Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

Vozilo budućnosti

Električni trotineti: Sve ih je više po ulicama, a u zakonu ih nema

elektricni trotinet (1)

Vjerovatno i kod nas, ako usvojimo propise, ovo neće moći koristiti mlađi od 14 godina, ali i tad će morati poznavati osnove bezbjednosti u saobraćaj

Električni trotineti – mnogi kažu vozilo budućnosti. U Bosni i Hercegovini i dalje brojne nedoumice gdje ih voziti, kako, kojom brzinom i ko ih može koristiti. Prema zakonu registrovani su kao sredstvo za igru i zabavu. Njihovo korišćenje nije definisano ni u Nacrtu zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja BiH.

Učesnicima u saobraćaju u proteklim mjesecima mnogo muke zadaje upotreba električnih trotineta. Njih bi, umjesto po kolovozu, trebalo voziti samo po trotoarima. Međutim i na trotoarima se moraju voziti propisanom brzinom.

„Apelujemo na građane koji imaju i koriste električni trotinet, da do izmjene zakonskih propisa i preciznog propisivanja korišćenja ovog sredstva u saobraćaju, isti koriste na prostorima namijenjenim za igru i privatnim posjedima, a izuzetno na trotoaru i to brzinom ljudskog hoda“, navode iz Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske (MUPRS).

Bez obzira na to što se ovo sredstvo smatra vozilom budućnosti, zbog ekonomske isplativosti i smanjenja zagađenja, mnoge evropske zemlje suočavaju se sa problemima. Povećava se broj saobraćajnih nesreća, pa uvode i visoke novčane kazne za prekršioce.

Iako su u zakonu ova vozila registrovana kao sredstva za igru i zabavu, prema najnovijim informacijama, na tržištu su se pojavila i ona koja razvijaju brzinu do 80 km na čas, što znači da to više nije sredstvo za igru i da bi prema mišljenju stručnjaka u novom zakonu o bezbjednosti saobraćaja trebala da se nađe stavka da oni koji upravljau ovim vozilima moraju imati položen vozački ispit.

“Vjerovatno i kod nas, ako usvojimo propise, ovo neće moći koristiti mlađi od 14 godina, ali i tad će morati poznavati osnove bezbjednosti u saobraćaju, kao npr. za vožnju mopeda, za što morate proći teoretsku obuku i položiti teoretski ispit”, kaže Milija Radović iz Agencije za bezbjednost saobraćaja.

Na manjkavosti u kontroli upotrebe ovih vozila možda je najbolje ukazao Banjalučanin, nastanjen u Njemačkoj.

“U Njemačkoj ovakva vozila imaju registarske oznake i vi znate ko ga vozi,ovdje ili bježati od njega ili kad vas udari kao pješaka, šta mu možete… ništa.”

Iako će se prema saopštenju iz MUP-a RS, prekršioci novčano kažnjavati po važećem Zakonu o osnovama bezbjednosti u saobraćaju BiH, ostalo je nejasno po kojem članu ovog zakona, jer ovih vozila u zakonu i nema.