učionice bez učenika
Hoće li se učenici u septembru vratiti u školske klupe?
Nastavnici, i pored toga što ističu kako je godina sretno završila, navode da je cijeli proces sa uvođenjem online nastave bio stresan
Branka Tepić iz Banje Luke, majka osnovca, za Radio Slobodna Evropa (RSE) ističe kako ne bi voljela da njeno dijete ponovo od septembra pohađa online nastavu, odnosno časove na daljinu.
Kaže kako je cijeli proces ovakvog načina odvijanja nastave, koje je zbog pandemije COVID-19 trajao od marta do juna ove godine, bio zamoran za roditelje, javlja Radio Slobodna Evropa.
“Mislim da su svi nedostaci školskog sistema i obrazovanja isplivali na površinu. Preobiman nastavni plan i program, neorganizovanost nastavnika. Činjenica je da će djeca imati ‘rupu u znanju'”, kaže Branka.
Adisa Šuvalija iz Sarajeva je u školskoj 2019/2020. bila učiteljica prvačićima. No, izazov joj je bio, kako kaže, i u ulozi roditelja, jer ima kćerku od deset godina.
“Kada govorim o težini iskustva, prije ću reći da sam lakše nekako podnijela ovu ulogu roditelja, obzirom da se radi o starijem uzrastu i o djeci koja su stekla osnovne elemente informatičke pismenosti”, priča Adisa za RSE.
Nastavnici, i pored toga što ističu kako je godina sretno završila, navode da je cijeli proces sa uvođenjem online nastave bio stresan.
Zahvaljujući Balkanskoj nastavničkoj mreži, koja je okupila gotovo 30.000 nastavnika i učitelja sa prostora bivše Jugoslavije, mnogima je pružena dragocjena podrška.
“Nastavnici su nesebično dijelili sve materijale potrebne za online nastavu, iako su i oni vrlo nespremno i nepripremljeno ušli u ovaj projekat”, priča nastavnica engleskog jezika iz Zenice Aida Šarić, učesnica Balkanske nastavničke mreže.
Ona kaže kako se prelazak sa klasičnog podučavanja djece u školskim klupama, bar u BiH, preko noći preselio na internet.
“Mi smo samo dobili obavještenje ministarstava obrazovanja da od sutra počinje online nastava, naravno bez uputstava, edukacije ili bilo koje vrste pripreme”, tvrdi Šarić, ocjenjujući da su nastavnici u BiH u ovom procesu bili prepušteni sami sebi.
Kako će se nastava odvijati od septembra?
Nastavnici kažu da još nisu sigurni na koji način će se nastava odvijati od nove školske godine.
“Čisto sumnjam da ćemo mi u septembru ući u školske klupe, kao što je to do sada bio slučaj. Mislim da će dobar dio nastave krenuti online. Još uvijek nemamo nikakva uputstva, osim što se mi, ovako neformalno okupljamo putem onlajn edukativnih platformi”, priča Šarić.
I nastavnik jedne banjalučke škole, koji je želio ostati anoniman, ističe da i dalje nema jasnih uputstava kako se preko ljeta pripremati za početak školske godine.
“Što se početka nove školske godine tiče, ništa nije precizirano. Za sada znamo samo da se u sve škole uvode elektronski dnevnici. Prikupljeni su podaci o učenicima da bi se to moglo pokrenuti”, navodi on.
Kaže kako osoblje redovno radi godišnji sistematski pregled, te da zvaničnih informacija nema.
“Sjednice su u avgustu, a do tada svi očekujemo više informacija”, priča za Radio Slobodna Evropa ovaj nastavnik.
Početak nove školske godine
U Ministarstvu prosvjete Republike Srpske ističu da za sada planiraju normalan početak školske godine.
“Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske planira da nova školska godina počne 1. septembra u učionicama. U skladu sa tim, u saradnji sa direktorima škola, preduzimaju se sve mjere i aktivnosti na poboljšanju higijenskih uslova u školama”, ističe za Radio Slobodna Evropa službenica za odnose sa javnošću u Ministarstvu Branka Rogač.
Ona kaže kako se pripremaju i brojne novine za narednu školsku godinu, s obzirom da će nastavnici imati nove nastavne planove i programe, nove digitalne sadržaje u udžbenicima.
U Ministarstvu za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje Federacije Bosne i Hercegovine nisu bili decidni o načinu početka školske godine.
“U ovome trenutku mi teško možemo predvidjeti kakav će koncept nastave biti u septembru. Ako se pogorša epidemiološka situacija, sasvim je razumljivo da će nastava biti nastavljena u online formatu. Ukoliko bude zadovoljavajuće stanje sa virusom korona, onda će se najbolje prakse iz online nastave ugraditi u postojeći sistem nastave u učionicama”, rekla je za RSE pomoćnica ministra Nadija Bandić.
Ona kaže kako je nedavno i Ministarstvo civilnih poslova BiH organizovalo sastanak ministarstava obrazovanja, na kojem su prisustvovali i predstavnici UNICEF-a i UNESCO-a u Bosni i Hercegovini. Razgovaralo o iskustvima u realizaciji online nastave, prednostima i nedostacima. Prezentovane su i smjernice za ponovno otvaranje škola.
Zašto je bitan rad u učionicama?
Pojedini prosvjetni stručnjaci u BiH upozoravaju da se, bez obzira da li nastava počela ili ne, pažnja mora usmjeriti na program za najranije uzraste.
U Udruženju učitelja Kantona Sarajevo najavljuju Prijedlog akcionog plana koji bi obuhvatio i online nastavu.
“Razredna nastava je bitna za taj rani razvoj i mi u principu nismo mogli provesti određene aktivnosti koje su vezane za nastavu za ovaj uzrast zbog specifičnosti sadržaja. Evo, navešću vam, recimo, vrlo je teško usvojiti pisana slova. Skup brojni je jako važan. Ako se te stvari preskoče i ne usvoje na adekvatan način, imaćemo uvijek probleme sa našom djecom”, ističe predsjednica Udruženja učitelja i direktorica Prosvjetno-pedagoškog zavoda KS, Nihada Čolić.
Ona se zalaže da akcionim planom bude obuhvaćen i povratak učenika u učionice.
“Morali bismo djecu pripremiti na ulazak u učionice u septembru ili oktobru. Izgubljene su socijalne veze i to bi se trebalo aktivirati, ako djeca uđu u učionice. Oni nisu kontaktirali i socijalne veze su nešto što je neophodno za njihovo mentalno zdravlje. U tom periodu bi trebalo biti manje obrazovnih sadržaja, a više raditi na formiranju socijalnih veza”, navodi Čolić.
Nastavni proces se zbog opasnosti širenja korona virusa u Bosni i Hercegovini, iz učionica na online platforme i Javni RTV servis, preselio polovinom marta.
Takav vid nastave u Federacije BiH je uveden 12. marta, a u Republici Srpskoj pet dana kasnije.
Nastavnici su se povezivali sa učenicima putem svih društvenih mreža.
Negdje su formirane i grupe gdje su nastavnici direktno putem interneta držali predavanja.