Sarajevske raskrsnice
Adnan Šteta se hvali pametnim sistemima, a svjetla na semaforima ne rade
Iz Ministarstva su se pokušali opravdati navodnim ograničenjima i nepostojećim rokovima iz Zakona o javnim nabavkama BiH. A istina je da nisu adekvatno reagirali nakon što je ugovor o održavanju sa kompanijom STEP d.d. istekao još u martu 2024. godine
Mjesecima na brojnim sarajevskim raskrsnicama ne rade semafori. Tačnije, ne pale se neka od svjetala pa vozači, recimo, ne vide da se trebaju zaustaviti jer crveno nije u funkciji. Isto tako ni pješaci ne znaju kada je sigurno da pređu saobraćajnicu. A znamo koliko su opasni bahati trkači čak i kada je signalizacija u funkciji te koliko je nedužnih osoba stradalo posljednjih godina. Još jedna opasnost građanima nije trebala i morala je biti izbjegnuta.
Fokus je prije nekoliko mjeseci proveo uličnu i online anketu o potrebama stanovnika glavnog grada BiH. Veliki procenat njih odgovorio je da žele sigurnije okruženje, a neki i podsjetili na saobraćajne nesreće u kojima su stradale Selma i Edita, Jelena, Hava, Azra i Alma… Nažalost, ovdje se spisak ne završava.
Nisu uvijek krivi vozači ni pješaci
Stručnjak za saobraćaj, univerzitetski profesor Osman Lindov pojašnjava zašto su raskrsnice opasne i koliko je značajna adekvatna signalizacija.
-To su opasna mjesta u saobraćaju zbog miješanja različitih tokova saobraćaja, vozila, pješaka, biciklista i drugih. Iz navedenih razloga posebna pažnja mora se posvetiti regulisanju saobraćaja i kretanja na takvim mjestima. Sistemi regulisanja su različiti, a odabir zavisi i od stepena opasnosti raskrsnice. U gradskim sredinama, zbog prevelikih rizika i velikih tokova pješaka i vozila, koristi se svjetlosna signalizacija koja je najsigurniji vid regulacije – kaže Lindov za Fokus.
Naglašava da održavanje semafora zahtijeva posebnu pažnju jer svaki sekund ispadanja tih sistema predstavlja veliku opasnost.
-Ovo što se dešava na ulicama Sarajeva, kada samo pojedina svjetla ispadaju zbog neodržavanja sistema, predstavlja posebnu opasnost i “nepoznata” je u održavanju sistema. Ali, eto, vidimo sve može i nema odgovornosti nadležnih službi koje su zadužene za ove sisteme, prije svega Ministarstva saobraćaja KS – navodi Lindov te dodaje da je problem nepoznavanje sistema, neodgovornost i nepostojanje kaznene politike za organe i organizacije koje bi morale omogućiti da putevi u svakom momentu budu sigurni za odvijanje saobraćaja.
-Tako da ovo je samo mali dio “problema” održavanja naših cesta za koje nema kazne jer vjerovatno će se okriviti učesnik saobraćaja, vozač, pješak, biciklista i drugi. Policija, sudstvo i tužilaštvo zbog svoje neukosti i nestručnosti neće “okriviti” cestu kao suodgovornika u dešavanju saobraćajne nezgode. Tako je do sada bilo, a i tako će i dalje biti jer niko ove ljude ne educira u ovom segmentu… i oprosti im Bože na njihovom neznanju – govori ovaj ekspert.
Zato mlade buduće vozače na vrijeme treba pripremiti na sve izazove sa kojima se mogu susresti na gradskim ulicama. Edin Šabić iz Udruženja autoškola i instruktora vožnje KS kaže da su na pojedinim raskrsnicama uočili neispravnu signalizaciju na semaforima.
Čekali dva mjeseca, a mogli su odmah
-Mi se svakodnevno susrećemo sa takvim problemima i pokušavamo tokom obuke objasniti kandidatima da su to uobičajene pojave i da se način regulisanja saobraćaja može mijenjati svakog momenta. A mi vozači moramo poštovati trenutnu situaciju. Međutim, takve pojave ne utiču na kvalitet obuke – kaže Šabić za Fokus.
O funkcioniranju semafora trebalo bi brinuti Ministarstvo saobraćaja KS. Međutim, očito su svu pažnju usmjerili na uvođenje sistema adaptivnog upravljanja saobraćajem, a istovremeno zapostavili semafore koji će ostati izvan njega.
