Gorivo nikada jeftinije, a cijene hrane rastu
I dok cijene goriva drastično padaju u posljednje vrijeme, to vrlo malo ili nikako ima utjecaja na cijene proizvoda koje bh. građani kupuju, piše Večernji list BiH.
Iz raznih udruga na razini BiH, kao i entiteta, ističu kako bi logično bilo da se na ukupni gospodarski ambijent odrazi to umanjenje cijena naftnih derivata, odnosno da pojeftine gradski prijevoz, pekarski proizvodi i sl. Međutim, mnogi autoprijevoznici to kategorički odbijaju pravdajući se kako su do sada bili na “granici” poslovanja, te su s padom cijena goriva napokon počeli lakše disati.
Također, autoprijevoznici kažu kako gorivo nije jedina stavka u njihovom poslovanju te kako su, primjerice, autobuske gume poskupjele za 40 posto u posljednje četiri godine. Međutim, i gorivo je u posljednjih pola godine pojeftinjelo za 40 posto, dok je, primjerice, cijena barela sirove nafte na svjetskom tržištu samo u januaru pala za 25 posto.
Ipak, stvari se polako pokreću. Tako je banjolučki gradonačelnik Slobodan Gavranović objavio kako će cijene karata u gradskom i prigradskom prijevozu biti smanjene.
– Uradili smo sve potrebne analize. Ove sedmice ćemo imati Vijeće potrošača nakon čega ćemo donijeti konačnu odluku na koju razinu ćemo sniziti cijenu karata u gradskom i prigradskom prijevozu, istaknuo je Gavranović. Odluku banjolučkog gradonačelnika su podržali iz Udruženja vozača gradskog i prigradskog prijevoza kao i građani, koji smatraju kako cijena može sada ići niže i do 20 posto, odnosno umjesto 1,60 na 1,30 KM. Što se tiče prehrambenih proizvoda, procjenjuje se kako energenti u njihovoj cijeni sudjeluju s oko 30 posto.
Čim je došlo do rasta cijena naftnih derivata prije nekoliko godina, i cijene namirnica kao i ostalih prehrambenih proizvoda su naglo skočile, a trgovci i proizvođači su se pravdali upravo porastom cijena energenata. Međutim, kada je počeo pad cijena naftnih derivata, cijene životnih namirnica to nisu pratile, čak štoviše, neki su i poskupjeli. Pekari iz RS-a su, primjerice, kazali kako neće pojeftinjivati svoje proizvode.
– Dobavljačima dajemo daleko veće marže nego što su naše, inače ne žele raditi s nama. Pored svih ostalih nameta, pojeftinjenje goriva za nas zaista ne mijenja puno situaciju, prije svega jer ono ne sudjeluje u značajnom postotku u pekarskoj proizvodnji. Primjera radi, na spomenutom padu cijene goriva mi mjesečno uštedimo oko 100 KM, a to ne može biti presudno za pojeftinjenje hljeba i drugih peciva, kazali su za Press iz dobojske pekare.
Iz Udruženja za zaštitu potrošača su i prije upozoravali na ovaj problem kazavši kako samo distributeri i trgovci zadrže korist za sebe jer nakon pada cijena nafte oni samo povećaju svoje zarade.