Nema krize
Institucije u BiH nastavljaju s nabavkom luksuznih vozila: “Navikli da žive u izobilju”
Svojevremeno smo imali slučaj da se u specifikacijama za nabavku službenih automobila tražilo posebno ambijentalno osvjetljenje, dobro ozvučenje, kožna sjedišta, ali i kopče za dječije sjedalice
Vozni parkovi institucija u Bosni i Hercegovini redovno se obnavljaju, a nerijetko se za službene automobile naših političara izdvoji i više od 100 hiljada maraka. Za samo tri godine institucije, BiH potrošile su 13,2 miliona na kupovinu službenih automobila za potrebe funkcionera. Najnovija nabavka je za Vijeće ministara BiH koje je, prema pisanju medija, za kupovinu 44 limuzine izdvojilo 2,7 miliona maraka. Nove službene limuzine nabavili su Parlament i Predsjedništvo BiH i Narodna skupština Republike Srpske, navodi se u prilogu BHRT-a.
Nije sporno to što se vozni parkovi obnavljaju, ali su sporne količine novca koje se, na svim nivoima u BiH, izdvajaju za njihovu nabavku i za održavanje, kažu u Transparency Internationalu. Riječ je o velikim iznosima, a javnost pri tom nema ni kompletnu sliku koliko službenih automobila postoji na svim nivoima vlasti.
“Prateći problem je što su postupci javnih nabavki takvi da ugovorni organi, dakle institucije same određuju svoje prioritete, odnosno robe i usluge koje su im potrebne i same prave tendersku dokumentaciju u skladu sa svojim potrebama”, kaže Damjan Ožegović iz Тrаnspаrеncy Intеrnаtiоnаla u BiH.
Upravo zato imamo slučaj da se ne oskudijeva kada je u pitanju luksuz pa smo svojevremeno imali slučaj da se u specifikacijama za nabavku službenih automobila tražilo posebno ambijentalno osvjetljenje, dobro ozvučenje, kožna sjedišta, ali i kopče za dječije sjedalice.
“Domaći zvaničnici pokazuju da su oni svih ovih decenija navikli da žive u izobilju, u luksuzu, blagostanju. Ali, ono što je još fascinantnije jeste da izostaje reakcija građana koji jedva sastavljaju kraj sa krajem, koji žive zahvaljujući novcu dijaspore, koji moraju raditi po nekoliko poslova, koji uglavnom pješače ili se voze u automobilima starim preko 20 godina”, govori politička analitičarka Tanja Topić.
Dok se na zahtjeve radnika za povećanjem plata redovno odgovara da nema novca, za potrebe ionako preplaćenih političara nema krize.
“Situacija, prema nekim analizama, je da u Federaciji BiH imate 4000 službenih automobila. To ne bi sve skupa mogao da plati ni Kuvajt, a ono što ja lično mislim u ova teška vremena za građane, svaka ušteda je obavezna jer jednostavno tu težinu ekonomske krize u kojoj se nalazimo u 2025. godini, a biće nam vjerovatno i gore, mora da podijeli i javna administracija”, kaže Zoran Pavlović, ekonomski analitičar.
Težinu krize za sada nose građani. Gotovo da nema političara koji se u ovoj zemlji odriče mogućnosti da koristi službeno vozilo, a nisu rijetkost situacije ni da ih koriste u privatne svrhe.