U odgovoru koji je Fokusu dostavljen iz ovog ministarstva, na čijem čelu je ministar Adnan Šteta, pokušali su se opravdati navodnim ograničenjima i nepostojećim rokovima iz Zakona o javnim nabavkama BiH. A istina je da nisu adekvatno reagirali nakon što je ugovor o održavanju sa kompanijom STEP d.d. istekao još u martu 2024. godine.
-U skladu sa planom javnih nabavki Ministarstvo saobraćaja odmah je raspisalo novi javni poziv koji je ponovo predviđao zaključivanje okvirnog ugovora sa najpovoljnijim ponuđačem. Na javni poziv se odazvala samo kompanija STEP koja nije dostavila potrebnu dokumentaciju te je prema zakonskoj proceduri javni poziv poništen. S obzirom da se radi o otvorenoj proceduri u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, rokovi su duži i moraju se poštovati, a posljedica toga je da od marta do danas nemamo redovno održavanje. Nakon proteka utvrđenih rokova Ministarstvo je ponovo raspisalo javni poziv te je trenutno u fazi potpisivanja okvirnog sporzuma i odmah prvog pojedinačnog ugovora za sve kvarove koji su se dogodili u periodu van redovnog održavanja – rekli su u Ministarstvu za Fokus.
Uvidom u Portal javnih nabavki utvrdili smo da je tender poništen 26. aprila, a novi neopravdano objavljen skoro dva mjeseca kasnije.
Direktor uhapšen 2018. u akciji “Zadruga”
Slobodan Golubović, urednik portala Pratimo tendere, potvrdio nam je da se nije moralo čekati ni dana.
-Ponavljanje postupka nabavke dva mjeseca nakon poništenja prethodnog nema nikakvo opravdanje vezano za zakonske rokove. Ugovorni organ je mogao, a zbog važnosti predmeta nabavke u konkretnom slučaju i morao pokrenuti novi odmah nakon poništenja prethodnog postupka – pojašnjava Golubović.
Iako Ministarstvo još nije zvanično objavilo ko će u naredne dvije godine održavati semafore u KS za oko pola miliona maraka, sudeći po odgovoru koji nam je dostavljen, ponovo je izabran STEP d.d. Sa ovom kompanijom prethodno je bio sklopljen trogodišnji okvirni sporazum vrijedan oko 1,4 miliona KM, koji je, kako smo naveli, istekao u martu.
Zanimljivo je da je direktor STEP-a Midhat Hajrić poznat pravosudnim organima. Uhapšen je u februaru 2018. godine u okviru akcije “Zadruga”, kao jedan od osumnjičenih za organizirani kriminal, zloupotrebu položaja i pranje novca. U Kantonalnom tužilaštvu KS kazali su za Fokus da istraga u ovom predmetu još traje i da nisu u mogućnosti dati informacije o Hajrićevom statusu.
Bilo kako bilo, ni nakon šest godina nema epiloga u ovom predmetu, ali zato ima unosnih tenderskih poslova za ovu firmu. Prema podacima Portala javnih nabavki, u tom periodu STEP je sa javnim sektorom sklopio ugovore vrijedne više od 15 miliona maraka.
U Ministarstvu saobraćaja KS rekli su za Fokus da u vrijeme potpisivanja ugovora 2021. godine nisu imali informaciju o Hajrićevom hapšenju što je teško povjerovati jer bila je to udarna vijest u svim medijima.
Kazna za crveno, a svjetlo ne radi
Prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova KS, u periodu januar-juni 2024. godine na području Kantona Sarajevo registrirana je 4.841 saobraćajna nezgoda. Do materijalne štete došlo je u 4.406, a u 435 nesreća poginulo je pet, a povrijeđeno 557 osoba. U naseljima se desila 4.481 saobraćajna nezgoda, a van naselja bilo ih je 360. Skoro 700 na raskrsnicama.
Policijski službenici MUP-a izrekli su 302 prekršajne sankcije vozačima zbog prolaska vozilom kroz raskrsnicu na znak uključenog crvenog svjetla. Da li su i kako tretirali zabranu prolaska na crvenom koje ne svijetli, nije nam poznato. Na pitanje Fokusa znaju li da veliki broj semafora u Sarajevu nije u potpunoj funkciji te koliko to ugrožava sigurnost, nisu odgovorili. Rekli su tek da je za semafore nadležno Ministarstvo saobraćaja KS.