Šta će biti s projektom
Forto i američka “crna lista”: Šta stoji u ugovoru za digitalizaciju
Fokus donosi nove momente projekta teškog 25 miliona KM, nakon što je ministar „uspio“ potpisati ugovore s dvije firme koje su sankcionisale SAD
Stavljanje na američku „crnu listu“ firmu Nimbus Innovations d.o.o. Banja Luka dodatno je kompromitiralo ionako kompromitiranu provedbu projekta digitalizacije javnih servisa u BiH, koju provodi Ministarstvo komunikacija i prometa BiH s ministrom Edinom Fortom na čelu.
Kako je objavio Ured za kontrolu imovine stranaca (OFAC) Ministarstva finansija SAD, navedena firma je jedna od sedam novosancionisanih, a koja se veže za mrežu pojedinca i subjekata koji predstavljaju glavne izvore prihoda predsjednika RS Milorada Dodika i njegove porodice.
Sankcionisanje Siriusa
Prema navodima OFAC-a, Nimbus je osnovan nakon što su SAD tokom ove godine sankcionisale firmu Sirius 2010 d.o.o., a za koju je ustanovljeno da je pod kontrolom Igora Dodika. To se desilo 18. juna 2024.
-Nakon Siriusovog sankcionisanja Nimbus je formalno osnovan na istoj adresi kao i Sirius i javno je najavljeno da će preuzeti svu Siriusovu imovinu, operacije i obaveze. Nimbus je također zadržao upravljanje Siriusom i vlasništvo je istog pojedinca. Uprkos promjeni imena, Igor Dodik je imao kontrolu nad direktorom Nimbusa, koji mu je dostavljao poslovne informacije i tražio odobrenje za poslovne odluke – navedeno je u obrazloženju OFAC-ove odluke.
Podsjetimo, ministar Forto je u januaru ove godine s čelnicima Siriusa, kao i OIV Zagreb, koji su bili u konzorciju, potpisao ugovor težak 25,5 miliona KM za nabavku opreme za digitalni prijenos i emitovanje za Projekat digitalizacije Javnih RTV servisa.
Nakon što je Sirius završio na američkoj crnoj listi, Forto je, o čemu je pisao Fokus, u septembru ove godine potpisao aneks ugovora kako sa OIV-om, tako i sa Nimbusom Innovations d.o.o iz Banjaluke koje je preuzelo sva prava, imovinu i obaveze sankcionisanog Siriusa 2010.
Aneksa ugovora
Organizacija Transparency International u BiH dobila je na osnovu Zakona o slobodi pristupa informacijama aneks tog ugovora u kojem stoji da je do dana potpisivanja aneksa isporučena cjelokupna oprema iz dva, od ukupno 10 poglavlja ugovora, i to poglavlja 3. – Lokacije za analogno emitovanje i poglavlja 4. Informativno-tehnički centri, a ukupne vrijednosti isporučene opreme su sakrivene u kopiji aneksa koji je dostavljen TIBiH.
Kako je ta oprema već fakturisana, aneksom je predviđeno da Ministarstvo vrati opremu firmi “Nimbus Innovations” koje će poništiti izdate fakture. Zatim će pomenutu opremu preuzeti firma iz Zagreba, koja će je u roku od tri dana ponovo isporučiti Ministarstvu.
-Pod pretpostavkom da će zagrebačka i banjalučka firma regulisati međusobne odnose, na ovaj način je, po mišljenu TIBiH, Ministarstvo omogućilo zaobilaženje sankcija SAD-a i ugrozilo javni interes, rizikujući eventualnu reakciju OFAC-a – naveli su tada iz TIBIH.
Ukoliko ostavimo po strani to što je ministar Forto potpisivao ugovore s dvije firme koje su završile na američkoj crnoj listi, nakon sankcionisanja Nimbusa postavilo se pitanje šta je sa opremom i kada će krenuti implementacija projekta odnosnio konačno puštanje digitalnog signala na javnim RTV servisima.
