Forto za Fokus.ba: Godišnje se oko 100 miliona KM potroši na vozne parkove
Zastupnik Naše stranke u Skupštini KS Edin Forto izjavio je u intervjuu za Fokus.ba da najvažnije odluke za BiH pojedinci donose u kafanama te da je u BiH od rata naovamo prisutna kriza koja je posljedica loše političke vizije.
“Odgovorno tvrdim da većina koruptivnih radnji proizlazi iz odustva znanja i struke na funkcijama gdje je struka ključna. Nevjerovatno je da jednog ortopeda imenujete za državnog ministra, koji odjednom treba da postane stručan za kontrolu zračnog prostora ili gradnju autocesta. Nevjerovatno je da jednog srednješkolskog nastavnika iz Stoca bez ikakvog iskustva u vanjskoj trgovini imenujete za državnog ministra vanjske trgovine”, kazao je, između ostalog, Forto.
Upozorio je i da se za plate i ostale dodatke zvaničnicima još uvijek izdvajaju ogromna sredstva te iznio podatak da se samo na vozne parkove godišnje potroši 100 miliona KM.
Za naš portal Forto komentarisao je pasivnost brojnih zastupnika na različitim nivoima vlasti, a govorio je i o lošem stanju u zdravstvu FBiH te brojnim drugim problemima u BiH.
CCI je nedavno proveo istraživanje i proglasio vas najaktivnijim zastupnikom u Skupštini KS. No to se ni izbliza ne može reći za neke od vaših kolega u skupštinskim klupama u KS ili primjerice federalne zastupnike i delegate. Kako gledate na tu pasivnost u parlamentima i koliko štete ona nanosi državi i građanima?
Zastupnik može biti aktivan na nekoliko načina. Pored zakonskih prijedloga, najviše me zanimaju poslovni izvještaji kantonalnih firmi, a naročito onih iz komunalne privrede. Ogromne pare su bačene u komunalnoj privredi i zapanjujuće je odsustvo domaćinskog upravljanja ovim sektorom.
Jedan od razloga mog ulaska u politiku je činjenica da već 13 godina imam redukcije vode. Vodovod je jedna od tih zapuštenih firmi čiji problemi su posljedica nestručnog upravljanja. Tako smo lošim upravljanjem došli u situaciju da nemamo kvalitetnu isporuku vode niti dobar javni prijevoz.
Učestvujući u radu Skupštine, ako samo uzmete diskusije na temu kantonalnih firmi i komunalne privrede, već imate materijala da skoro svaku sjednicu budete među najaktivnijima. Pored toga, na svakoj sjednici, prva tačka su pitanja i inicijative. Ovaj dio uglavnom dolazi od građana, ali i od opštinskih vijećnica i odbora Naše stranke.
Dobar primjer je inicijativa, kojom smo na prošloj sjednici tražili da se ispita zakonitost sprovođenja javne rasprave na temu imenovanja sportske dvorane u Novom Sarajevu po sarajevskom junaku Goranu Čengiću. Naša vijećnica i šefica Kluba u Novom Sarajevu Vildana Bešlija nosi ovu temu, redovno se sastaje sa Goranovom majkom, te se brine da istrajemo na ovoj ideji. Ako načelnik i vijeće u ovom trenutku nemaju sluha za ono što je ispravno, potrebno je građanima poslati jasnu poruku da će doći vrijeme kada ćemo ispraviti nepravdu. Ja u ovom slučaju svojim upitom prema Vladi Kantona Sarajevo samo služim kao podrška jednoj lokalnoj inicijativi.
Zašto su pojedini zastupnici pasivni? Pa, svjesni ste da je veliki dio demokratskih procesa u cijeloj BiH izmješten iz parlamenata, skupština i vijeća. Najvažnije odluke se donose u restoranima i kafanama. Kada vaši stranački lideri insistiraju na suštinski nedemokratskoj praksi vođenja države, to je jasna poruka da se od vas kao zastupnika ne očekuje individualni rad. Tako imate veliki broj zastupnika, koji su sretni da tu sjede i primaju plate i paušale, pa im ne pada na pamet nešto propitati ili analizirati. Oni prije svake sjednice dobiju jasne instrukcije o glasanju i to je to.
Dok se ova praksa ne promjeni, tačnije, dok građani od zastupnika za koje su glasali ne počnu zahtijevati odgovornost, ništa se neće značajno promijeniti. Glasači Naše stranke su malo strožiji od ostalih, jer od nas imaju očekivanja i s pravom zahtijevaju da budemo proaktivni. Zbog toga su naši zastupnici na svim nivoima uvjerljivo najaktivniji, pa nije iznenađenje da na takav način radimo Predrag Kojović, Sabina Ćudić i ja u sarajevskoj kantonalnoj skupštini.
Šta su po Vama prioriteti u KS i FBiH u ovom trenutku koje je aktuelna vlast zapostavila ili zanemarila?
Mi od rata naovamo imamo krizu, koja nije nužno politička, ali je posljedica jedne loše političke vizije. Govorim o krizi upravljanja. Puno se u BiH govori o problemu korupcije, ali odgovorno tvrdim da većina koruptivnih radnji proizlazi iz odustva znanja i struke na funkcijama gdje je struka ključna. Nevjerovatno je da jednog ortopeda imenujete za državnog ministra, koji odjednom treba da postane stručan za kontrolu zračnog prostora ili gradnju autocesta. Nevjerovatno je da jednog srednješkolskog nastavnika iz Stoca bez ikakvog iskustva u vanjskoj trgovini imenujete za državnog ministra vanjske trgovine. Nevjerovatno je da osuđenom prevarantu povjerite zdravstvo jednog, u konkretnom slučaju najvećeg kantona ili osobi koja je očitavala vodomjere prepustite sistem vodosnabdijevanja.
Već 25 godina imamo praksu stranačkog imenovanja na stručne rukovodeće pozicije isključivo po kriteriju podobnosti. Zbog toga imamo sveprisutnu korupciju i kretanje jednom stazom, kojom se u Evropi kretala samo Grčka. Ova vlast je reformskom agendom najavila da će bar ovu krizu upravljanja okončati, te da će struka preuzeti tamo gdje je potrebno, a da politika ostane u parlamentima. To se nije dogodilo.
Kako gledate na stanje u zdravstvu u BiH?
Zdravstvo je žrtva nedovršenog zakonskog okvira. Imamo slučaj da je ogroman broj ljudi lažno prijavljen na biroima za zapošljavanje, uglavnom kako bi ostvarili pravo na zdravstveno osiguranje. Tako u Kantonu Sarajevo imate na birou 70.000 ljudi, među kojima je veliki broj onih koji žive od svog rada na crnom i sivom tržištu. To je razumljivo, jer, ako niste osigurani, jedini način da dobijete njegu je da se prijavite u Hitnu pomoć gdje vam po zakonu moraju pomoći. Tako je Hitna zatrpana pacijentima, koji nisu hitni, već su prehlađeni, ili im treba propisati neku redovnu terapiju, dok hitni pacijenti čekaju u redu zajedno s njima.
Zamislite da donesemo zakon kojim bismo propisali osnovni paket zdravstvenih usluga i dodijelili ga svim građanima bez obzira na radno-pravni status. Nakon toga možemo propisati dodatne pakete za one koji uplaćuju doprinose, te neke proširene pakete, koji se mogu doplatiti. Imali bismo puno jasniju situaciju.
