iz šupljeg u prazno
Čak 37 posebnih sjednica: NSRS usvojila je niz odluka, ali gotovo sve su bez rezultata
Javnost, koja pažljivo prati vanredna i redovna zasjedanja Narodne skupštine RS, primjećuje da je pred poslanicima mnogo manje zakona koji bi direktno uticali na život naroda
Čak 37 posebnih sjednica u prethodnom sazivu, na kojima je uglavnom razmatrana politička situacija i položaj Republike Srpske, nije donijelo ništa konkretno.
Niko se do sada nije povukao, ali su zato nastale krize koje već godinama prolaze kod biračkog tijela. I novi saziv entitetskog Parlamenta, nastavio je isti trend, javlja BHRT.
Rezolucije i deklaracije
Na posebnim sjednicama Narodne skupštine RS u prethodnom periodu većina je usvojila niz odluka, rezolucija i deklaracija koje definišu povlačenje srpskih predstavnika iz institucija Bosne i Hercegovine, vraćanje nadležnosti sa države na entitet i slične akte koji se odnose na ustavnopravni poredak Bosne i Hercegovine. Najnovija zakonska rješenja propisuju zabranu objavljivanja odluka visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini u Službenom glasniku RS i neprimjenjivanje odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine na teritoriji ovog entiteta.
“Mi želimo da se ispoštuje ono što su rekli oni koji su napravili Dejtonski sporazum i koji nas danas, na neki način, drže u predvorju Evropske unije. I to je upravo evropski princip i to su evropski reformski zakoni, da ovdje nema stranih sudija nego domaće sudije i da je normalno da domaći parlamenti biraju domaće sudije”, kazao je predsjednik NSRS Nenad Stevandić.
Javnost, koja pažljivo prati vanredna i redovna zasjedanja Narodne skupštine RS, primjećuje da je pred poslanicima mnogo manje zakona koji bi direktno uticali na život naroda, a više razmatranja političke situacije i položaja Republike Srpske, koja osim povremenih kriza ništa konkretno nisu donijela.
“S obzirom na to da Narodna skupština zaista ima mandat da usvaja i deklaracije i rezolucije i zaključke i sve ostalo, tu zapravo nije problem samo do poslanika koji glasaju za takve dokumente već do samog predlagača. Namjere predlagača su tu zapravo ključne i, na kraju krajeva, onaj ko je predložio neki takav dokument trebalo bi da provjeri da li se on nakon usvajanja i sprovodi u praksi. Jer, zašto je predlagao ako se već neće sprovoditi”, smatra novinarka Ljiljana Smiljanić.
Disciplinovanje neistomišljenika
“Ne postoji uopšte potreba vlasti, odnosno koalicije okupljene oko SNSD-a, da se bave pitanjima koja su od interesa javnosti, nego se stalno dovodi u pitanje nekog niskog starta iz kojeg mi trebamo, odnosno Narodna skupština RS i politički predstavnici Republike Srpske, da reaguju na neka pitanja unutar Bosne i Hercegovine”, kaže novinar Dragan Maksimović.
Politička analitičarka Tanja Topić podsjeća da su sve priče o vraćanju nadležnosti sa države na entitet u oblasti medicine i finansija rezultirale jedino postavljanjem kadrova SNSD-a na čelo Agencije za lijekove i Uprave za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine.
“Jedino gdje je, zapravo, pokazala svoje nepokolebljivo lice i gdje pokazuje da hoće istrajati jeste izmjena Krivičnog zakonika koji se tiče klevete, gdje hoće provesti onu volju koja znači disciplinovanje neistomišljenika, disciplinovanje medija”, mišljenja je Topić.
Iako se činilo da će rekord u održavanju posebnih sjednica prethodnog saziva Narodne skupštine Republike Srpske, čak 37, biti gotovo nemoguće oboriti, trendovi govore da bi se to moglo desiti i prije kraja ovog saziva parlamenta Republike Srpske.