kompanija Čengiz koja je angažirana na nizu drugih dionica na području FBiH. Ova dionica je duga 14,2 kilometra i najduža je u južnom dijelu BiH. Vlada FBiH je za ovu dionicu već prihvatila zaduženje kod EBRD-a u iznosu od 220 miliona eura.

Fokus je u oktobru prošle godine objavio ekskluzivnu informaciju o tome da su u prekvalifikacionoj fazi za za izbor izvođača radova na tunelu Prenj prošla tri uglavnom turska konzorcija/kompanije. A to su Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret, Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S., kao i konzorcij DL Limak Joint Venture u kojem se osim turske kompanije (glavnog nosioca) nalazi i jedna korejska kompanija.

Prema najnovijim informacijama, za favorita gradnje tunela Prenj, inače najskupljeg objekta na autoputu Koridora 5C u BiH, ponovo se spominje turski Čengiz. Gradnja ovog tunela trebala bi koštati više od 1,6 milijardi KM.

Poštivanje procedura

Kako smo objavili, u ovom procesu diskvalifikovane su kompanije/konzorciji iz Kine i Indije, i to CCC Second Highway Engineering Co Ltd and China Road Bridge Corporation Consortium, zatim Afcons Infrastructure Limited, kao i China Gezhouba Group Co. Ltd.

Izgradnja tunela Prenj bi trebala trajati šest godina, a rok za završetak ovog projekta se često navodi i kao rok za okončanje izgradnje Koridora 5C.

Potrebno je naglasiti da su transparentnost u dodjeli poslova i striktno poštovanje procedura EBRD-a i EIB-a ključni za osiguranje kvaliteta i odgovornosti u realizaciji ovog kapitalnog projekta. Ostaje da se vidi da li je to samo tek puka teorija.