Direktor Autocesta FBiH: Od Konjica do Mostara za 15 minuta
Tunel Prenj, dužine 10 kilometara, generacijski je projekat i predstavlja izazov sam za sebe. To je nešto što na ovim prostorima nikada nije rađeno i mi se nadamo da ćemo biti sposobni da iznesemo jedan takav projekat, naglasio je u Dnevniku TV1, Jasmin Bučo, direktor Autocesta FBiH.
Definitivno ono po čemu ličimo na EU su dionice autoputa koje su napravljene, međutim nije dovoljno, kada će biti još kilometara?
Mi se nadamo već od ove godine. Činjenica je da je sada finansijska situacija JP Autoceste značajno teža nego prije par godina kada smo započeli cijeli investiocioni ciklus koji je rezultirao sa 49 kilometara. Sada je situacija znatno teža iz razloga što smo iscrpili svoje kreditne potencijale sa 10 feninga akcize i moramo nabaviti dodatne prihode. Nema dodatnih prihoda osim iz povećanja akcize, tako da je to osnovni preduslov da krenemo dalje. Što se tiče tehničke spremnosti JP Autoceste je spremno da započne nekoliko novih dionica koje su izrazito zahtjevne i izazovne ali isto tako značajne za razvoj koridora 5C i za i za saobraćajne tokove.
Koje su to dionice?
Prije svega nastavit ćemo da radimo na jugu i u zeničkoj regiji. Na jugu, nastavljamo od Međugorja do Počitelja i dalje ćemo nastaviti prema Buni. Nakon toga ide dionica do Mostara Jug, a što se tiče zeničke regije nastavljamo sa zeničkom zaobilaznicom Nemile. Naravno taj potez će se razložiti na nekoliko LOT-ova i prvi LOT-ovi će već krenuti u ovoj godini.
Možemo li već govoriti o nekim datumima?
Početkom proljeća to jest građevinske sezone počet ćemo sa radovima na LOT2, LOT1 je već u izgradnji, te dionicom Počitelj- Zvirovići to je ovaj LOT na jugu.
Ovih dana objavljeno je kako imate novi model za gradnju autoceste od Konjica do Mostara, model se zove ; „Izgradi, koristi, transferiraj“. Kakav je to model?
Mi smo poslali jedan materijal prije nekoliko sedmica Vladi FBIH gdje objašnjavamo da jedna dionica kao što je Konjic- Mostar je jako zahtjevna i nema nikakve mogućnosti da se izradi tradicionalnim modelom zaduživanja kod međunarodnih finansijskih institucija iz prostog razloga što zahtjeva jedan ogromni kapacitet po pitanju zaduživanja koji mi ne možemo ostvariti u narednom periodu. Samim time onako kako je probno bila zamišljena ta dionica, ona je nemoguća finansijski a jako je zahtjevna tehnički. Mi smo ponukani time i imajući u vidu da na tom potezu imamo zaista velike saobraćajne probleme i sporo se vozi i to opasnom cestom, tražili smo drugo rješenje i našli smo jednu pogodnu dolinu kod Konjica, tzv. Bijela i pokušali smo da iskoristimo tu prirodnu pogodnost da prođemo kroz planinu Prenj i na taj način optimizujemo taj projekat da on postane fizibilan i izvodljiv. To smo ponudili prije godinu dana Vladi FBIH načelno i oni su usvojili idejni projekat toga i nakon toga smo napravili druge studije, geološke, saobraćajne i okolišne te sada imamo projekat spreman za nastavak.
I pokazalo se kao dobra ideja?
BUČO: Pokazalo se da je moguće što je najbitnij , sada je stvar načina finansiranja, mi smo tu ponudili jedan drugi model, taj model podrazumijeva sljedeće; ići ćemo sa nabavkom radova i finansiranja, ukupno najbolja ponuda će biti zadržana a finansiranje se obavlja putem zaključivanja ugovora o zajmu direktno između finansijske institucije i države. Samim tim prevazilazimo problem nefizibilnosti kada je u pitanju klasična koncesija.
Koliko je ova dionica zahtjevna. Koliko tunela, koliko mostova, koliko su dugi?
BUČO: Imamo na toj dionici na početku prva 4 kilometra koja su izrazito vrlo kompleksna jer imamo dva velika mosta i petlju u Ovčarima te tunel između tih mostova. Nakon toga nastavljamo dolinom Bijele gdje nemamo nekih velikih poteškoća a onda dolazimo na najzahtjevniji objekat, a to je tunel Prenj, dužine 10 kilometara, koji je generacijski projekat i predstavlja izazov sam za sebe. To je nešto što na ovim prostorima nikada nije rađeno i mi se nadamo da ćemo biti sposobni da iznesemo jedan takav projekat.
Ukoliko ta dionica bude izgrađena na način na koji ste rekli. Za koliko bi mogli doći od Konjica do Mostara?
Za manje od 15 minuta!
Je li to moguće?
Apsolutno! Sada se vozite preko sat vremena i to teškom zahtjevnom trasom. Dionica skraćuje put za 32 kilometra i kada uzmemo da je Konjic – Mostar samo 22 kilometra dužine, vozite brzinom od 130km na sat.
Kada će Vlada razmatrati ovaj model?
Mi se nadamo što prije te da će nam dati saglasnost odnosno zeleno svjetlo da nastavimo sa procedurom. Ovo jen postupak koji će trajati još sigurno nekoliko mjeseci same pripreme projekta, nakon toga dolazi postupak nabavke ako imamo zeleno svjetlo, međutim osnov prije svega je povećanje akcize na gorivo, jer bez povećanja akcize projekt nije održiv sam od sebe, i s obzirom da saobraćaj može da pokrije samo troškove održavanja te dionice. Dakle preduslov da zaključimo aranžman sa bilo kojim finansijerom je povećanje akcize a sve drugo je stvar tehnike.
Je li ovaj model jedini realan u ovom momentu ili postoji još neki?
Jedini je realan iz prostog razloga da bismo se provozali tom dionicom trebamo investirati oko 400 miliona eura a da bismo se provozali od Konjica do Mostara obilaznicom, moramo investirati milijardu i 100 miliona eura. Mi možemo nabaviti 400 miliona ali milijardu i 100 miliona ne možemo, samim time ako ostajemo pri staroj trasi nećemo biti u mogućnosti da nastavimo dalje.
Koliko je vremena potrebno još da bi se mogli provozati tih 15 minuta od Konjica do Mostara?
Ako započnemo projekat ove godine ili u narednoj godini, mi se nadamo da će to do 2020 biti. završeno?
A, Sarajevo – Jadran?
Otprilike u istom tom periodu sa dva prekida. Dionica Tarčin – Konjic također sada nije prioritetna iz prostog razloga što je ta dionica veoma skupa a ne predstavlja veliki saobraćajni efekat kada se realizuje. Kada je u pitanju mostarska regija, mi ćemo do 2020. doći do Mostara Jug. Ostaje nam poveznica između Mostara Sjever i Mostara Jug koja je optrećena kompleksnom geologijom, teškim objekatima i samim time ona će ostati da se finansira u narednom periodu. Ako izuzmemo tih nekih 15 kilomatara, Sarajevo – Jadran, imamo 2020.godine.