Prijave zbog zloupotrebe
Izborna kampanja u BiH: Tek treba da počne ili nikad ne prestaje?
Ustaljena je praksa, kaže Vehid Šehić, da političari ne poštuju zakone. I on se pita – prestaje li izborna kampanja ikada? No, i kada ona zvanično počne, kako smatra Šehić, biće izuzetno prljava
Izborna kampanja za lokalne izbore u Bosni i Hercegovini zvanično još nije počela. Za brojne kandidate izgleda da jeste. Stranke se već uveliko promovišu na bilbordima, putem društvenih mreža, ali i na javnim skupovima. Prijave za kršenje predizborne kampanje postoje, ali da li su sankcije, kao i postojeća zakonska rješenja, adekvatni?
Nešto više od mjesec dana dijeli nas do početka izborne kampanje. Zbog javnog oglašavanja i zloupotrebe javnih resursa i funkcija uoči predizborne kampanje Transparensi je Centralnoj izbornoj komisiji BiH podnio na desetine prijava.
“Evo, jedan od primjera je kampanja koja se provodi u Banjaluci – “Banjaluka se gradi”, gdje ste imali spotove, bilborde i sve ostalo, koji su plaćeni iz budžeta grada. Još uvijek nismo dobili informaciju koliko je koštalo, a koji zapravo služe samo da promovišu postojećeg gradonačelnika Igora Radojičića”, ističe Ivana Korajlić iz „Transparency International BiH”
Prema postojećim zakonskim rješenjima, ovakvi primjeri ne podliježu sankcijama. Jedino što se može okarakterisati kao uređeno jeste sprečavanje direktnog izdvajanja sredstava iz javnih ustanova političkim strankama za kampanju. I dalje ostaju sporne aktivnosti funkcionera, pa se primjeri poput ovih iz izbora u izbore ponavljaju. Na manjkavosti Izbornog zakona ukazuju i u CIK-u. Sporan je i član 16. tačka 14. Izbornog zakona. Navodi se da je zabranjeno plaćeno vođenje izborne kampanje u periodu od raspisivanja izbora do početka službene izborne kampanje.
“Ta riječ “plaćenog” je viška u ovoj situaciji, jer je očito da su mnogi kandidati, posebno koji su već na funkcijama (određenih ministara, zamjenika ministara, načelnika, itd) da zloupotrebljavaju javne resurse položaja na kojem se nalaze i, tobože, to nije plaćena kampanja, i apsolutno koriste javne resurse i svi ti javni resursi se stavljaju u funkciju izborne kampanje. Dakle, potrebno je da zakonodavac ovu stvar riješi na taj način da kaže da je zabranjen bilo koji oblik vođenja izborne kampanje prije službenog početka izborne kampanje”, kaže Suad Arnautović, član CIK-a.
Ustaljena je praksa, kaže Vehid Šehić, da političari ne poštuju zakone. I on se pita – prestaje li izborna kampanja ikada? No, i kada ona zvanično počne, kako smatra Šehić, biće izuzetno prljava.
“Vidimo da se više vodi računa o nekoj visokoj politici, a manje o politici i izbornoj kampanji koja se tiče života građana na lokalnom nivou, kako poboljšati njihov ekonomski socijalni status. Daleko smo mi od demokratskog društva, daleko smo mi od odgovornosti. I oni su su svjesni činjenice da nema političke odgovornosti i mogu nepoštivati zakon i rokove”, rekao je Šehić.
Sigurno je da su političari izglasali upravo onakve zakone koji bi im, narodski rečeno, išli na ruku. Pa i u ovom slučaju predizborne kampanje. Njihova promocija iz javnih sredstava, putem javnih skupova, bilborda, društvenih mreža, nije ni ništa novo, ni nešto što će ubrzo biti riješeno, a ni jedini problem. Nisu nepoznanica ni pritisci na birače, a ni kupovina glasova.