Travnički muftija
Ahmed ef. Adilović: Ovo je prilika za generalno preispitivanje radi boljitka svih nas
U intervjuu za Anadolu Agency Ahmed efendija Adilović, muftija travnički, govorio je kako će biti organizovan život tokom mjeseca ramazana, kako i gdje će se klanjati teravih-namazi, učiti mukabele, kako organizovati iftare, zašto se ne smije zaboraviti na zekat i sadekatul-fitr, te kolike opasnosti predstavljaju igre na sreću, alkohol…
Iskoristimo mubarek mjesec ramazan da ga sprovedemo na najbolji mogući način, da se potrudimo da, prije svega, svoje duše, svoja srca očistimo, da svoje ponašanje popravimo, da tako budemo korisniji i sebi i drugima i da se, naravno, približimo Allahovoj, dž. š., milosti i oprostu i na taj način sretnije provedemo život na ovome svijetu i da dočekamo zasluženi ulazak u džennet, ako Bog da, poručio je vjernicima uoči predstojećeg ramazana u intervjuu za Anadolu Agency (AA) Ahmed efendija Adilović, muftija travnički.
“Vjernici muslimani sa radošću iščekuju nastupanje ovogodišnjeg najodabranijeg mjeseca u godini, mubarek mjeseca ramazana. S druge strane, donekle smo i u žalosti zato što ove godine takva je situacija, da početak ramazana nećemo moći dočekati u onoj potpuno lijepoj, normalnoj atmosferi zbog ovih restrikcija, zbog pandemije koronavirusa. Tako da su osjećanja pomiješana. Ali, evo, početkom ovogodišnjeg mubarek mjeseca ramazana startat ćemo otprilike onako kako je i u proteklom periodu bilo na osnovu instrukcija Rijaseta islamske zajednice u BiH. To, naravno, poštujući sve odluke državnih organa i kriznih štabova”, rekao je muftija Adilović.
Kada je u pitanju džuma-namaz, to će biti, makar ova prva u ramazanu, rekao je muftija Adilović, kao što je to i do sada bilo, u ograničenom broju, što znači, uz imama i džematski odbor.
“Ostali vaktovi, ostali namazi će se klanjati po kućama, uključujući i teravih-namaz. Znam da je mnogim našim džematlijama jako važno da dođu na jaciju, da dođu na teravih-namaz. Međutim, prema instrukcijama iz Rijaseta Islamske zajednice u BiH, a mi smo ih dalje proslijedili i razradili, dnevne vaktove i teravih-namaz u prvim danima i prvim noćima mjeseca ramazana će se klanjati po kućama. Zadržat će se ezan. Imam će učiti ezan i klanjati sa mujezinom u džamiji. Ali, što se tiče namaza dnevnih i teravih-namaza, preporuka je da i njih klanjamo u kućama, u svojim porodicama. I gdje god neko u porodici ima da može predvoditi džemat neka predvodi svojoj porodici. I to je džemat za ovu priliku”, naglasio je muftija Adilović.
Bez organizovanja zajedničkih iftara
Muftija travnički pojasnio je i kako će se sprovoditi ostale aktivnosti tokom mjeseca ramazana, a posebno na koji način će se učiti mukabele, te obilježiti pojedini dani tokom ramazana.
“Što se tiče ostalih obaveza, rečeno je i sugerisali smo našim imamima, našim džematima da se mukabele svakako uče, jer je to naša redovna praksa u toku mjeseca ramazana. Dok je ovakvo stanje, mukabele se mogu pratiti online, putem Facebook grupe ili putem neke druge društvene mreže. I za predavanja, također je sugerisano da se imami svojim džematlijama obraćaju putem viber grupa, putem Facebook grupa, putem društvenih mreža. Dosta njih već ima te grupe oformljene i onda se mogu obraćati svojim džematlijama na odgovarajući način. Kada su u pitanju programi povodom mubarek odabranih noći, oni će se izvoditi. Ako bi bile ovakve prilike kakve su sada, onda će to biti u jako ograničenom broju izvođača i opet online prenos ili snimak, pa poslije da se prikazuje na TV i radiostanicama”, naglasio je muftija Adilović.
Radi se, naveo je, o programima za 17. noć ramazana – Dan pobjede na Bedru, 27. noć – Lejletul-Kadr, kao i 20. dan mjeseca ramazana – Dan oslobođenja Mekke.
“To su ta tri posebna datuma u okviru mubarek mjeseca ramazana”, naglasio je muftija Adilović.