Prema ugovoru kojeg je Forto potpisao sa Siriusom i OIV-om, do kojeg je došao Fokus, u članu 5. stoji da je rok (koji je počeo teći od 3. januara) za isporuku kompletne opreme 270 dana – dakle istekao je u septembru. Prema istom članu ugovora, montaža, instalacija i puštanje sistema u rad se treba završiti u roku od 240 dana od isporuke opreme odnosno od potpisivanja zapisnika o isporuci opreme. Taj rok, prema ugovoru, istječe u maju.
Iz OIV Zagreb za Fokus su izjavili da odgovorno rade na svim potrebnim koracima kako bi osigurali uspješnu implementaciju projekta. Za detaljne informacije u vezi s dinamikom uputili su na Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, kao nosiocu Projekta.
Fokus se zvaničnim upitom obratio Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, traživši odgovore na pitanja da li je i kada došla oprema i šta je s implementacijom projekta. No, odgovore do zaključenja ovog teksta nismo dobili. Ukoliko ih dobijemo, naknadno ćemo i objaviti. Nezvanično smo uspjeli saznati da je oprema stigla, ali uz kašnjenje.
Neprihvatljivi postupci
Pravni eksperti uključeni u ovaj slučaj s kojim smo razgovarali kazali su nam da prihvatanje navedenog aneksa sa OIV-om i Nimbusom ni u kojem slučaju nije pravilno niti zakonito obzirom da nije dopuštena izmjena ugovornih strana.
Kako su naveli, jasno je da se u takvoj situaciji radi o potpuno novom ugovoru, a ne o aneksu ranije zaključenog ugovora. Samim time, navode, Ministarstvo je imalo obavezu objaviti novi postupak, ali ne nezakonito nastavljati postupak sa potpuno novom ugovornom stranu koja nije učestvovala u postupku javne nabavke niti kao takva dostavila svoju ponudu.
-Posebno iz razloga jer Ugovorni organ samim time nije preispitivao prihvatljivost takve ponude, a praktično je takvu ponudu cca. 9 mjeseci nakon zaključenja osnovnog Ugovora sa drugim članom konzorcija, ocijenio kao prihvatljivu i jednostavno bez provjere da li sada uopće takva nova grupa ponuđača ispunjava propisane uslove, što je krajnje neprihvatljivo – rekli su nam naši sagovornici.
Inače, Fokus je prije više od godinu otkrio aferu oko provođenje tendera za digitalizaciju javnih servisa u BiH kao i mutne radnje koje sežu čak do Ureda za razmatranje žalbi BiH. U samoj dokumentaciji konzorcija kojeg je odabralo Ministarstvo komunikacija i prometa otkriveno je niz inkriminacija poput falsifikovane dokumentacije i sl.
I ne samo to. Dok je trajao tender, Vijeće ministara je odobrilo dodatnih 63.000 KM za ponudu koja je u konačnici prihvaćena. Ured za razmatranje žalbi također je odigrao sumnjivu ulogu odbivši žalbu drugog konzorcija uz eklatantno kršenje rokova odnosno vlastitih akata, o čemu smo također pisali. Sve informacije koje smo objavili upućuju na to da se čekalo da jedan od članova drugog konzorcija, a to je firma UNIS Telekomunikacije izađe iz cijele ove priče, kako bi URŽ, a kasnije i Sud BiH, ne ulazeći u meritum, žalbe jednostavno odbio.
Inače, navedena firma je 11 dana nakon isteka roka URŽ-a, koji do tada nije donio odluku po žalbi konzorcija, dostavila akt da odustaje od žalbe, a kojeg je URŽ promptno uvažio i odbacio žalbu. I Sud BiH je u rekordnom roku odbacio žalbu uopće ne ulazivši u meritum, da bi Ministarstvo vrlo brzo nakon toga potpisalo ugovor sa Siriusom i OIV-om.