Veliki problem za BiH
Hladan tuš iz Brisela: Pravilo ostaje na snazi za vozače Zapadnog Balkana
Uredba po kojoj vozači Zapadnog Balkana mogu boraviti maksimalno 90 u 180 dana u EU ostaje na snazi, a ministri traže sastanke
Odgovor iz Bruxellesa, tačnije, Komisije za transport Evropske unije, na zahtjev za izuzimanje profesionalnih vozača Zapadnog Balkana iz uredbe po kojoj mogu boraviti maksimalno 90 u 180 dana u EU, upravo je onakav kakav je dobio nedavno i ministar komunikacija i prometa BiH Edin Forto, piše Oslobođenje.
Upitno poslovanje
Nema izuzeća. Pravilo ostaje na snazi i neće biti izmjena. Državni ministri komunikacija i prometa te vanjskih poslova Edin Forto i Elmedin Konaković inicirali su održavanje niza bilateralnih sastanaka sa predstavnicima zemalja članica Evropske unije kako bi nakon odgovora Evropske komisije na zahtjev naše zemlje pronašli način za prevazilaženje problema ograničenog broja dana boravka u EU za profesionalne vozače iz BiH.
Istakli su i da 74 posto ukupnog izvoza BiH ide upravo na tržište EU, a ogromna većina proizvoda se transportira upravo cestovnim prometom, “pa se rješavanje ovog problema tretira kao prioritet”.
Autoprevoznici su ogorčeni jer im je, kako kaže za Oslobođenje predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport Republike Srpske Nikola Grbić, poslovanje upitno i moraju da razmišljaju šta da rade dalje i kuda.
-Definitivno nemamo nikakvu zaštitu države niti možemo šta očekivati od bilo koje institucije na nivou BiH. Očekivati je bilo da će se ovako nešto desiti, naravno, naše institucije neće ništa uraditi iz razloga što ne smiju da reaguju oštro prema EU – smatra Grbić.
Prema ovoj odluci, neće se, tvrdi, desiti da Bruxelles odustane od uredbe, pa će uslijediti veći odliv profesionalnih vozača i, naravno, preregistracija prevozničkih firmi uglavnom u Hrvatsku i Sloveniju. A ionako ih je već godinama sve manje i manje.
-I upravo iz tog razloga, odnosno uredbe, a i uopšteno lošeg položaja ove branše, BiH je od 2019. godine do danas napustilo više od 7.500 profesionalnih vozača i otišlo u zemlje EU, te oko 2.000 prevozničkih firmi. Firme su preregistrovale djelatnost ili otvorile dodatnu djelatnost u zemljama EU. I ja sam jedan od njih, registrovao sam firmu u Krškom – tvrdi on.
Podsjeća da zemlje EU to jedva čekaju, jer imaju manjak autoprevoznika.
-Moram da kažem da su oni već spremni za nas. Već ima mnogo zahtjeva iz BiH koji kreću prema Hrvatskoj i Sloveniji, da ljudi tamo otvore firme. Čak kupuju i kamione. Nastavljaju tamo djelatnost gdje vam ne treba dozvola, nemate granice i gdje je mnogo jednostavnije i lakše da se radi nego što je to u BiH – ističe.
Druge cijene
Ne predviđa nimalo blistavu budućnost BiH kad je riječ o ovoj branši.
-Pojavit će se nestašica prevoznika, nestašica vozača je već prisutna i bit će još veći problem. Naravno, roba će nastaviti cirkulisati, dolaziti, ali će je prevoziti strani prevoznici i to po svojim cijenama, a ne po cijenama po kojim smo mi vozili. Osjetiće se taj manjak itekako – smatra on.
Tvrdi da su sve ovo veliki problemi za BiH i da nikad nije bilo gore za vozače.
-Radim ovaj posao više od 30 godina i vjerujte da nikad nije bilo gore i crnje nego sada. Dovoljno je spomenuti da su se za 15 godina promijenila četiri ministra od Rude Vidovića do Forte. Nijedan ništa nije uradio da bi se poboljšalo bilo šta u ovoj branši, da bi nešto bilo bolje. Uvijek je gore i gore. A ovo su posljedice – zaključuje.