Vremenska prognoza Stanje na putevima Kursna lista

U protekle dvije godine

Donosimo nalaze koliko je općinama stalo do građana

salter sala novi grad
Ilustracija: novigradsarajevo.ba

Ispitana je situacija u 26 općina/gradova koliko su olakšali građanima rješavanje zahtjeva i druge usluge. Neke općine nisu dobro prošle

Koliko je općinama li gradovima, organima lokalne samouprave, stalo do građana i njihovih potreba, najbolje govore precizni pokazatelji o tome koje mjere su konkretne poduzeli da bi im olašali pristup pravima koja ih sljeduju.

Ured za reviziju institucija precizno je ispitao šta je od preporuka izdatih prije dvije godine ispoštovano, kako bi se olašalo građanima ostvarivanje nihovih prava po raznim segmentima.

Glavni zaključak

Ispitali su situaciju u 26 jedinica lokalne samouprave a to su bili općine/gradovi: Tuzla, Čapljina, Živinice, Cazin, Travnik, Kreševo, Novi Grad Sarajevo, Sanski Most, Grude, Široki Brijeg, Zenica, Goražde, Livno, Mostar, Orašje, Ravno, Bosanski Petrovac, Vitez, Foča/Ustikolina, Novo Sarajevo, Tešanj, Odžak, Doboj Jug, Trnovo, Teočak i Glamoč.

Dakle, obuhvaćene su aktivnosti 26 gradova i općina na osiguranju efikasnog podnošenja i rješavanja zahtjeva građana, s obzirom da je 2022. ustanovljeno da lokalna uprava nije dovoljno efikasna u rješavanju zahtjeva građana budući da nije osigurano brzo i jednostavno podnošenje zahtjeva, niti su uvedene elektronske usluge i sl.

U najkraćem, glavni zaključak revizora za stanje u 2024. godini je sljedeći:

-Većina općina/gradova nije u potpunosti osigurala brzo i jednostavno podnošenje zahtjeva. Naime, upute i lista dokumentacije neophodna za ostvarivanja prava građana još uvijek nisu lako dostupna u svim općinama. Također, nisu poduzimane dovoljne aktivnosti kako bi se ranjivim kategorijama stanovništva olakšao pristup uslugama lokalne uprave, niti je radno vrijeme prilagođeno građanima koji su zaposleni. Većina općina i gradova i dalje ne izdaje potvrde o prijemu zahtjeva sa svim potrebnim informacijama.

Preporuku 1 (Jasne upute o načinu ostvarivanja prava stranaka i detaljan popis neophodne dokumentacije istaći na lako pristupačnim oglasnim pločama i na zvaničnoj internet – stranici općine/grada) provelo je deset općina.

A to su: Tuzla, Čapljina, Živinice, Cazin, Travnik, Kreševo, Novi Grad Sarajevo, Sanski Most, Grude, Široki Brijeg.

Ovu preporuku su djelimično provele općine: Zenica, Goražde, Livno, Mostar, Orašje, Ravno, Bosanski Petrovac, Vitez, FočaUstikolina, Novo Sarajevo, Tešanj, Odžak, Doboj Jug, Trnovo (revizori su utvrdili da na oglasnim pločama nisu bile dostupne informacije za sve administrativne postupke, dok su na zvaničnim internet-stranicama bili dostupni samo e-obrasci zahtjeva za preuzimanje).

A tek su početne aktivnosti pokrenule općine Teočak i Glamoč.

Ranjive kategorije

Preporuku 2 (Poduzeti odgovarajuće aktivnosti kako bi se ranjivim skupinama stanovništva olakšao pristup uslugama lokalne uprave) provele su četiri općine/gradovi.

To su: Tuzla, Novi Grad Sarajevo, Novo Sarajevo, Travnik.

Preporuku su djelimično proveli: Zenica, Živinice, Čapljina, Goražde, Mostar, Sanski Most, Orašje, Vitez, Cazin, Grude, Bosanski Petrovac, Tešanj, Livno, Teočak, Trnovo, Ravno.

Početne su aktivnosti pokrenuli: Odžak, Kreševo, Foča-Ustikolina, Doboj Jug, Glamoč Široki Brijeg.

Preporuku 3 (Izdavati potvrde o prijemu zahtjeva sa svim propisanim informacijama) proveli su: Mostar, Tuzla, Novi Grad Sarajevo, Novo Sarajevo, Bosanski Petrovac, Sanski Most.

Djelimično su preporuku proveli: Zenica, Livno, Goražde, Orašje, Ravno, Cazin, Živinice, Kreševo, Grude, Široki Brijeg, Doboj Jug, Tešanj, Teočak , Travnik, Vitez, Glamoč.

Početne aktivnosti su pokrenuli: Odžak, Foča-Ustikolina, Trnovo.

Grad Čapljina, ističu revizori, nije poduzimao nikakve aktivnosti „jer strankama ne izdaje potvrde o prijemu zahtjeva, te navode da su u toku pripreme za implementaciju ove zakonske odredbe“.

