agencija
Svaki drugi petnaestogodišnjak u BiH ne posjeduje funkcionalnu čitalačku pismenost
Dodatne informacije o međunarodnim istraživanjima
U kontekstu najnovijih zbivanja po pitanju međunarodnih istraživanja te velikog broja novinarskih upita, pristiglih na adrese naše institucije, dužni smo informirati javnost o velikom broju krivih interpretacija rezultata međunarodnih istraživanja koje su se u posljednje vrijeme pojavile, stoji u saopćenju Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH.
Podaci za Bosnu i Hercegovinu su loši!
Učenici svih obrazovnih sistema u Bosni i Hercegovini u prosjeku postižu rezultate ispod međunarodnog PISA 2018 prosjeka. Svaki drugi petnaestogodišnjak u BiH ne posjeduje funkcionalnu čitalačku pismenost – odnosno razumijevanje i interpretaciju različitih vrsta teksta. Činjenica je i kako su statističke varijacije unutar obrazovnih sustava u BiH zanemarive, ako uzmemo u obzir da naši petnaestogodišnjaci u prosjeku zaostaju tri školske godine u odnosu na vršnjake iz EU i da u prosjeku 41,3% petnaestogodišnjaka ne dostiže minimalnu razinu postignuća u tri ispitivana PISA područja.
Što se tiče rezultata TIMSS 2019 istraživanja, činjenica je kako čak četvrtina učenika četvrtog razreda osnovne škole ne dostiže ni osnovnu razinu matematičkih znanja i vještina, što znači da imaju teškoća s elementarnim matematičkim pojmovima.
Agencija je institucija na državnoj razini i u skladu sa svojim nadležnostima – iznosi podatke za cijelu državu Bosnu i Hercegovinu.
Svi podatci međunarodnih istraživanja su javni, nalaze se u javnim međunarodnim bazama koje su kodirane zbog zaštite osobnih podataka, ali su dostupne svim sudionicima za analize i istraživanja. Sva nadležna ministarstva obrazovanja od Agencije su dobila pristupne podatke i jasne upute kako da u međunarodnim bazama pristupe podatcima za područje svoje nadležnosti. Agencija ne radi analize za pojedinačna nadležna ministarstva, ali je svima ponudila podršku pri njihovoj izradi.
Sva nadležna ministarstva obrazovanja pozvana su uraditi analize, ali ih (nažalost) većina to nije uradila.
Većina rokova za potpisivanje ugovora o sudjelovanju Bosne i Hercegovine u međunarodnim istraživanjima PISA 2022, PIRLS 2021, TIMSS 2023, ICILS 2023, TALIS 2024, službeno je istekla.
Od ranog jutra smo u kontaktu s međunarodnim organizacijama koje provode istraživanja u cilju ishodovanja eventualnog sudjelovanja u istraživanjima čiji rokovi moguće mogu biti još minimalno prolongirani.
Radi se o rokovima koji vrijede u cijelom svijetu za SVE zemlje sudionice međunarodnih istraživanja. Unatoč tomu što je Bosna i Hercegovina preuzela obvezu sudjelovanja u međunarodnim studijama, Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH, zadužena za njihovu provedbu, dočekala je kraj 2020., a potom i kraj 2021.godine čekajući odluku Predsjedništva BiH, bez koje ova istraživanja nisu mogla biti provedena.
Agencija je u određenim istraživanjima, čekajući donošenje relevantnih odluka, realizirala sve zadatke koji su propisani tehničkim standardima međunarodnih istraživanja, ali nam je izostanak potrebnih suglasnosti onemogućio sudjelovanje u nastavku procesa.
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje je stručna institucija na razini države i kao takva nije donositelj bilo kakvih političkih odluka, niti je zadužena za koordinaciju obrazovanja u Bosni i Hercegovini.
Agencija bi, kao stručna institucija, trebala provoditi usuglašene politike, a ne raditi na njihovu usuglašavanju i koordiniranju nadležnih obrazovnih vlasti. Smatramo kako su sve odluke i politički pregovori oko provedbe međunarodnih istraživanja trebali biti završeni prije nego je Agenciji dodijeljen posao njihove praktične provedbe.
Dobivanje jasnih pokazatelja o tomu što naši učenici mogu i znaju i koliko su sposobni za život i rad u 21. stoljeću samo može biti u interesu Bosne i Hercegovine i svih naših obrazovnih sustava s obzirom na to da je kvalitetno obrazovanje ključno za razvoj uspješnog gospodarstva i funkcionalnog tržišta rada. Sveobuhvatna analiza informacija koja proizlazi iz međunarodnih istraživanja jasno nam govori koje segmente obrazovanja trebamo unaprijediti i pruža smjernice i preporuke za daljnji rad.
Apeliramo na vlasti u Bosni i Hercegovini da prihvate dobru praksu europskih država kojima težimo i na taj način osiguraju djeci Bosne i Hercegovine kontinuirano, sustavno sudjelovanje u međunarodnim istraživanjima, koje će nas potaknuti da poboljšanje obrazovanja u Bosni i Hercegovini postane kontinuiran proces, a učenička postignuća konačno zasluženo dosegnu višu razinu navode iz Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH.