Vlada KS o zagađenju zraka
Interventne mjere ne pomažu, moramo se okrenuti dugoročnim
U narednih nekoliko dana Vlada KS će pokušati obezbijediti prečišćivaće za zrak i maske za najugroženije kategorije stanovništva
Vlada Kantona Sarajevo danas je održala tematsku sjednicu zbog sve većeg zagađenja zraka, što ostavlja zdravstvene posljedice na građane glavnog grada BiH. Kantonalni premijer Edin Forto istakao je da je teško bilo šta postići kratkoročnim mjerama koje su propisane epizodom “uzbune”, koja je proglašena u Kantonu Sarajevo još 11. januara, ali da njegova Vlada pokušava provoditi dugoročne mjere i osmislite ove po pitanju poboljšanja kvaliteta zraka, javlja Anadolu Agency (AA).
Istakao je i da nisu ranije održali tematsku sjednicu, jer su čekali da dobiju izvještaje od institucija koje su zadužene za provođenje interventnih mjera, poput Ministarstva unutrašnjih poslova, Zavoda za zdravstvenu zaštitu… Pojasnio je da su iz izvještaja shvatili da dosta mjera ne mogu ni provesti bez novih zakonski regulativa i pomoći federalnog nivoa vlasti.
“Želim reći da će ova Vlada već u ponedjeljak sjesti s međunarodnom zajednicom, s većim brojem ambasada, s kojima ćemo samo na ovu temu razgovarati iz razloga što mi trenutno nemamo finansiranje i neke od mjera, koje želimo da poduzmemo, tražit ćemo pomoć iz budžeta međunarodnih organizacija”, rekao je Forto i dodao:
“U narednih nekoliko dana pokušat ćemo obezbijediti prečišćivaće za zrak i maske za najugroženije kategorije stanovništva, tačnije za najugroženije stanovništvo, posebno za djecu. Također ćemo pozvati privredne subjekte na hitan sastanak kako bismo mogli raditi monitoring, jer imamo osjećaj da monitoring nekih privrednih subjekata, posebno u nekim opštinama gdje su ove godine naglo porasle vrijednosti zagađenosti, kako bi mogli imati uvida u ono što se dešava na terenu.”
Rekao je i da će nakon današnjih saznanja iz izvještaja inspekcijske uprave i MUP-a koje sve probleme imaju u implementaciji mjera “uzbune”, u narednom periodu ići prema izmjeni zakonodavstva i uputiti inicijative prema federalnom nivou vlasti.
“Veliki je problem sankcionisanja vozila i implementacije zabrane saobraćaja za određene kategorije vozila. To je pravni problem s kojim se ne susrećemo prvi put”, naglasio je Forto.
Srđan Mandić, ministar komunalne privrede, je objasnio da je zbog subvencija plina, nakon što je Vlada Federacije BiH donijela odluku o povećanju cijena, osam miliona KM utrošeno u taj segment, umjesto na mnoge druge preventivne mjere. Mandić je istakao da su od januara prošle godine, kada je najavljeno povećanje cijena plina, apelovali i tražili dijalog s nadležnim federalnim ministarstvom da to povećanja ne dođe.
“Brutalno su naši zahtjevi odbijeni, to je dobilo jednu političku dimenziju. Krajem aprila jednostrana odluka, i pored toga što smo molili da do toga ne dođe, je bila da se cijena gasa poveća za 29 posto. To je praktično značilo da smo mi tu mjeru ispoštovali da bi cijena gasa od 1. maja bila 25 posto veća. Tada je Skupština Kantona Sarajevo jednoglasno podržala prijedlog Vlade da se cijena gasa, odnosno ta razlika subvencionira. Ta mjera je stupila na snagu 1. septembra i do 31. decembra iznos tih subvencija je osam miliona KM. Pitam se šta bi se desilo da smo mi tu cijenu zadržali i da smo danas isporučili građanima Kantona Sarajevo cijenu plina i grijanja uvećanu za spomenuti iznos”, kazao je Mandić.
Za četiri mjeseca za subvencije je utrošeno osam miliona KM, a ministar prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Damir Filipović kaže da su mogli taj novac utrošiti u projekat poboljšanja energetske efikasnosti objekata ili za 8.000 ložišta izmijeniti energente te ih pretvoriti od ekološki neprihvatljivih u ekološki prihvatljive.
“Ono što možemo obećati u ovom periodu jeste da kontinuirano pratimo implementaciju interventnih mjera. Rješenje nije u interventnim mjerama, nego u dugoročnim, strateškim, planskim mjerama koje ima kanton i ova Vlada i za što smo se jasno opredijelili. Obezbjeđen je prvi put kalcijhlorid za mokri postupak, što se prethodno nije dešavalo. Prvi put se radilo oplemenjivanje parkovskih površina s izborom sorti koje vrše apsorpciju PM čestica. Znači, mi smo radili kontinuirane mjere i one dugoročne, strateške mjere. Usvojen je niz studija koje su dale određene rezultate i koje trebaju da se u narednom periodu impelementiraju od strane Vlade. To su sve stvari koje će rješavati kvalitet zraka u Kantonu Sarajevo, ali kada se dese ovakve situacije, kada imamo ‘uzbunu’ moramo gledati i antropogene i druge izvore zagađenja. Znači, pored toga što imamo izvore zagađenja u saobraćaju, u individualnim ložištima, odnosno u stanogradnji i postrojenjima, pogonima, moramo sagledati i priču koja se odnosi na naš reljef, na naše klimatske uslove i sve ono što je specifično za sarajevsku kotlinu”, rekao je Filipović.
Pojasnio je da se u Sarajevu stvara ogroman atmosferski pritisak, takozvani “poklopac” i nema ventiliranja zraka te na taj način se dolazi u situaciju u kakvoj se trenutno nalazi glavni bh. grad.
Iz Vlade KS su pojasnili i da stanje nastoje poboljšati dugoročnim mjerama, na kojima radi Ministarstvo saobraćaja pod vodstvom Adnana Štete, kao što su nabavka novih trolejbusa, tramvaja, rekonstrukcija postojeće tramvajske pruge i izgradnja nove od Ilidže do Hrasnice, koje bi trebale biti realizovane do 2022. godine.
U tom pogledu, naglasio je Šteta, na ulicama Sarajeva je već ove godine 33 ekološki prihvatljivih vozila više nego što je bilo u prethodnom periodu. Također, najavio je i novu interventnu mjeru kada je na snazi epizoda “uzbuna”.
“Konkretna mjera, koju smo sada usaglasili na sjednici Vlade, jeste da će pri svim sljedećim proglašenjima epizode ‘uzbune’ javni prevoz, koji se odvija tramvajskim i trolejbuskim saobraćajem biti besplatan za sve građane KS, kako bi omogućili da što jednostavnije dolaze do škola, posla i nekih drugih ustanova, a što manje korišteći svoja privatna vozila”, istakao je Šteta.
Premijer Forto je na kraju istakao da ako se u narednih nekoliko dana situacija sa zagađenjem zraka poboljša zbog poboljšanja vremenske situacije, to ne znači da će Vlada prestati s provođenjem mjera u kontinuitetu. Dodao je da je jasno da problem zagađenja zraka neće biti riješen u mandatu njegove Vlade, nego da će njemu morati raditi i nekoliko narednih.