Najveća finansijska posljedica nepostojanja jasnih paketa zdravstvenog osiguranja je činjenica da zavodi zdravstvenog osiguranja, koji troše novac osiguranika, nisu u mogućnosti da na najbolji način ugovore usluge u zdravstvu. Tako Zavod u Sarajevu svake godine 350 miliona KM potroši finansirajući postojeći, zatečeni ili, da se bolje izrazim, naslijeđeni kadar. Zavod finansira veliki broj zdravstvenih i nezdravstvenih radnika, a da nikad nije utvrđeno da li je baš takva struktura potrebna za njegove osiguranike. Evo, mi svi znamo da u Sarajevu imamo hronični nedostatak pedijatara. Šta ima jedan osiguranik od svog zdravstvenog osiguranja, ako ne može dijete odvesti pedijatru? Tako se građani često odlučuju da plaćaju privatnicima, iako imaju pravo na besplatnu njegu. Zašto nije na vrijeme pokrenuta procedura za finansiranje specijalizanata pedijatara, kako ne bi došli u ovaj položaj? Pa, naravno, znamo odgovor. Nije bilo para, jer se uporno plaćaju oni koji su naslijeđeni, a koji su primani po stranačkim i ličnim vezama, baš kao što je slučaj u komunalnoj privredi ili bilo kojem drugom državnom sektoru. Vraćamo se uvijek na temu lošeg upravljanja. Sve državne firme i institucije imaju i višak i manjak ljudi. Višak nepotrebne administracije i manjak struke.
Šta očekuje opozicija u narednom periodu i na izborima naredne godine budući da se aktuelna vlast suočava sa brojnim problemima pa i sa unutarkoalicijskim previranjima i međusobnim optuživanjima?
Teško je govoriti o opoziciji kao o jednom tijelu, pa tako i očekivanjima opozicije. Ono što Naša stranka očekuje je nastavak stabilnog rasta, odličan program i nada da ćemo zajedno sa razumnim partnerima nakon izbora formirati vlast. Ovo je posebno slučaj za Kanton Sarajevo, koji bi mogli proglasiti nekom vrstom slobodne teritorije od nacionalističkih stranaka, te na konkretnim primjerima pokazati kako bi i ostatak zemlje mogao izgledati ako bi se građani odrekli nacionalizma i opredijelili za određene reforme.
Možete li najaviti neko zakonsko rješenje na kojem ćete raditi u narednom periodu ili neku drugu aktivnost koju biste posebno istakli?
Upravo sa Sabinom Ćudić i Predragom Kojovićem radim na prijedlogu budžeta za 2018. u Kantonu Sarajevo, u namjeri da predložimo rješenja koja će dovesti do odgovornog i produktivnog raspolaganja novcem građana i koja će smanjiti parafiskalna izdvajanja u Kantonu Sarajevo.
Radit ću i na izradi prijedloga zakonskih rješenja koja se odnose na lakši pristup informacijama od javnog značaja. To su rješenja koja će omogućiti transparentnost javnih institucija, koja će omogućiti novinarima da rade svoj posao i da javnosti budu dostupni podaci o nepotizmu i korupciji u javnim institucijama, kao i o primanjima zvaničnika.
Ranije ste pozivali zastupnike i delegate da se odreknu određenih primanja, a nedavno su otkrivene i zloupotrebe u Parlamentu FBiH vezano za lažni smještaj. Očekujete li neki napredak na tom polju i smanjenje primanja?
Privilegije političke klase su vremenom postale osnovni motiv ulaska građana u politiku. Pored visokih plata, postoje nelogični paušali, naknade, propusnice, automobili, telefoni, računari, sveukupno veliki broj privilegija zbog kojih su primanja daleko veća od onih koja se prikazuju kao plata. Mi smo kao stranka pokušavali na razne načine podići svijest građana o razmjerama ovog problema. Neke procjene govore da oko 100 miliona KM godišnje odlazi samo na službena vozila i vezane troškove.
Tražio sam u Domu naroda da se sva službena vozila označe kako bi građani stekli dojam o njihovom broju i upotrebi van radnog vremena. Inicijativa je odbijena.Tražio sam da se izmijeni zakon u Kantonu Sarajevo kako poslanici ne bi mogli primati i platu i paušal na istom mjestu. Isto smo tražili i u Federalnom parlamentu. Sve je odbijeno. Postoje čak i dokumentovani slučajevi gdje uz platu poslanici primaju dva paušala, što je protuzakonito, ali tužilaštvo i inspekcije ostaju nijemi. Ono što mogu garantovati je da ćemo insistirati na smanjenju privilegija političara i kad preuzememo vlast.