Kada je iftar u pitanju, istakao je, prema instrukciji iz Rijaseta Islamske zajednice u BiH preporuka je, a i ono što je jedino u ovoj situaciji ispravno, jeste da se oni organiziraju u svojim kućama, u užem porodičnom krugu.
“U ovoj situaciji nema organizovanja zajedničkih iftara. Naravno, iz bezbjednosnih, zdravstvenih razloga, da ne bi došlo do širenja virusa. Upravo zbog toga hoćemo da kažemo i našim džematlijama dajemo smjernice da je to neuobičajan način dočekivanja ramazana i njegovih blagodati, ali s druge strane, to ima i svoje prednosti. Jer, ovakav način organizovanja aktivnosti u mubarek mjesecu ramazanu nam daje mogućnost da se više zbližimo sa članovima naših porodica, da više sa njima kontaktiramo i da ramazan i te aktivnosti i ti ibadeti u mubarek mjesecu ramazanu budu intimniji. I da se mi, također, posvetimo više direktnoj komunikaciji sa svojim Gospodarom, sa Allahom dž. š.”, kaže muftija Adilović.
Naglašava kako ovakav način organizovanja pruža mogućnost za sve navedeno.
“Jer, ukoliko često idemo na iftare, često idemo na skupove, na zajedničke aktivnosti, uključujući i namaze, onda čovjek malo ima vremena za osamljivanje sa svojim Gospodarom, sa učenjem Kur'ana, sa dovama, sa iskrenim obraćanjem Allahu, dž. š. Ovakav način organizovanja iftara, naravno, nije prepreka da se onima kojima je potrebna pomoć iftari dostavljaju na kućnu adresu. U tom smislu, imamo već planove za našu omladinu, za omladinski aktivizam, mrežu mladih, da se oni uključe i da pomognu takvim porodicama i kroz dijeljenje paketa ili kroz direktno odnošenje iftara na određene kućne adrese”, naveo je muftija Adilović.
Obaveze na koje se ne smiju zaboraviti
Bez obzira na stanje u kojem se nalazimo, kaže muftija Adilović, moramo misliti na sadekatul-fitr i zekat.
“Naravno da ne smijemo na njih zaboraviti. Jer, zekat i sadekatul-fitr je nešto što nam stavlja u obavezu onaj koji nas je stvorio, koji nam sve daje. I zbog njega to treba da radimo. I ako Bog da, vjernici će se također, i na tu obavezu odazvati i u ovom mjesecu ramazanu, naravno, u izmijenjenim okolnostima. S obzirom na to, dali smo instrukcije našim imamima, džematskim odborima da oni pred početak ili na početku mubarek mjeseca ramazana oglase svojim članovima i na oglasnoj tabli, na džamijama, na mesdžidima, ali i putem društvenih mreža, da oni znaju kako će se aktivnosti odvijati. Između ostalog, kako će oni koji hoće i mogu te obaveze zekata i sadekatul-fitra ispunjavati”, navodi muftija Adilović.
To je predviđeno na način da se odredi u toku dana jedno vrijeme, nekoliko sati, kad bi džematlija mogao doći i izvršiti svoju obavezu.
“Negdje će to biti, gdje je praktičnije, da se blagajnik ili član džematskog odbora zaduži da obilazi džematlije po kućama i da im ponudi da izvrše i tu svoju obavezu. Na taj način je predviđeno da se ove godine, u ovom ramazanu ta obaveza izvrši”, poručio je muftija Adilović.
Ramazan, ali općenito ovu situaciju koja nas je zadesila moramo iskoristiti, kaže muftija Adilović, kako bi iskazali činjenje dobrih djela, ali iskoristiti to da postanemo bolji ljudi.
“Više proteklih ramazana smo imali jedan svoj hod, jedan način organizovanja svih aktivnosti i ibadeta. I, općenito, život u savremeno doba čovjeka usmjerava u nekom drugom smjeru, nekakvom potrošačkom smjeru gdje čovjek gleda samo sebe i svoje interese i svoje čejfove i želje. Međutim, u svemu ovome sa pandemijom koronavirusa ima i pozitivnih stvari. Između ostalog, pozitivna stvar je svakako to što ćemo mi u ovim izmijenjenim i vanrednim okolnostima se preispitati ko smo, šta smo, šta nam je raditi, jesmo li dovoljno ljudi, jesmo li dovoljno praktični vjernici, jesmo li dovoljno od pomoći drugim ljudima…Tako da ovakav način organizovanja i doživljavanja u mubarek mjesecu ramazanu će nam sigurno pomoći da se mi preispitamo i da popravimo svoje ponašanje, kao pojednci, kao zajednica i, općenito gledajući, čovječanstvo kuda ide”, kaže muftija Adilović.
