most u banjoj luci
Gradilište koje su otvorili Dodik i Stanivuković je – nestalo
Mjesec dana nakon što je ozvaničen početak, gradnja još nije počela
Početak izgradnje mosta u naselju Česma u Banjaluci je grandiozno ozvaničen početkom novembra uz prisustvo aktuelnog predsjednika RS Milorada Dodika, tada člana Predsjedništva BiH i gradonačelnika Banje Luke Draška Stanivukovića, ali radovi na terenu još nisu počeli, piše Capital.
Pored ovog, projekat muče i drugi problemi kao što su neriješeni imovinsko – pravni odnosi te pitanje finansiranja, što za sobom povlači pitanje kada će projekat biti završen.
Izgradnju mosta zajednički realizuju javno preduzeće „Putevi RS“ i Grad Banja Luka, ali ni jedni ni drugi nisu mogli precizirati kakva je situacija na terenu.
Naime, iz Gradske uprave Banja Luka su za Capital poručili da javno preduzeće „Putevi RS“ „nadzire projekat, pa samim tim i početak i dinamiku radova“.
Međutim, sasvim drugačije informacije stižu iz „Puteva RS“.
Iz ovog preduzeća su poručili za Capital da njima kao finansijskoj instituciji zaduženoj za finansiranje ovog projekta „još nije dostavljen prvi izvještaj o izvedenim radovima na terenu“.
„Sam tok izgradnje i dinamiku radova na terenu vrši nadzor odnosno preduzeće ”Radis” Istočno Sarajevo, koje je izabrao Grad Banja Luka. Stoga se za pitanje dinamike radova na terenu trebate obratiti preduzeću koje vrši nadzor, odnosno Gradu Banja Luka“, kazali su u „Putevima RS“.
Informacije koje stižu iz firme „Radis“ pokazuju da sama izgradnja mosta još nije ni počela.
„Uvođenje izvođača u radove je odgođeno za 15. decembar i tek od tog datuma počinje teći rok za izgradnju koji je 36 mjeseci“, potvrdili su za CAPITAL iz firme „Radis“.
Objasnili su da su u prethodnom periodu obavljane pripreme kako bi se na ovoj lokaciji moglo graditi.
„Uz eksproprisani dio zemlje ne postoji veliki manevarski prostor za smještanje gradilišta, pa se izvođač radova zajedno sa investitorima bavio tom problematikom. Izvođači su morali obići teren i vidjeti koliko im gradilište treba, pošto je to sve privatna zemlja. Grad Banjaluka je morao naći vlasnike, pošto se radi o privatnoj zemlji i sa njima sklopiti ugovor o iznajmljivanju parcela na određeni period. To su sve neki koraci koje prethode građenju, tako da tek sredinom decembra počinje gradanja“, naveli su u ovoj firmi.
Dodatni problem je što bi mještani Česme nakon višegodišnjeg čekanja mogli dobiti novi prelaz preko rijeke Vrbas, vrijedan milione maraka, ali koji po svemu sudeći neće moći koristiti, jer nisu riješeni svi imovinsko pravni odnosi za realizaciju ovog projekta.
Upućeni u ovu temu poručuju da je plan nadležnih, da se krene sa izgradnjom onih dijelova mosta koji se mogu graditi, a da se imovinsko – pravni poslovi za izgradnju pristupnih saobraćajnica rješavaju paralelno.
Problem je što niko, ne može garantovati da će sve prepreke biti riješene na vrijeme, pogotovo ako se uzme u obzir da ti procesi mogu trajati godinama.
Tako bi se moglo dogoditi da mještani Česme dobiju most koji neće moći koristiti, jer se neće moći izgraditi saobraćajnice koje vode do njega.
Prema raspoloživim informacijama izgradnja mosta u Česmi je podijeljena u dvije faze, a iz Gradske uprave Banja Luka su za Capitalpotvrdili da je samo za prvu sve spremno – riješeni su imovinsko pravni odnosi i obezbijeđena građevinska dozvola. Ostalo je u radu.
U Gradskoj upravi Banja Luka su objasnili da prva faza projekta predviđa izgradnju samog mosta koji će biti predviđen za saobraćaj vozila, bicikala te pješaka.
„Radovi koji su obuhvaćeni ugovorom potpisanim sa izvođačem, obuhvataju samo radove u prvoj fazi, za izgradnju mostovske konstrukcije, gdje su i riješeni imovinsko-pravni odnosi“, rekli su u Gradskoj upravi uz napomenu da je samo za tu prvu fazu realizacije dobijena građevinska dozvola.
Druga faza projekta podrazumijeva izgradnju pristupnih saobraćajnica što predviđa rekonstrukciju Ulice Braće Pišteljić i Pilanske ulice, sa jedne strane rijeke Vrbas kao i izgradnju spoja sa Ulicom Petra Velikog na strani naselja Česma. Izgradnja saobraćajnice obuhvata i izgradnju infrastrukture.
Za taj dio posla još nisu riješeni svi imovinsko pravni odnosi, potvrdili su u Gradskoj upravi.
„Za izgradnju druge faze u toku je rješavanje imovinsko-pravnih odnosa, te se postupak potpune eksproprijacije, a u skladu sa Zakonom o eksproprijaciji, vodi pred Republičkom upravom za geodetske i imovinsko pravne poslove“, rekli su Gradskoj upravi Banjaluka, ali nisu precizirali kada bi taj proces mogao biti okončan niti koliko će biti izdvojeno za te namjene.
Iz „Puteva RS“ poručuju da je ovaj dio posla u rukama Grada Banja Luka.
„Na osnovu dijela riješenih imovinsko-pravnih odnosa dobijena je parcijalna građevinska dozvola, na osnovu koje se izvode radovi. Za dalji tok rješavanja imovinsko-pravnih poslova trebate se obratiti Gradu Banja Luka“, kazali su u „Putevima RS“.