Pare opet problem
Bosanski vozovi ne mogu dalje od granice jer se ne mogu dogovoriti
Željeznička linija Sarajevo-Zagreb nakon rata je uspostavljena ponovo 2002. Godinama su na ovoj liniji saobraćali zastarjeli vozovi, pa je putovanje trajalo i do deset sati
Svih pet vozova koji su vozili iz Bosne i Hercegovine prema Evropi ne saobraća više od dvije godine, a cjelokupan željeznički saobraćaj odvija se, isključivo, unutar bh. granica.
Razlog je, kako navode u Željeznicama Hrvatske, što nije postignut finansijski dogovor među željeznicama dvije države, piše Radio Slobodna Evropa.
“Od voznog reda 2016/17. ne voze vlakovi na relaciji Zagreb – Sarajevo – Zagreb, jer nije postignut dogovor između HŽ Putničkog prijevoza i Željeznica Federacije BiH zbog financijskih uvjeta vožnje vlakova. Za ponovnom uspostavom prometa nije bilo dovoljno inicijative, a HŽ Putnički prijevoz i dalje je otvoren za suradnju sa ŽFBiH”, navodi se u pismenoj obavijesti koju je Radio Slobodna Evropa (RSE) dobio na upit šta je razlog zbog koje vozovi iz Bosne i Hercegovine ne ulaze na teritoriju Hrvatske.
Istovremeno, Namir Mahmutović, direktor Sektora za teretni i putnički promet u Željeznicama Federacije BiH navode da su Hrvatske željeznice odlučile da povećaju cijene trase od 10 do 15 eura po voznom kilometru, protiv čega su se pobunili ne samo predstavnici Bosne i Hercegovine, već i sindikalni predstavnici Hrvatske, Srbije i Slovenije.
“Ja bih podcrtao da smo do 2012. godine uspjeli dogovoriti saobraćaj vozova sa upravama Mađarske, Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine, tako da smo imali veze iz Sarajeva za Budimpeštu – dva voza, dnevni i noćni, na relaciji Sarajevo-Zagreb, zatim voz Sarajevo-Ploče i voz Sarajevo-Beograd”, navodi Mahmutović.
“Međutim”, dodaje Mahmutović, “2012. nam je na jednoj od međunarodnih konferencija o željezničkom putničkom saobraćaju u Ljubljani saopšteno da Hrvatske željeznice nisu više spremne da učestvuju u zajedničkom dogovoru oko vozova koji su saobraćali na ovim relacijama”.
“I to iz razloga što Hrvatska tada ulazi u Evropsku uniju, te da idu u restruktuiranje željezničkog sistema gdje će pokušati povećati efikasnost i izvršiti prilagodbu novom sistemu liberalizacije tog tržišta. Svi smo bili iznenađeni ovom odlukom, jer smatramo da su ovi vozovi povezivali ove gradove i region godinama, i zaslužuju puno veću pažnju od one ekonomske”, kaže Mahmutović.
Prvi čovjek Sektora za teretni i putnički promet Željeznica Federacije BiH ne isključuje mogućnost kako se radi o političkoj odluci, ali i ocjenjuje da bi se ovim problemom trebala pozabaviti nadležna ministarstva dvije države.
No, u bosanskohercegovačkom Ministarstvu prometa i komunikacija ističu da im se do sada niko nije obraćao kada je o ovome riječ, ali da će se tim pitanjem pozabaviti u narednom periodu.
“Možda je uzrok svega nekomunikacija. Ministarstvo će napraviti sve sa svoje strane da u sljedećem razdoblju organiziramo sastanak svih sudionika ovog procesa, uključujući i hrvatsku stranu, Željeznice Federacije BiH i Ministarstvo prometa i komunikacija BiH, vidjeti gdje je, ukoliko postoji problem, i poduzeti mjere na njegovom otklanjanju, da što prije imamo u funkciji međunarodne vozne redove u željezničkom prevozu”, navodi Igor Pejić, sekretar ministarstva.
Željeznička linija Sarajevo-Zagreb nakon rata je uspostavljena ponovo 2002. Godinama su na ovoj liniji saobraćali zastarjeli vozovi, pa je putovanje trajalo i do deset sati. No, prije nekoliko godina je nabavljen novi, visokokomforni i savremeno opremljeni, niskopodni, elektromotorni voz. Nakon što je tri godine bio u skladištu, pušten je u promet, a proizvela ga je hrvatska firma “Končar” i potom, prodala Željeznicama Federacije BiH.
Pored kupovine voza od Hrvatske, Željeznice Federacije BiH su kupile i osam talgo vozova, koji trenutno saobraćaju, isključivo, unutar Bosne i Hercegovine. Urađen je remont pruge, a, upravo, ova prema jugu svrstana je među najatraktivnije željezničke dionice.
“Pejzaž, naročito kad pristignemo vožnjom na ‘bradinsku rampu’. Ta pruga je u mjerilu 24 promila. Tako silazimo niz tzv. serpentine, preko vijadukta i tunela. Za strance je to poseban doživljaj”, kaže kondukter Srećko Ignjatović.
Upravo strani turisti uživaju u predjelima nekada vozne linije Sarajevo-Ploče. No, voz trenutno saobraća samo do Čapljine, pa ako žele do mora, putnici moraju nastaviti drugim prevoznim sredstvom sve dok se željeznice dvije zemlje ne dogovore da bude drugačiježeljeznice