Igre na sreću prava pošast
“Ovo je dakle, svakako prilika za jedno generalno preispitivanje, popravljanje radi boljitka nas samih, naših porodica i radi boljitka pokoljenja koja dolaze iza nas”, cijeni muftija Adilović.
To što neki jedva čekaju da se opet otvore kladionice, kafane, nargila barovi kako bi na taj način mogli upražnjavati svoje vrijeme, muftija Adilović, cijeni lošim.
“To neki rade, ne trebamo nikada generalizirati. Neki se tako ponašaju. Takvi nisu svjesni pravih svojih ljudskih i životnih vrijednosti. I ova situacija treba da nas, također, potakne na razmišljanje. U ovih mjesec, mjesec i po dana kako kladionice i druge vrste igara na sreću ne rade, ne rade po sili zakona i ovog vanrednog stanja, a ne zbog svijesti samih ljudi. I sada, ako uzmemo u obzir da u posljednje vrijeme, ovih mjesec, mjesec i po dana, igre na sreću, koje su inače generalno zlo i vode nesreći, a ne sreći, jako smanjene, neko može reći sam po sebi – pa to je dobro. Jeste dobro, privremeno. Ali, šta kada se to ponovno otvori za 15 dana, mjesec ili tri mjeseca, nije bitno, ako ćemo se vratiti potpuno istim navikama. Onda to znači da nismo dovoljno razmislili, da se nismo dovoljno preispitali, da nismo shvatili poruku koju nam Allah, dž.š., između ostalog, i na ovaj način šalje. Ovo stanje nam pokazuje da ljudi mogu bez igara na sreću, da mogu bez alkohola, bez raznih drugih ovisnosti, bez raznih drugih štetnih poslova i djelovanja. Znači, vrijeme je da to konačno shvatimo i da se popravljamo”, poručio je muftija Adilović.
Naravno, kaže, treba pomoći ljudima pri tome da se odviknu od tih zala.
“Lahko je onima koji su već osviješteni. Ali, ima ljudi koji su duboko zagazili u te razne ovisnosti, između ostalog, igre na sreću. Ono što znamo i teoretski i praktično jeste da je to jako velika ovisnost. Po mnogima, to je teža nego ovisnost o alkoholu. I zato trebamo pomoći tim ljudima koji su u tome ogrezli da shvate, da snagom razuma i vjere se poprave, da shvate da to nije uredu, da nije dobro, da su jako brojne štete i negativne posljedice od takvih stvari i da se toga prođu, a da se posvete dobru, sebi, svojoj porodici, svojoj djeci i kompletno društvenoj zajednici”, naglašava muftija Adilović.
Džamije su blagodet i ljepota
Muftija travnički vjeruje kako ćemo Ramazanski bajram dočekati u ozračju koje će nam omogućiti da osjetimo njegove blagodeti.
“Sve ove aktivnosti i svi ovi planovi koje čujemo od kriznih štabova ukazuju na to da bi već počekom maja ove restriktivne mjere mogle se donekle ublažiti. To nam je, naravno, drago. Nadamo se da ćemo samo prvih heftu dana, prvih sedam dana mjeseca ramazana provesti u ovim vanrednim okolnostima. A, da će se nakon toga početi ublažavati te mjere, pa da ćemo se moći okupljati u džamijama u kolikom-tolikom broju. Naravno, pošto je do mubarek Bajrama više od mjesec dana, nadamo se da da će se do tada još dodatno normalizovati stanje. Možda ne u potpunosti, ali, ipak, razlika je da Bajram ne mognemo nikako klanjati ili da ga mognemo klanjati u džamiji u broju od 50 ljudi, 100 ljudi…”, kaže muftija Adilović.
Nada se da će se stanje koliko-toliko popraviti i da će muslimani makar posljednju trećinu mjeseca ramazana moći uživati i u posjetama džamijama i u zajedničkim namazima i u zajedničkim aktivnostima.
“A, naravno, svakako da i Bajram dočekamo približno tome kako inače dočekujemo i kako ljudska i vjernička duša želi. Sigurno već ima dosta reakcija u smislu da i oni koji su povremeno išli u džamiju, a sada kada nemaju priliku ići, svjesni su i shvatili su kolika je džamija blagodat i ljepota. I jedva čekaju da se džamije ponovno otvore za svoje džematlije, pa da i oni mogu doći i uživati u ibadetima u džamijama”, naglasio je muftija Adilović.