“Greška” u prijevodu daytonskog Ustava BiH generator teških neslaganja
Asocijacija nezavisnih intelektualaca – Krug 99 smatra da je, naizgled jedna ‘tehnička’ greška u prijevodu Anexa IV Dejtonskog sporazuma – Ustav BiH, kojom je riječ ‘pravo’ prevedena od nepoznate institucije kao ‘zakon’, ključni generator teških neslaganja, sukoba i konfuzije u uzavrelom bh. političkom ambijentu, potaknutih posljednjim odlukama Ustavnog suda BiH (Izborni zakon).
– Naime, da li će BiH dalje ići u pravcu unutrašnje destrukcije primjenjujući načelo poštovanja zakona koje su donosile strukture ‘ostvarivanja ratnih ciljeva’, ili, pak, na osnovu evropske pravne stečevine, odnosna Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i koja mora da ima supremaciju u odnosu nad svakim drugim pravom, pa i Ustavom, jeste ključni korijen generiranja kontinuirane krize – navodi Krug 99 u saopćenju za javnost.
Ova asocijacija, istovremeno, smatra da bi presuda Ustavnog suda BiH imala drugačije konsekvence na obnovu države i društva Bosne i Hercegovine da je ovaj sud u pristupu prilikom donošenja spomenute odluke (Izborni zakona) imao princip evropske pravne stečevine, a ne zakona uslovljenih etnoteritorijalnim interesima i podjelama.
– Zbog toga, očekivati je da krajnji tumač Okvirnog sporazuma za mir u BiH – visoki predstavnik konačno da ispravan prijevod i tumačenje spomenute ustavne odredbe, kao što je i očekivati da sudije iz inostranstva ne podliježu lokalnim propagandno-političkim pritiscima, već da ostvaruju ulogu na osnovu koje su delegirani u ustavni poredak zemlje, a prije svega, na osnovu spomenute konvencije – navodi se.
Iz Kruga 99, nadalje, navode “da je to tako izmjene i dopuna Izbornog zakona BiH bi primarno polazile od provođenja odluka Evropskog suda za ljudska prava iz Strassbourga u predmetima Sejdić-Finci, Pilav, Zornić i Šlaku, koje zahtijevaju izmjene Ustava BiH i izbornog zakonodavstva i koje bi time bile usklađene s najvišim evropskom izbornim standardima, te omogućile ubrzani put prema euro-atlantskim integracijama, a nikako prema civilizacijski napuštenim političkim modelima”.
– Ovako, ukidanje odredbi Izbornog zakona i prebacivanje odgovornosti na Centralnu izbornu komisiju sa formalno-pravnom obavezom da provede izbor za Dom naroda FBiH, znači skrivanje činjenice da se odstupilo od temeljne odluke o konstitutivnosti svih naroda na svim područjima Bosne i Hercegovine, koje su bile osnov za izmjene Ustava FBiH i Ustava RS u tom smislu – navodi se u saopćenju.
Za Krug 99 je indikativno i to da je Ustavni sud BiH i ranije ocjenjivao određene zakone neustavnim, ali da nije posezao za poništavanjem tih odredbi, kao što je, recimo, slučaj Grada Mostara, a što stvara nepotrebna podozrenja i sumnje.
– Nažalost, sve to je razlog nerazumijevanja prijedloga Kruga 99 da ostane odredba da iz svakog kantona u Dom naroda FBiH ulazi po jedan pripadnik iz svakog konstitutivnog naroda, a kada dođe do situacije da nekog od konstitutivnih naroda nema dovoljno u kantonalnim skupštinama, tada treba da se primijeni princip na način da se imenuje naredni kandidat sa lista političkih stranaka po kantonima koji iz tog nedostajućeg konstitutivnoga naroda ima najveći broj glasova – pojašnjava se.
To bi, po mišljenju Kruga 99, bilo demokratski i u skladu s evropskim izbornim standardima, te iz ove asocijacije apeliraju na članove Doma naroda BiH, “da ne prihvate bilo koji vid diskriminacije ili zanemarivanja osnovnih ljudskih prava, te da time i ne htijući proglase Anex 7 – povratak raseljenih završenim”.
– Nažalost, vrijeme koje je pred nama, ipak će tražiti zaštitu ovih prava na Evropskom sudu za ljudska prava – navodi se u saopćenju Kruga 99, koje potpisuje njegov predsjednik Adil Kulenović.