Pitanje bez odgovora
Nakon osnivanja Oružanih snaga BiH, helikopteri su pripali zajedničkoj vojsci, odnosno državnom Ministarstvu obrane, a uknjiženi su u stavci „neperspektivna vojna imovina“. Već godinama pojedini državni parlamentarci postavljaju zastupničko pitanje o sudbini tih vojnih letjelica, ali precizan odgovor nikada nisu dobili.
Na ponovno pitanje Dušanke Majkić, zastupnice SNSD-a u Zastupničkom domu Parlamenta BiH o tom slučaju, Boris Jerinić, zamjenik ministra odbrane odgovorio je da je početkom augusta ove godine Turskoj upućen novi zahtjev za preciznom informacijom o cijelom slučaju. Od turskog vojnog atašea u BiH stiglo je obavještenje da u skorije vrijeme ne treba očekivati detaljan odgovor zbog situacije u toj zemlji.
Radi se o pet helikoptera MI-24 od kojih su četiri za oružane vojne akcije, a jedan za obuku. Inače, BiH posjeduje 13 helikoptera u eskadrili stacioniranoj u Sarajevu i još 14 u eskadrili smještenoj u Banjoj Luci. U Sarajevu su samo dva ispravna, a u Banjoj Luci svega sedam! Vojne letjelice u Sarajevu su američke proizvodnje “Bel UH-1H”, a one u Banjoj Luci su ruski „MI 8“.
Izaslanstvo Parlamenta BiH za obranu i sigurnost već dugo saopćava da je cijeli ovaj slučaj nekim potpuno neprihvatljiv i javno postavlja pitanje – kako je moguće da bh. vlasti za 21 godinu nisu uspjele pribaviti potrebnu dokumentaciju i prebaciti tu vojnu imovinu iz Turske u BiH.
Nema rješenja
Prema nekim izvorima, svih pet letjelica koje se nalaze u Turskoj mogle bi biti remontovane i to bi koštalo oko milion i po maraka. Ukoliko bi bile popravljene i osposobljene i prebačene u BiH, mogle bi se komotno koristiti za obuku i u slučajevima prirodnih nesreća.
Međutim, o toj mogućnosti još se nitko od bh. dužnosnika ne izjašnjava.
Prema nekim neslužbenim informacijama, Turska je još ranije predložila da se cijeli slučaj riješi i ponudila je tri varijante.
Prema jednoj, svih pet vojnih letjelica prodalo bi se kao staro gvožđe, a po drugoj helikopteri bi se prodali nekoj od trećih zemalja. Kao treće rješenje ponuđen je remont letjelica i njihovo prebacivanje u BiH.
Sve je ostalo samo na prijedlozima i ponudama, a konačno rješenje između BiH i Turske još uvijek nije nađeno, kako saznajemo isključivo zbog bh. strane kojoj u ovom trenutku uopće nije poznato čak ni stanje u kojem se sada nalaze letjelice. Navodno, ne znaju ni u kojem se tačno hangaru u Turskoj nalaze, a priča se da su “u nekom kod Ankare”.