Zanimljivo da preporuku 4 (Ispitati zadovoljstvo građana radnim vremenom općine/grada i prilagoditi radno vrijeme potrebama građana) nije provela većina općina/gradova.

A to su: Zenica, Livno, Široki Brijeg, Cazin, Ravno, Vitez, Tešanj, Kreševo, Grude, Sanski Most, Doboj Jug, Teočak, Foča –Ustikolina, Odžak, Travnik,Trnovo, Glamoč.

Ovu preporuku proveli su: Novo Sarajevo, Novi Grad Sarajevo, Goražde, Živinice.

Djelimično su ih proveli: Tuzla i Čapljina, dok su početne aktivnosti pokrenuli Mostar, Orašje i Bosanski Petrovac.

Preporuku 5 (Donijeti interne procedure/hodograme za postupanje po zahtjevima, kojima će se utvrditi koraci i rokovi za postupanje u pojedinačnim administrativnim postupcima) provela je većina općina.

To su: Cazin, Čapljina, Goražde Grude, Mostar, Novi Grad Sarajevo, Novo Sarajevo, Sanski Most, Široki Brijeg, Tešanj, Travnik, Tuzla, Vitez, Zenica, Živinice .

Djelimično ju je provela Općina Odžak, a početne aktivnosti su imali Livno i Orašje.

Ove općine nisu provele navedenu preporuku: Bosanski Petrovac, Doboj Jug, Foča, Glamoč, Kreševo, Ravno, Teočak, Trnovo.

Skoro sve općine, osim Foče, provele su sljedeću preporuku: Dokumentaciju potrebnu za rješavanje zahtjeva pribavljati po službenoj dužnosti. U slučaju postojanja određenih prepreka koje onemogućavaju pribavljanje dokumentacije po službenoj dužnosti od drugih organa, općine i gradovi trebaju inicirati kod nadležnih organa i javnih poduzeća da se ustanovljene prepreke otklone. Status realizacije preporuke.

Elektronske usluge

Preporuku 7 (Uspostaviti elektronske usluge kojima se osigurava preuzimanje obrazaca, te predaja i rješavanje zahtjeva elektronskim putem. Općine i gradovi u periodu čekanja na unapređenje regulatornog okvira trebaju poduzeti aktivnosti kako bi bili spremni na potpunu digitalizaciju usluga) proveli su: Cazin, Novi Grad Sarajevo, Novo Sarajevo, Tešanj, Travnik, Tuzla, Zenica, Živinice.

Početne aktivnosti imali su: Bosanski Petrovac, Čapljina, Goražde, Grude, Kreševo, Livno, Mostar, Odžak, Orašje, Sanski Most, Široki Brijeg, Trnovo, Vitez .

Ovu preporuku nisu proveli: Doboj Jug, Foča, Glamoč, Ravno, Teočak.

Općina Doboj Jug je navela da nemaju sistem elektronske uprave49, a Općina Foča da veliki broj domaćinstva u njihovoj lokalnoj zajednici nije u mogućnosti podnijeti zahtjev elektronskim putem.

Tek jedna općina, i to Cazin, provela je sljedeću preporuku: Obavještavati inspekcijske organe u slučajevima kada nadležni organi kasne sa izdavanjem saglasnosti ili mišljenja potrebnih za rješavanje zahtjeva, te u slučajevima kašnjenja kad je moguće rješenje donijeti i bez pribavljene saglasnosti ili mišljenja. Za sve ostale jedinice lokalne samoupravo navedeno je da ova preporuka nije provedena.

Umjesto toga, pravdali su se, navodeć različite razloge kao što su zakonska ograničenja, nepotrebnost obavještavanja inspekcije i kašnjenja uzrokovana strankama.

Preporuku 9 (U slučajevima kašnjenja rješavanja zahtjeva pismeno obavještavati podnosioce zahtjeva o razlozima zbog kojih zahtjev nije riješen u zakonskom propisanom roku, te o radnjama koje će se u određenom roku poduzeti kako bi se zahtjev riješio) proveli su Cazin, Grude, Livno, Novi Grad Sarajevo, Novo Sarajevo, Tešanj, Tuzla, Zenica, Živinice.

Nisu je proveli: Bosanski Petrovac, Doboj Jug Glamoč, Goražde, Kreševo, Mostar, Orašje Sanski Most, Široki Brijeg Teočak, Travnik, Trnovo Vitez, Čapljina.

A ona nije relevantna za Foču, Odžak i Ravno.

Preporuku 10 (Uspostaviti sveobuhvatne evidencije o trajanju administrativnih postupaka i osigurati njihovo redovno ažuriranje), proveli su: Cazin, Livno, Mostar Novi Grad Sarajevo, Novo Sarajevo, Sanski Most, Široki Brijeg, Tešanj, Travnik Tuzla, Vitez, Zenica i Živinice.

Nije provedena u Glamoču, a početne aktivnosti su poduzeli: Bosanski Petrovac, Čapljina, Doboj Jug, Foča, Goražde, Grude, Kreševo, Odžak, Orašje, Ravno, Teočak, Trnovo.